Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?
Man kan väl säga att det är stiltje för tillfället...
Men jag tror det lutar åt en stor båt inom ett år, alt blir jag allt för sugen och går och köper en trimaran!
Men de kostar kanske 300.000:- och för de får jag en juste Smaragd eller Carrerra Helmsman och de båtarna är jag svag för...
Men samtidigt blir man lite sugen...
http://begmarknad.batnet.se/sok/annons. ... kid=3&tid=
He det /
Men jag tror det lutar åt en stor båt inom ett år, alt blir jag allt för sugen och går och köper en trimaran!
Men de kostar kanske 300.000:- och för de får jag en juste Smaragd eller Carrerra Helmsman och de båtarna är jag svag för...
He det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Smaragden är finfin! Cheeta ägaren har jag varit i kontakt med tidigare. Tuff båt men Melgesen känns smartare. Trimaran känns som för mycket klabb och för dyrt. Jag funderar själv på att sälja Staren också och lägga all kraft på 707:an. Den är superskön att segla trots sin ålder.Håkan skrev:Man kan väl säga att det är stiltje för tillfället...![]()
Men jag tror det lutar åt en stor båt inom ett år, alt blir jag allt för sugen och går och köper en trimaran!![]()
He det /
/Dan
Han var antagligen på ett Express SM inte med någon gång men så seglar jag inte heller i den nivån.Ravage skrev:
MiniMe,
Förmodligen gör utombordaren inte så stor skada om vattnet är plant, när det är sjögång är det solklart inte bra(speciellt inte när den doppar i lite då och då). Men ändå... bara känslan att ha en fet klump på ett sådant ställe kan ju inte vara kul. Kan man ha den klumpen där kan man nog också tänka sig att ha båten full med annan utrustning också. Menar du att expressen som toppar era veckoseglingar har motorn på?Har han seglat Express SM någongång ?
Hur mycket vägde mustangen nu igen och hur många m2 har du i genua 1 och storseglet ?
/Dan
Dan, jag misstänker att din fråga går ut på hur bra vi presterar. Bara som jämförelse så slog Expressen 105 BB10:an här i stan den 23 maj i båda race. BB10:an vann klass 1 på Lidingö runt i år. Tyvärr var det också enda tillfället de två mötes. ...och jag kan lova att expressen är tömt på all annan onödig utrustning. Veckoseglingar har många motorn med. Det är grodhavet med oftast lätta vindar och på något sätt ska man ta sig till startlinjen efter jobbet och sedan hem igen innan det blir för sent.
Vågen visade för Mustangen 910 kg inkl. segel, föröjningslinor och ankare. Nu står det i mätbrevet 900 kg. I danmark har de väl 890 kg som standard. Storen är enligt segelmakare 18 kvm men det får jag inte ihop. Han sade att han lade in mer duk för att får lite mer buk. Räknar man 1,2*P*E/2 (20% för akterrundan) så får jag 17kvm. Genua ligger på 13 kvm och focken på 9. Spinnackern ska ligger på 34 kvm men hur räknar man ut det? Vikten och segelytan är väl nästan som för 707:an?
Så, nu har jag slängt ut ett 20-tal bilder från Seglingen i helgen, se:
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 3650#23650
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 3650#23650
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
MiniMe,MiniMe skrev:Han var antagligen på ett Express SM inte med någon gång men så seglar jag inte heller i den nivån.Ravage skrev:
MiniMe,
Förmodligen gör utombordaren inte så stor skada om vattnet är plant, när det är sjögång är det solklart inte bra(speciellt inte när den doppar i lite då och då). Men ändå... bara känslan att ha en fet klump på ett sådant ställe kan ju inte vara kul. Kan man ha den klumpen där kan man nog också tänka sig att ha båten full med annan utrustning också. Menar du att expressen som toppar era veckoseglingar har motorn på?Har han seglat Express SM någongång ?
Hur mycket vägde mustangen nu igen och hur många m2 har du i genua 1 och storseglet ?
/Dan
Dan, jag misstänker att din fråga går ut på hur bra vi presterar. Bara som jämförelse så slog Expressen 105 BB10:an här i stan den 23 maj i båda race. BB10:an vann klass 1 på Lidingö runt i år. Tyvärr var det också enda tillfället de två mötes. ...och jag kan lova att expressen är tömt på all annan onödig utrustning. Veckoseglingar har många motorn med. Det är grodhavet med oftast lätta vindar och på något sätt ska man ta sig till startlinjen efter jobbet och sedan hem igen innan det blir för sent.I västerås har vi två hamnar och det tar en stund att ta sig till startlinjen.
