Ankarets vikt och motorns kraft - Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Ankarets vikt och motorns kraft - Maxi 77

Inlägg av Jenni » lör 26 aug 2006, 11:09

Hejssan alla!

Nu ser det ut att vi köper en Maxi 77'a! Nu har jag frågor till er experter:

1. Hur tungt ankare skall man ha till den (2.000 kg)? Och hur mycket kätting?

2. Motorn är en 2 taktare 9 hk (?) från 1984. Om vi måste byta ut den, så rekommenderas då 2 eller 4 taktare? Erfarenheter o prisskillnader mellan olika tillverkare (mercury, yamaha, johnson, evinrude?) och hur många hk skall vi ha för att ha någon nytta av motorn?

Tack för alla kommentarer!

h Jenni (SNART båtägare!)
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Ankare

Inlägg av Tommy » lör 26 aug 2006, 12:11

Vad gäller ankaret, så beror det helt på vilken typ av ankare man har.
Till vår tidigare båt, som var en Albin 78, obetydligt större än Maxi 77:an, så använde vi alltid ett 7.5 kg Bruce (orginal). Lite overkill kanske, men vi draggade inte en enda gång på 10 år!. Det bet i allt.

Det finns blyplättar, bruce, brucekopior, danfourth osv. I tillbehörskataloger finns ofta en tabell som anger lämplig tyngd beroende på båtstorlek.
/Hn
Tommy

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » lör 26 aug 2006, 15:44

Du klarar dig med ett 7,5kg bruce/brucekopia med 2m kätting. Bruceankare funkar bra på dom flesta bottnar på ostkusten. (Personligen så föredrar jag att ha 2st ankare i båten, ett mindre och ett större).

Vad gäller motorstyrka så kan man höfta 1hk per meter båt och på så sätt få en motor som passar.
Tvåtaktare är generellt lättare än fyrtaktare.
Tvåtaktare drar oftast mer bensin och kräver oljeblandning.
Tvåtaktare är oftast billigare än motsvarande fyrtaktare.
Tvåtaktare för mer oväsen än motsvarande fyrtaktare.

Valet mellan två eller fyrtaktare beror oftast på hur mycket du ska köra med motor. Är du en erfaren seglare som gillar att segla i alla väder och vinklar så behövs oftast bara motorn vid angörning och nödsituationer. I sådant fall så räcker nog en liten 4hk tvåtaktare.

Ska du däremot köra långt och kanske över öppet hav i storm så krävs en starkare motor som drar lite bensin t ex 8hk fyrtaktare.

Val av fabrikat spelar idag liten roll. Alla tillverkare är ungefär lika bra. Oftast är det lokal tillgång till service och reservdelar som avgör.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » lör 26 aug 2006, 16:30

Mycket mer än 6 hk har du ingen användning för, utom om du vill göra 6 knop mot vinden i storm. Med 6 hk borde du gör 5 knop om du håller bottnen fri från beväxtning även vid hård vind.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 26 aug 2006, 17:41

Gäst #2 skrev:Du klarar dig med ett 7,5kg bruce/brucekopia med 2m kätting. Bruceankare funkar bra på dom flesta bottnar på ostkusten. (Personligen så föredrar jag att ha 2st ankare i båten, ett mindre och ett större).

Vad gäller motorstyrka så kan man höfta 1hk per meter båt och på så sätt få en motor som passar.
Tvåtaktare är generellt lättare än fyrtaktare.
Tvåtaktare drar oftast mer bensin och kräver oljeblandning.
Tvåtaktare är oftast billigare än motsvarande fyrtaktare.
Tvåtaktare för mer oväsen än motsvarande fyrtaktare.

Valet mellan två eller fyrtaktare beror oftast på hur mycket du ska köra med motor. Är du en erfaren seglare som gillar att segla i alla väder och vinklar så behövs oftast bara motorn vid angörning och nödsituationer. I sådant fall så räcker nog en liten 4hk tvåtaktare.

