prisvärda vind/logg/ekolod-instrument med NMEA

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

prisvärda vind/logg/ekolod-instrument med NMEA

Inlägg av Tommy » tor 24 aug 2006, 21:48

Hej!

Jag seglar som så många med laptop/kartprogram och GPS med NMEA.
Då nu nya instrument ska in i båten, så skulle jag vilja ha instrument som skickar ut sin data på NMEA (seriellt) för att ta in i datorn.

De jag hittar på nätet verkar dock antingen inte kommunicera alls, eller så ska de nätverkas tillsammans med något eget format som man inte så enkelt tar emot i datorn.

Vilken instrumentserie är lämplig / prisvärd och skickar sin data seriellt i ett öppet format?

Fördelen med att ta emot alltihop i datorn:
- man får repeating av data inne i ruffen
- kan logga, och göra profiler
- kan t.ex. själv räkna ut sann vind mm

Vad gäller kartprogram så vill jag tipsa alla om OziExplorer (www.oziexplorer.com) som är fantastiskt bra och stabilt. Kostar 85 dollar för registrering, vilket det verkligen är värt. Jag scannar in mina papperssjökort själv, och kalibrerar dem sedan med 6 punkter. Det blir mycket god precision. Båten är alltid där den ska vara på kortet...
/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 24 aug 2006, 22:26

Jag skulle då rekommendera att du tar en titt på SILVA.

Jag har sådana på min båt, och de använder (förstås) sitt eget proprietära format i nätet, men systemet kan via servern skicka ut ett stort antal NMEA-meddelanden på en serieport. Man får också ett gratisprogram med en del bra funktioner att köra på datorn, bland annat möjlighet att bygga polardiagram via input från instrumenten och underhålla instrumentsystemet. Har du en modern PC bortfaller t ex helt behovet av repeaterinstrument - dessa ritas upp, med visare och allt, på skärmen. Det här programmet repeterar också GPS-data (NMEA-data) till applikationerna på PC:n och fungerar som en NMEA-kocentrator.

I moin båt har jag centralinstrumentet+server och en analog vindriktningsvisare. Centralinstrumet kan visa all info i systemet så till detta kollas \"bara\" givarna logg, lod, vind, kompass och gps. Baksida: man måste köpa allt utom GPS:en från Silva, men å andra sidan passar många äldre silvagivare rakt in.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Silvas priser

Inlägg av Tommy » fre 25 aug 2006, 06:24

Jag tycker att Silva tar rätt bra betalt för funktionen att få ut data till en laptop via NMEA.

Exempel, om man vill ha vind, logg och lod.

Om man går på Star-serien utan PC-interface:
Silva Star: 3590:- (visar logg/lod, inkl. givare)
Vind Silva Star: 5098:- (inkl. vindgivare)
SUMMA 8688:-

Om man går på NX2-serien för att få interface:
Multicontrol + server + logg/lodgivare: 8490:-
Vindgivare: 3980:-
SUMMA 12470:-

I det senare fallet har jag dessutom bara en display i sitbrunnen (Multicontrollen). Antar att också vinddata kan visas på den(?), dvs att man inte *behöver* ha en separat display för vinddata.

Silva är bra och flexibelt, men lite dyrt med 4000 extra bara för att få ut data till PC'n, samt tappa en display. Eller tänker jag fel..?

Skulle vilja ha något ungefär som Star-serien (dvs separata instrument), men som kan skicka ut sin data seriellt och ta emot i separata serieportar på PC'n.

/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 07:19

Ja, MultiControl-instrumentet kan visa \"allt\" - en timme med handboken och lite \"kustomisering\" rekommenderas i så fall. Det analoga vindinstrumentet är trevligt, men (handen på hjärtat) så är det inte stort annorlunda än en Windex, åtminstone på dagen... Möjligen kan man motivera lyxen med att man slipper nackspärr :-)

Jag håller med om att båtinstrument rent allmänt är dyra. Men om Silva är överdyra jämförelsevis vet jag inte. Det du får för mellanskillnaden är NMEA-översättning, instrumentintegration, ett PC-interface (serieport RS-232), och en NMEA-koncentrator.

Allmänt: Visst finns det NMEA:instrument
http://www.sailgb.com/p/windmaster_wind ... indicator/
http://www.anchorexpress.com/aa002624r.html
http://www.docksideme.com/fed222.htm
Du hittar lätt flera.

