Gasol...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 21:09

Eilean skrev:
Anders S skrev:Ja, man ser att systemet är tätt, men man får inte veta mer än så.
Hur menar du? Jag kanske tänker helt fel, men vilken slags andra fel kan du se med en tryckmätare som inte går med 'min' metod?

Tändsäkringarnas täthet kollar jag ju genom att ha alla lågventiler öppna när systemet står och väntar över natten.
Jodå, "nattmetoden" är utmärkt och enkel för att se så man satt på slangen rätt och att flaskventilen fungerar. Men man kan inte kolla reglerventilen eller avstängningsventilen på det sättet, då behös manometern.

Litet som att inte kolla de vattentäta dörrarna på Titanic, utan bara få veta att skrovet inte läcker.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 21:30

Anders S skrev:
Jodå, "nattmetoden" är utmärkt och enkel för att se så man satt på slangen rätt och att flaskventilen fungerar. Men man kan inte kolla reglerventilen eller avstängningsventilen på det sättet, då behös manometern.

Litet som att inte kolla de vattentäta dörrarna på Titanic, utan bara få veta att skrovet inte läcker.
Nu blir jag konfunderad!
1. Reglerventil antar jag att är detsamma som regulator eller reduceringsventil?
2. Avstängningsventil? Vad menar du med det? Uppenbarligen inte samma som jag, dvs ventilen på flaskan.
3. Din tryckmätare, sitter den 'nedströms' reduceringsventilen?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 25 aug 2006, 21:40

Enkla metoder är bra.

Använd lite uppvispad diskmedel, stryk på och titta efter expanderade bubblor... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 22:07

Ojdå, då får det bli den lång(tråkig)a versionen.

I ett typiskt gasolsystem finns i tur och ordning följande: Flaskventil, reduceringsventil, avstängningsventil vid apparaten, reglerventil (pådrag) och tändsäkring. Det är i princip, och det kan finnas fler enheter än spisen, och spisen kan i sin tur ha två-fyra lågor. Dessutom ingår rören i det här systemet, och säkerligen några skarvar och ett par slangar med slangsocklar. Det här vill man kolla ibland.

Hålls tryck en längre tid mellan stängd flaskventil och tändsäkring är det alldeles klart att systemet är tätt däremellan. Då vet man också att rören, skarvarna, slangarna mm är täta. Det är värdefullt, och man vill göra det ofta. Gunnars metod är enkel och bra.

Däremot kan man inte veta något om reglerventilen på spisen eller spisens avstängningskran (den i skåpet under köket) på det sättet. Vill man veta om de fortfarande fungerar och håller tätt (det vill man någon gång per år, åtminstone) så fungerar inte \"nattmetoden\", för den kräver att man har tryck ända ut i yttersta änden (man kan inte lyssna, lukta eller elda inne i rören).

Då använder man med fördel en manometer. Då stänger man den ventil man vill testa, och så trycksätter man systemet, observerar trycket och stänger huvudkranen. Sedan väntar man en rimlig tid, och observerar trycket igen. Är det samma är allt väl. Då vet man att (t ex) avstängningsventilen är tät. Vill man kontrollera reglerventilen så stänger man den, och trycksätter på samma sätt, stänger, väntar och jämför. MAn kan kolla tändsäkringen på samma sätt.

Skulle manometern indikera en läcka är det bara att börja kolla med Calles såpvatten. Det kan man för övrigt gärna göra ändå, nån gång emellanåt.
Anders S

Slöfocken
Silvermedlem

gasol

Inlägg av Slöfocken » lör 26 aug 2006, 11:50

I min båt finns en gasolvarnare, en sensor intill durken och en liten panel med varningsljud och lysdiod på elpanelen.

Finns något enkelt sätt att testa den med gasol?
Finns gasol på små lätthanterliga förpackningar till exempel så att man kan använda en sådan och blåsa ut en pust på sensorn?

Eller är en sådan manöver riskabel, också med en så liten gasmängd?

Philip
Silvermedlem

Gasolvarnare

Inlägg av Philip » lör 26 aug 2006, 13:06

Jag testar gasolvarnaren genom att släppa ut lite gasol från en ciggarettändare, ner i en kupade hand intill sensorn. Tjuter som attan...
Philip

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » lör 26 aug 2006, 15:50

Är det bara jag som har en läckindikator i gasolsystemet?

Bild

Slöfocken
Silvermedlem

Gasoltest

Inlägg av Slöfocken » lör 26 aug 2006, 18:19

Tackar för tipset hur man enkelt testar gasvarnaren Philip, det kom jag inte på själv - där ser man vådan av att inte vara rökare.

Läckindikator på bild av Gäst 2 - hur monteras och fungerar den?

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » sön 27 aug 2006, 11:39

Läckindikatorn monteras efter reduceringsventilen så dvs. nära flaskan som möjligt.
Genom att trycka ner den röda knappen och samtidigt observera vätskan i bottenkoppen så kan man avgöra om systemet läcker. Om det inte börjar bubbla i bottenkoppen så är det tätt.

Busenkelt!

Slöfocken
Silvermedlem

Gasol

Inlägg av Slöfocken » sön 27 aug 2006, 15:08

Tackar Gäst 2, läckindikatorn visar alltså om det strömmar gas i röret eller slangen, och jag förmodar att den är mycket känslig, dvs redan en minimal strömning syns.
Det betyder att de som har värmare, varmvattenberedare eller kylskåp måste stänga av dessa för att göra testet, eller finns det något knep?

Gäst #2
Platinamedlem

Re: Gasol

Inlägg av Gäst #2 » sön 27 aug 2006, 17:48

Slöfocken skrev:Tackar Gäst 2, läckindikatorn visar alltså om det strömmar gas i röret eller slangen, och jag förmodar att den är mycket känslig, dvs redan en minimal strömning syns.
Det betyder att de som har värmare, varmvattenberedare eller kylskåp måste stänga av dessa för att göra testet, eller finns det något knep?
Japp! Alla gasförbrulare skall vara avstängda.
Indikatorn är som du säger mycket känslig och rekomendationen är att om man håller ner "knappen" i 20sek utan bubblor så är det tätt och anses säkert. Håller man ner knappen längre än så kommer det alltid någon bubbla. Detta beror på att inget gassystem är 100% tätt.

Slöfocken
Silvermedlem

Gasol

Inlägg av Slöfocken » sön 27 aug 2006, 18:01

Tackar, och vi fortsätter att utveckla detta med gasol och säkerhet, Gäst 2.

Jag funderar på att sätta en liten, strömsnål och i stort sett ljudlös fläkt i mitt kölsvin, med en frånluftslang till utsidan båten, kanske till och med via en gasindikator. Typ ventilationsfläkt för datorer.
Kapaciteten behöver inte vara stor, bara en liten ynka luftström, speciellt om man har en gasindikator i kretsen.

Ett litet läckage kommer då att ventileras bort så att ingen explosionsrisk uppstår, och med en gasvarnare i avluftningskresten får man direkt larm om det börjar komma gasol med i luften.

En liten men dock ventilation av hela båten får man samtidigt, och koppla ihop med en solcell, och vi kan spara batterierna också.

Andra ideér?

Skotråttan
Trogen medlem

Inlägg av Skotråttan » sön 27 aug 2006, 18:12

Men fundera rejält på om det finns risk för gnistbildning i fläkten. Det skulle ju vara minst sagt olämpligt. Motorrumsfläktar är ju gjorda för att undvika gnistbildning, det är kanske en sån som behövs?

Skriv svar