Ska du däremot köra långt och kanske över öppet hav i storm så krävs en starkare motor som drar lite bensin t ex 8hk fyrtaktare.

Val av fabrikat spelar idag liten roll. Alla tillverkare är ungefär lika bra. Oftast är det lokal tillgång till service och reservdelar som avgör.
För att angöra behöver vä en seglare ingen motor. :?:

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » lör 26 aug 2006, 19:48

Vi har tidigare använt en Bruce-kopia på 7,5 kg med 2 m ankarkätting. Draggade aldrig.

I år har vi därför testat med mindre Bruce-kopia på 5 kg med 2 m ankarkätting. Har inte draggat en enda gång.

Vår båt (NF) väger ca 3000kg så min rekomendation är därför Bruce-kopia 5 kg och en snutt ankarkätting.

Ang motor, jag skulle absolut välja en 2-takt pga att de väger betydligt mindre än 4-taktare. Mitt råd är att välja en 2-cylindrig då de går lite jämnare. Storleken spelar mindre roll. Du klarar dig med 4 hk för att ta dig in och ut ur hamnen. Vill du ha någon form av laddning från motorn tror jag att du måste gå upp i storlek för att få en laddspole. Motorn kommer att ge enbart lite laddning så om du ska ha kyl måste du komplettera med solcell.
Stefan

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » sön 27 aug 2006, 07:08

Angående motor så har familjen haft både 6 och 8 hk på en maxi 77. När vi bytte från 8 till 6hk tappade vi enadast 0,2 knop så det är endast i motvint man saknar de extra två hästarna.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Hur långt är ett snöre?

Inlägg av Eilean » sön 27 aug 2006, 12:08

Seglare X har använt ankare Y i år på 5 kg och aldrig draggat i år.
Seglare Y har använt ankare X i flera år och aldrig draggat.

Tyvärr. Det är helt meningslösa uppgifter!
Hur många gånger har X eller Y ankrat?
Svaj eller med akterankare?
Bleke eller kuling?
Dy- ler eller sandbotten?
I lä eller utsatt läge?
Listan på okända variabler kan göras lång och sådana rekommendationer är värdelösa.

Nej gör så här!
Sök på internet efter webplatsen för seriösa ankartillverkare, exempelvis CQR, Delta eller Bruce. Där hittar du fabrikanternas rekommendationstabeller för olika båtstorlekar.

http://www.lewmar.com/webcat/asp/sel_gu ... odel=Delta

http://www.lewmar.com/webcat/asp/sel_gu ... &model=CQR

http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

Eftersom ingen tillverkare vill påstå att deras ankare måste vara tyngre än konkurrentens är ankarvikterna tilltagna i underkant, särskilt om du mest använder ankaret för landförtöjning och vill kunna ligga kvar vid vindskiften.
Ta därför storleken större än den rekommenderade, eller gå på deras maxrekommendation och kom ihåg att även om om ett lätt ankare (<10 kg) oftast håller när det väl grävt ner sig kan de ibland ha problem att tränga igenom hårdare ytskikt på bottnen.
Hellre en grov och kort kätting än lång och klen.
Och vad jag tycker om kopior är väl rätt känt vid det här laget!

Gäst #2
Platinamedlem

Re: Hur långt är ett snöre?

Inlägg av Gäst #2 » sön 27 aug 2006, 12:31

Kul med länkar! Tabellerna bekräftar vad alla har sagt hittills.

Jenni kommer från helsingfors dvs Östersjön, vi har inget tidvatten att tala om. Höststormarna kan vara hårda men det är sällan folk som är ute och seglar när det är som värst i januari februari.

Jag tvivlar dessutom att en tillverkare av ankare skulle rekomendera en så låg vikt som möjligt. Det vore oseriöst och inga seriösa företag skulle ta den risken.