Vågen visade för Mustangen 910 kg inkl. segel, föröjningslinor och ankare. Nu står det i mätbrevet 900 kg. I danmark har de väl 890 kg som standard. Storen är enligt segelmakare 18 kvm men det får jag inte ihop. Han sade att han lade in mer duk för att får lite mer buk. Räknar man 1,2*P*E/2 (20% för akterrundan) så får jag 17kvm. Genua ligger på 13 kvm och focken på 9. Spinnackern ska ligger på 34 kvm men hur räknar man ut det? Vikten och segelytan är väl nästan som för 707:an?
707:an har 28,3 m2 i krysstället och väger samma som Mustangen. Mustangen har 31m2, så den har några hästar (mustanger
Jo du hade väl rätt
Kanske bör påpeka en sak till så det inte blir pinsamt i slutändan. Jag har personligen aldrig legat på en nivå som på något sätt kan kallas högre, man är en glad amatör och kommer förmodligen att förbli det tills man hamnar i kistan. Det viktiga är väl bara att man förblir just en "glad" amatör och inte en bitter sådan
Därför gäller det att försöka vinna allt och utvecklas under tiden. Det jag lärt mig i år är att det är MYCKET roligare i en rolig båt. Många har vetat detta sedan länge men jag har tydligen missat detta enkla faktum...
/Dan
matsa
det är rätt Dan! sälj staren innan första masten går av, eller fick du med några extra maströr? satsa på båten som har spinnaker! det är roligare!! ang spinnaker så håller jag på att du köper en beg express-spinnaker och tar nån procents höjning på ett LYS-cert. orginalspinnakern är smal som ett uppfläkt falukorvskinn. du kunde ha beställt en lite mer lättskotad genua som var högre och lite kortare och ändå behållt lystalet men seglat med cert. men den du har är väl ändå snart slut? så när du beställer din nya kan det kanske va nåt att tänka på? det är några 707or som seglar med sån genua.
själv har jag hittat min vinterbåt. en orange stortriss till bra pris. inte en massa trä å sånt skit utan bara härligt matt ljusbeige och orange plast. ja förutom rodret då men det ska ligga i ruffen i vinter när jag inte seglar. den ska va i spat hela vintern så nu jäklar!! här ska seglas. det går ju t.o.m att komma 2a i klassen på tjörn runt med dom så vafaan?? det är bara att testa. det kanske kan bli en bra liten smidig båt att köra runt med efter bilen nästa sommar. enkel att rigga och små billiga segel. fast jag ska ha den som vinterbåt börjar jag redan tänka på nya segel. man får väl skärpa sej så den inte blir för fin, för då vill man ju inte segla med den i isen. näe halvrisigt men jävligt bra funktionellt, det är modellen. jag längtar redan till vintern
ska bara byta till nya fräscha självlänsslangar som inte spricker så fort den första kylan kommer.
näa förresten jag kanske inte längtar till vintern redan nu. man vill ju hinna köra lite mer med sea caten. har förresten anmält den till räjs nästa lördag. undrar om jag kommer iväg den här gången då? ska försöka lätta den lite i veckan. men 2-hästaren får sitta kvar på aktern. den är söt där den sitter och alltid retar det nån om man går bra och har snurran på båten. då ser man inte så farlig ut heller. en liten ljusgrå matt oansenlig gammal sea cat med snurra på, det skrämmer väl knappast någon?? jag hoppas att det visar sej att dom borde ha blivit skiträdda.
det blir ett vanligt kör och så ett med omvänd LYS-start. det sista är ju rätt jobbigt när man har lågt lys för att man seglar så pissigt när man sitter å vänder sej om hela tiden. man kan ju kanske bestämma sej för att inte vända sej om en enda gång på hela rejset. fast då kanske man sumpar chansen att försvara ledningen? ja ja vi får se....
