Vega eller Viggen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Vega eller Viggen?

Inlägg av Alexander » sön 27 aug 2006, 12:27

Vi står utan båt seda några dagar tillbaka frågan är just nu: Vega eller Viggen? Vega har vi haft förut och den gillade jag skarpt men denna gången har vi inte råd med en Vega med diesel utan det får isf bli en med Albin bensinare... Ingen reducering på dom va? Känns sådär eller har jag fel?

Fördelen med Viggen är ju att den är billigare och det känns förvisso tungt med snurra igen men man kan ju hänga på en elstartad 4-taktare!

Hur är utrymmena på en Viggen i jämförelse med Vega eller för all del Maxi 77 som också kan vara av intresse. Budgeten är under 50000:- Har span på en fin Vega för denna slant med Albin O21 och 2 generatorer, rullgenua, omklädda dynor men utan värmare :cry:
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » sön 27 aug 2006, 15:39

Utrymmena i vegan är större än i viggen(viggen är smal & låg inuti), annars finns det en maxi 68 med inombordare till salu på blocket för 45000 Enorma utrymmen om man jämför med viggen samt 7/8 rigg, tycker jag är en fördel.
Maxi 77 är också väldigt stor inuti.
Susanne

Fenixen
Silvermedlem

Varför inte en utombordare på vegan?

Inlägg av Fenixen » mån 28 aug 2006, 10:59

Hej,

Min första båt var en Vega med en O21:a med sönderrostade kylkanaler, rosten fungerade som isolering och vattnet åkte bara igenom utan att kyla blocket.

Efter mycket funderingar slängde jag ut O21:an och hängde på en 8hk utombordare med generator.

Det hela fungerade mycket fint och jag fick en \"stor\" båt med ny motor för en låg penning.
+ lättare att meka (tog hem motorn till garaget vintertid)
+ billigt (?) än att köpa ny diesel
+ lättare att manövrera för back, då jag kunde svänga med utombordaren
+ lägre vikt
+ renare (inget oljespill i kölsvinet och avgaser inne i båten)
+ fick ett jättestuvutrymme där gamla motorn satt

Att inte fler gör detta?

Detta var för ca 17 år sedan!

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Re: Varför inte en utombordare på vegan?

Inlägg av Alexander » mån 28 aug 2006, 14:47

Fenixen skrev:Hej,

Min första båt var en Vega med en O21:a med sönderrostade kylkanaler, rosten fungerade som isolering och vattnet åkte bara igenom utan att kyla blocket.

Efter mycket funderingar slängde jag ut O21:an och hängde på en 8hk utombordare med generator.

Det hela fungerade mycket fint och jag fick en "stor" båt med ny motor för en låg penning.
+ lättare att meka (tog hem motorn till garaget vintertid)
+ billigt (?) än att köpa ny diesel
+ lättare att manövrera för back, då jag kunde svänga med utombordaren
+ lägre vikt
+ renare (inget oljespill i kölsvinet och avgaser inne i båten)
+ fick ett jättestuvutrymme där gamla motorn satt

Att inte fler gör detta?

Detta var för ca 17 år sedan!
Okeeeej. Det där med att kunna backa har jag inte tänkt på. Bra ide! har fått tag på en vega nu för 40 loppor som dessutom Albinsnurran är renoverad på 2003. Lär väl hålla ett tag? Kvitton finns på det mesta inkl omklädning av dynorna så jag har väl bestämt mig för att köpa den redan.
Seglen bytta 1999. Då monterades även rullgenua fram, anser man dom vara till åren då eller prestera som nya då?

To be continuied...
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /

Skriv svar