Och som du sa Eilean poängen är ju att få ankaret att fästa. Det finns ju ingen nykter båtägare som går och lägger sig om han vet att ankaret sitter dåligt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur långt är ett snöre?

Inlägg av Eilean » sön 27 aug 2006, 13:46

Gäst #2 skrev:
Jag tvivlar dessutom att en tillverkare av ankare skulle rekomendera en så låg vikt som möjligt. Det vore oseriöst och inga seriösa företag skulle ta den risken.

Och som du sa Eilean poängen är ju att få ankaret att fästa. Det finns ju ingen nykter båtägare som går och lägger sig om han vet att ankaret sitter dåligt.
Njae... Om du kollar med långseglare som ankrar mycket finnar man att de flesta har ankaren som är både ett och två storlekar upp från rekommendationen.
Nu kan man ju tycka att i Östersjön och när man oftast ligger med stäven i land bakom skyddande holmar borde påkänningarna vara mindre. Vilket iofs är sant. Men en landförtöjd båt vrider sig ju inte efter vinden - vilket i sin tur ökar påkänningarna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 aug 2006, 16:04

När det gäller motorstyrka finns det en tumrtegel som stämmer bra på mindre båtar: \"en hk per ton räcker till en knop mot vind och sjö i 10 m/s.\"

Då skulle en motor runt tio hk vara fullt tillräckligt. Nöjer man sig med att uppnå samma fart i 7 m/s motvind räcker ungefär 6 hk och för att nå fem knop i vindstilla räcker (återigen hälften) 3 hk..

Min uppfattning är att propellerstigningen är den enskilt viktigaste faktorn för att få ut effekten i vattnet, inte om motorn är en två- eller fyrtaktare. Nästan alla utombordare runt 8-10 hk är tänkta för att låta en lätt båt löpa fram i 8-10 knop och har en propeller för detta fartområde. Köper man en begagnad eller ny motor kan det vara all ide att kolla det här - en propeller med mer lämpad stigning är sällan omöjlig att få tag på !

Jag håller med de som rekommenderar ett Bruce, Delta eller CQR. De är de bästa allroundankarna. Jag vill också sticka ut hakan litet grand, och påminna om att viktern inte är allena saliggörande - att ankra med rätt teknik och med tillräckligt långa ankartåg är lika viktigt. Men leverantörens viktrekommendation är att se som ett minimimått.
Anders S

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » mån 28 aug 2006, 07:33

Vad anser ni om Danforth ankare? Själv tycker jag att de är behändiga för de tar lite plats och det greppar nästan alltid i direkt, så bladen gräver sig ner i gyttjan enkelt (gyttja är nästan det mest vanliga bottenmaterialet i Finska skärgården).

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 28 aug 2006, 07:39

Jenni skrev:Vad anser ni om Danforth ankare? Själv tycker jag att de är behändiga för de tar lite plats och det greppar nästan alltid i direkt, så bladen gräver sig ner i gyttjan enkelt (gyttja är nästan det mest vanliga bottenmaterialet i Finska skärgården).

h Jenni
Om du aldrig ankrar på svaj och bara använder ankaret på dybotten är Danforth utmärkt. Men som vanligt är det stor skillnad på orginal och kopior.
Men som allroundankare är Danforthtypen värdelös.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 28 aug 2006, 15:38

Till skilnad mot Gunnar är jag lite mer nyanserad kring Danforth. Som akterankare tycker jag det funkar utmärkt. Som svajankare är funktionen mer tveksam.

Motorn. Jag har hört 3 hk/ton båt är en bra tumregel för motorstyrka, vilket borde betyda att 6 hk räcker alldeles lagom. Har 7 hk på min båt som säkert väger närmare två ton. Den är nästan lite väl kraftig...
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 28 aug 2006, 15:39

(...tänk om man kunde ändra sina inlägg, då hade det inte märkts att jag bara slarvläste vad Gunnar skrev...)
Alla borde ha skägg

Skriv svar