själv har jag hittat min vinterbåt. en orange stortriss till bra pris. inte en massa trä å sånt skit utan bara härligt matt ljusbeige och orange plast. ja förutom rodret då men det ska ligga i ruffen i vinter när jag inte seglar. den ska va i spat hela vintern så nu jäklar!! här ska seglas. det går ju t.o.m att komma 2a i klassen på tjörn runt med dom så vafaan?? det är bara att testa. det kanske kan bli en bra liten smidig båt att köra runt med efter bilen nästa sommar. enkel att rigga och små billiga segel. fast jag ska ha den som vinterbåt börjar jag redan tänka på nya segel. man får väl skärpa sej så den inte blir för fin, för då vill man ju inte segla med den i isen. näe halvrisigt men jävligt bra funktionellt, det är modellen. jag längtar redan till vintern
näa förresten jag kanske inte längtar till vintern redan nu. man vill ju hinna köra lite mer med sea caten. har förresten anmält den till räjs nästa lördag. undrar om jag kommer iväg den här gången då? ska försöka lätta den lite i veckan. men 2-hästaren får sitta kvar på aktern. den är söt där den sitter och alltid retar det nån om man går bra och har snurran på båten. då ser man inte så farlig ut heller. en liten ljusgrå matt oansenlig gammal sea cat med snurra på, det skrämmer väl knappast någon?? jag hoppas att det visar sej att dom borde ha blivit skiträdda.
det blir ett vanligt kör och så ett med omvänd LYS-start. det sista är ju rätt jobbigt när man har lågt lys för att man seglar så pissigt när man sitter å vänder sej om hela tiden. man kan ju kanske bestämma sej för att inte vända sej om en enda gång på hela rejset. fast då kanske man sumpar chansen att försvara ledningen? ja ja vi får se....
Re: matsa
Matsa,matsa skrev:det är rätt Dan! sälj staren innan första masten går av, eller fick du med några extra maströr? satsa på båten som har spinnaker! det är roligare!! ang spinnaker så håller jag på att du köper en beg express-spinnaker och tar nån procents höjning på ett LYS-cert. orginalspinnakern är smal som ett uppfläkt falukorvskinn. du kunde ha beställt en lite mer lättskotad genua som var högre och lite kortare och ändå behållt lystalet men seglat med cert. men den du har är väl ändå snart slut? så när du beställer din nya kan det kanske va nåt att tänka på? det är några 707or som seglar med sån genua.
själv har jag hittat min vinterbåt. en orange stortriss till bra pris. inte en massa trä å sånt skit utan bara härligt matt ljusbeige och orange plast. ja förutom rodret då men det ska ligga i ruffen i vinter när jag inte seglar. den ska va i spat hela vintern så nu jäklar!! här ska seglas. det går ju t.o.m att komma 2a i klassen på tjörn runt med dom så vafaan?? det är bara att testa. det kanske kan bli en bra liten smidig båt att köra runt med efter bilen nästa sommar. enkel att rigga och små billiga segel. fast jag ska ha den som vinterbåt börjar jag redan tänka på nya segel. man får väl skärpa sej så den inte blir för fin, för då vill man ju inte segla med den i isen. näe halvrisigt men jävligt bra funktionellt, det är modellen. jag längtar redan till vinternska bara byta till nya fräscha självlänsslangar som inte spricker så fort den första kylan kommer.
Det var ju tusan va du har koll på 707 läget! Jo jag diskuterade en högsmalare variant av genua men Henrik Ottosson, tyvärr föll det på att han inte kunde garantera att den inte gav en pinne upp. Otroligt nog hade lysnissarna blivit mer kritiska till detta med tiden och fast de godkänt detta innan var de osäkra nu. Hade jag vetat vad 4 meter underlik inneburit på 707:an hade jag tagit chansen ändå
Har fått tag i en fin begagnad IF spinnaker som bara behöver kapas 5 cm på höjd och bredd (pfaffen är varmkörd i garaget
En orange stortriss...det har jag aldrig sett. Att segla på vintern är mysigt som tusan. Jag slog ut ett par tänder en gång då det var skralis på däck, det var inte så mysigt men det är sådant man får tåla.
Lycka till med Seacat rejset och glöm inte att rapportera resultatet !!