Haken är att dessa inte kan kopplas till en PC utan en multiplexer (koncentrator) om man inte har flera serieportar (en till varje instrument) och själv skriver programvaran (men det visste du, tror jag av din fråga).

Ur ett sådant perspektiv är Silvasystemet inte direkt o-prisvärt och det är såklart därför Silva kostar vad det kostar.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 25 aug 2006, 08:08

Tack för tipsen och länkarna.

Ja, jag vill skriva mjukvaran till PC'n själv (jobbat med mjukvaru/systemutveckling i 20 år). Jag vill visa data integrerat i OziExplorer genom anpassning av den mjukvaran.

Det är inga problem att ha flera serieportar via USB-hub och USB-serieportar. Eller så kan man tydligen skaffa en speciell NMEA-koncentrator.
Tack för uppslagen!
/Hn
Tommy

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » fre 25 aug 2006, 08:10

Jag håller med om att Silva NX2 är det enda rimliga valet. Raymarines instrument kostar minst lika mycket och har (tycker jag) sämre funktionalitet för kalibrering och datorkommunikation. De enda tillgängliga alternativen med samma eller möjligen bättre funktionalitet än silva är Ockam och B&G och då pratar vi minst dubbelt så mycket pengar som Silva.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 09:07

Tommy skrev: Jag vill visa data integrerat i OziExplorer genom anpassning av den mjukvaran.
Det är en bra ide.

Har man NX2 så ger faktiskt Silvas programvara en liknande möjlighet. Då kan man lägga instrumenten ovanpå en navigationsapplikation,
och få analog eller digital presentation av instrumentdata tillsammans med (men inte integrerat med) kartprogrammet. Så har jag ordnat det med det supersimpla "Levande Sjökortet".

(Programmet är "gratis, så jag känner inte att jag gör otillbörlig reklam. Den som vill kan ladda ner det för att testa - man ser rätt bra hur det fungerar, men instrumenten är förstås "döda" om man inte har resten av grejorna.)
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Navman?

Inlägg av Tommy » fre 25 aug 2006, 16:44

Kikade på länkarna som Anders S gav ovan.

T.ex. Navman på AnchorExpress ger ju makalöst mycket för pengarna:
http://www.anchorexpress.com/navman-sai ... gital.html

Drygt 6000 kronor inkl frakt för logg/lod/vind + repeaterinstrument + såvitt jag förstår alla givare. Det är ju ganska otroligt, så man undrar lite vad som är haken..
/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Navman?

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 21:18

Tommy skrev:Kikade på länkarna som Anders S gav ovan.

T.ex. Navman på AnchorExpress ger ju makalöst mycket för pengarna:
http://www.anchorexpress.com/navman-sai ... gital.html

Drygt 6000 kronor inkl frakt för logg/lod/vind + repeaterinstrument + såvitt jag förstår alla givare. Det är ju ganska otroligt, så man undrar lite vad som är haken..
/Hn
Tommy
Svårt att säga. I värsta fall ingår inte alla givare - det tål att kollas. Annars är det väl bara att lägga på frakt, tull och moms, och så hoppas på att det är ordentliga grejor.

Köper du, så kom igen med en recension :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 25 aug 2006, 21:33

Var det inte Navman som blev uppköpt av simrad, någon som vet?
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 25 aug 2006, 21:56

När jag kollar på www.navman.com eller google så hittar jag inga
indikationer på koppling mellan Navman och Simrad.

Ang. \"haken\" så har jag nu sett att AnchorExpress \"inte levererar utanför US\". Som tur är har man en syster som bor i San Diego...
Om hon köper paketet åt mig så får man räkna på 3-4% i US moms.

Jag har mailat AnchorExpress med en fråga om vad som egentligen ingår map. givare.

Lovar att återkomma med en recension om jag köper och får hem något.
/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 29 jun 2004, 12:48
Ort: Linköping

Inlägg av Edward » lör 26 aug 2006, 10:24

Calle C skrev:Var det inte Navman som blev uppköpt av simrad, någon som vet?
Tror det var Lowrance/Eagle som köptes upp av Simrad. Sedan kan det ju vara så att Navico Acquisition Corp. (som äger Simrad) även äger Navman? Eller så var det de som äger/ägde Silva? Det brukar ju vara mycket kors-och-tvärs-ägande i vissa branscher.

Skriv svar