/Dan
matsa
men du kan väl låna en express-spinnaker å testa alla fall, INNAN du beställer nåt nytt. synd om du gör bort dej 2 ggr i rad, först genuan och sen spinnakern.
när du väl blir lite inkörd på båten och vet vilka du kör ifrån och inte och i vilka vindar det går si å så. då är det läge att testa större spinnaker för att se hur stor skillnad det blir. jag har ju 2 på samma höjd men det skiljer 90 cm på bredden. man kan ju tycka att det kan väl inte spela nån roll när det blåser hårt, men det är enorm skillnad. ligger man bakom nån och inte kommer om, och kör med lilla spinnakern och sen byter till stora så märker men. även om man inte skenar ifrån så är det ju bara att kolla efter 15 minuter om man fortfarande kan se båten man inte kom förbi nyss, bakom förstås.
jo koll på läget underlättar. även om det gäller 707 för förr eller senare trillar man dit å blir sittande i en sån.
ja isen kan ställa till det. förra vintern efter en lite blåsig men otroligt MYsig dag med ruffMYn så höll det på att skita sej när jag skulle riva ner focken i hamnen. däcket var lika slirigt att gå på som en isbelagd jättesköldpadda som försöker klia sej på magen. dom enda kanter som finns är dom som går neråt, mot vattenytan. dom tar ju knappast emot när man håller på att glida över kanten. men dom är bra att hålla sej i när man seglar på högkant med spinnakern i 15 meter å vindexen slår i vågorna. det kanske var lite överdrivet men jag vet bara vad min gast sa å hon sa nåt sånt. själv blundade jag, eller vad jag nu gjorde? jag minns inte. jag kanske fick vatten i ögonen? eller en kallsup? vattennivån inuti båten steg alla fall en aning, men inte så farligt. det var ju på hösten så det var ingen fara.
men vintersegling ja, det är sketmysigt! dä ä så himla fint med snön till det mörka vattnet. båten får olika form på överbyggnaden beroende på mängden snö och hur det har blåst. det enda som känns väldigt konstigt är när man går till bilen, över en saltad snöslaskig skitig gata, där bilarna kör förbi med dubbdäck. men när man väl är i båten och får sticka ut så är det bara så underbart. man tycker verkligen synd om dom andra som har sina båtar på land och inte har insett att det funkar bra FAST det är vinter. det är så läckert när det brallar å går vågor så det stänker över huvudet och upp i seglet. sen när man slår så bara flyger det ett fint snö/ismoln från seglet när det fladdrar i vinden. så fram för mer vintersegling!! man måste ju utnyttja hela året. tiden går ju å man har ju bara en chans så det gäller att utnyttja ALLA dagar året runt, för snart sitter man väl på nåt jävla hem å darrar och fattar inte inte ett skit. nä fy fan! hellre riskerar jag att drunkna en fin vinterdag. lite nära-döden-upplevelser piggar bara upp tillvaron. /m
jo koll på läget underlättar. även om det gäller 707 för förr eller senare trillar man dit å blir sittande i en sån.
ja isen kan ställa till det. förra vintern efter en lite blåsig men otroligt MYsig dag med ruffMYn så höll det på att skita sej när jag skulle riva ner focken i hamnen. däcket var lika slirigt att gå på som en isbelagd jättesköldpadda som försöker klia sej på magen. dom enda kanter som finns är dom som går neråt, mot vattenytan. dom tar ju knappast emot när man håller på att glida över kanten. men dom är bra att hålla sej i när man seglar på högkant med spinnakern i 15 meter å vindexen slår i vågorna. det kanske var lite överdrivet men jag vet bara vad min gast sa å hon sa nåt sånt. själv blundade jag, eller vad jag nu gjorde? jag minns inte. jag kanske fick vatten i ögonen? eller en kallsup? vattennivån inuti båten steg alla fall en aning, men inte så farligt. det var ju på hösten så det var ingen fara.
men vintersegling ja, det är sketmysigt! dä ä så himla fint med snön till det mörka vattnet. båten får olika form på överbyggnaden beroende på mängden snö och hur det har blåst. det enda som känns väldigt konstigt är när man går till bilen, över en saltad snöslaskig skitig gata, där bilarna kör förbi med dubbdäck. men när man väl är i båten och får sticka ut så är det bara så underbart. man tycker verkligen synd om dom andra som har sina båtar på land och inte har insett att det funkar bra FAST det är vinter. det är så läckert när det brallar å går vågor så det stänker över huvudet och upp i seglet. sen när man slår så bara flyger det ett fint snö/ismoln från seglet när det fladdrar i vinden. så fram för mer vintersegling!! man måste ju utnyttja hela året. tiden går ju å man har ju bara en chans så det gäller att utnyttja ALLA dagar året runt, för snart sitter man väl på nåt jävla hem å darrar och fattar inte inte ett skit. nä fy fan! hellre riskerar jag att drunkna en fin vinterdag. lite nära-döden-upplevelser piggar bara upp tillvaron. /m
Okej....
Så har man blivit ovän med ännu en segelmakare.....men det var inte mitt fel
Segelmakare O skulle ha 9000 för en maxfock, kollade med segelmakare E för att få referens och han skulle ha 7000. Skillnaden beror på overheadkostnader på de olika segelmakerierna. Inte på kvalitén eller designen. Båda segelmakarna tillhör \"creme de la creme\".
Segelmakaren E hade sytt upp precis en sådan fock jag ville ha och han var vänlig nog att ge mig telefonnumret till köparen. När jag ringde honom hade hans fru precis meddelat honom att \"jag övernattar inte i den klaustrofobiska båten en gång till\" och han ville sälja sin \"använd en gång\" fock till mig för 5000.
Klart jag köper hans för 5 papp, frågan är om jag inte köper hela hans båt och säljer vidare min som inte är så vacker till sitt yttre. Segelmakare E skall jag ringa ikväll och ge besked att hans f.d. kund säljer seglet till mig med omedelbar leverans för 5 papp. Ooo vad han blir glad och jag populär
Skall ner ikväll och kolla på båten och seglet. Skall därefter fridyka i hamnen efter startpistolen, de hade tappat den efter senaste veckoseglingen. Jag åker alltid på undervattensgöromål eftersom jag är \"gammal\" yrkesdykare och fridykare. Att hoppa ner i en algblomningshamn är inte kul men vi måste ju ha startpistol på onsdag...
Livet är ett oskrivet blad.....
/Dan
Så har man blivit ovän med ännu en segelmakare.....men det var inte mitt fel
Segelmakare O skulle ha 9000 för en maxfock, kollade med segelmakare E för att få referens och han skulle ha 7000. Skillnaden beror på overheadkostnader på de olika segelmakerierna. Inte på kvalitén eller designen. Båda segelmakarna tillhör \"creme de la creme\".
Segelmakaren E hade sytt upp precis en sådan fock jag ville ha och han var vänlig nog att ge mig telefonnumret till köparen. När jag ringde honom hade hans fru precis meddelat honom att \"jag övernattar inte i den klaustrofobiska båten en gång till\" och han ville sälja sin \"använd en gång\" fock till mig för 5000.
Klart jag köper hans för 5 papp, frågan är om jag inte köper hela hans båt och säljer vidare min som inte är så vacker till sitt yttre. Segelmakare E skall jag ringa ikväll och ge besked att hans f.d. kund säljer seglet till mig med omedelbar leverans för 5 papp. Ooo vad han blir glad och jag populär
Skall ner ikväll och kolla på båten och seglet. Skall därefter fridyka i hamnen efter startpistolen, de hade tappat den efter senaste veckoseglingen. Jag åker alltid på undervattensgöromål eftersom jag är \"gammal\" yrkesdykare och fridykare. Att hoppa ner i en algblomningshamn är inte kul men vi måste ju ha startpistol på onsdag...
Livet är ett oskrivet blad.....
/Dan
-
Tuta o kör
- Trogen medlem
Hur stor är maxfocken då...?
Intressant diskussion det där med segelsättningen på 707:an. Köpte mig en 707:a förra året och håller på och lär mig. Är som sagt min första båt. Jobbigt att skota genuan men ett par rejäla vinschar har fått lösa det problemet.
Men hur är det med fock. Hur stor är maxfocken?Enligt sailguide.com/fakta så står det 9,9 kvm för fock. Innebär det att det inte är tillåtet enligt LYS att köra med en 110% fock som mäter 11 kvm(enligt Lundh sails hemsida).
Läser på 707 forumet att båten ska bli riktigt vass på kryssen från 5 m/s med en rejält överlappande fock. Skotvinkeln är ju inte den bästa för genuan varför höjdtagningen blir lidande.
/Pontus
Men hur är det med fock. Hur stor är maxfocken?Enligt sailguide.com/fakta så står det 9,9 kvm för fock. Innebär det att det inte är tillåtet enligt LYS att köra med en 110% fock som mäter 11 kvm(enligt Lundh sails hemsida).
Läser på 707 forumet att båten ska bli riktigt vass på kryssen från 5 m/s med en rejält överlappande fock. Skotvinkeln är ju inte den bästa för genuan varför höjdtagningen blir lidande.
/Pontus
Re: Hur stor är maxfocken då...?
Pontus,Tuta o kör skrev:Intressant diskussion det där med segelsättningen på 707:an. Köpte mig en 707:a förra året och håller på och lär mig. Är som sagt min första båt. Jobbigt att skota genuan men ett par rejäla vinschar har fått lösa det problemet.
/Pontus
Om du syr med laglig förlikslängd (7,55) kan focken bara bli på max 9,9m2. Maxfocken jag pratar om är på denna yta. 9,9 m2 får man bara om man gör akterundan maximal med hjälp av lattor(3-4 st). Lundhs variant måste vara på mapraktisk förlikslängd vilket innebär 8,20 m. En fock på dessa mått kräver lysbrev. Jag har personligen noll praktisk erfarenhet av 707:an eftersom jag bara seglat den en gång. Vad jag hört fungerar focken optimalt efter 7m/s.
mvh /dan
Något som inte är optimalt på en 707:)
Hej på er,
Tänkte bara delge den enda erfarenheten jag \"har\" av 707. På TR för 2 år sen så seglade jag inte en 707, men dock seglade vi om en med en 606. Lite lustigt att just den båten kände vi besättningen på
och just när vi seglar om dem, (kryss, ca12 m/s), så slår de, och just då bestämmer sig deras nya lovartsundervant för att ge upp. Jag såg detta, försökte skrika till dem att det var löst, vi var kanske 10-15 meter ifrån, men innan de hörde mig så fyllde både stor och genua(de hade tydligen ingen fock) och masten formligen hoppade av, för att inte nämna knäcktes rätt av vid spridarna
Så, som Dan antagligen redan vet, så gissar jag på att genua ine så värst effektivt på kryss över 10. De seglade med back i både den och storen, såg det ut som iaf. Knappast värst effektivt, och säkert den största anledningen till att vi seglade om dem efter typ en timme eller så på banan, de startade 20 min före oss med en snabbare båt.
Sen att vara säker på att vant och stag sitter kvar, ja det visste vi ju alla att det är minst sagt viktigt:)
Faktum är att just det försäkrade jag mig om på den båten jag seglade TR med nu sist. Upptäckte då, (kvällen innan) att vantskruven till styrbords toppvant såg kass ut i gängorna, så ja drog en liten surrning med dyneema tamp genom ändarna. Lyckades inte få tag på en skruv då.. Och som enda försvar att jag inte sett detta tidigare är att det inte är min båt, och att jag fick ta över som rorsman för en kompis två dagar före start... Skulle inte seglat alls annars. Men det gick bra, eller ja, vi kom på 399:onde plats, men seglade inte så dödsallvarligt heller, fast det säger väl alla
Nej, nog om det,
önskar att jag oxå hade haft tid och pengar till en 707, gillar dom!
Ha det så bra!
Tänkte bara delge den enda erfarenheten jag \"har\" av 707. På TR för 2 år sen så seglade jag inte en 707, men dock seglade vi om en med en 606. Lite lustigt att just den båten kände vi besättningen på
Så, som Dan antagligen redan vet, så gissar jag på att genua ine så värst effektivt på kryss över 10. De seglade med back i både den och storen, såg det ut som iaf. Knappast värst effektivt, och säkert den största anledningen till att vi seglade om dem efter typ en timme eller så på banan, de startade 20 min före oss med en snabbare båt.
Sen att vara säker på att vant och stag sitter kvar, ja det visste vi ju alla att det är minst sagt viktigt:)
Faktum är att just det försäkrade jag mig om på den båten jag seglade TR med nu sist. Upptäckte då, (kvällen innan) att vantskruven till styrbords toppvant såg kass ut i gängorna, så ja drog en liten surrning med dyneema tamp genom ändarna. Lyckades inte få tag på en skruv då.. Och som enda försvar att jag inte sett detta tidigare är att det inte är min båt, och att jag fick ta över som rorsman för en kompis två dagar före start... Skulle inte seglat alls annars. Men det gick bra, eller ja, vi kom på 399:onde plats, men seglade inte så dödsallvarligt heller, fast det säger väl alla
önskar att jag oxå hade haft tid och pengar till en 707, gillar dom!
Ha det så bra!