Hur ska rullgenuans reglerlina dras och avlastas?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Hur ska rullgenuans reglerlina dras och avlastas?

Inlägg av Seglaren » ons 23 aug 2006, 22:14

På min \"nya\" Vega sitter en Plastimo-rulle. Till reglerlina är idet idag en 3mm flagglina (jag skojar inte). Läste nånstans att det skulle gå bra med 6-8mm, men 8 fick inte plats på rullen, ska beställa 6 mm.

Men, hur gör man det smartast i sittbrunnsänden? Tänker mig ett brytblock ev. med spärrfunktion och en skotråtta strax framför winchen på sittbrunnsargen så att man når skot och lina samtidigt. Men som sagt, hur brukar man göra med reglerlinan, är det bra med skotråtta eller inte. Vad bör jag tänka på som inte har seglat med rulle tidigare?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 22:17

Använd hellre en bra avlastare, det är lite säkrare.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 22:53

Lyssna på Calle, han vet minsann hur det skall vara. Som du förstår har jag också en avlastare till genuan.

Men innan du köper linan, fundera på Dyneema. När du rullrevar genuan vill du att linan skall vara så stum som möjligt för att inte profilen skall rotera mer än nödvändigt. Sedan kan du förmodligen leta efter sk \"skalbar\" lina. Då kan du ha enbart kärna längst fram mot rullen, och ha höljet kvar i \"din\" ända. I så fall kan du kanske ha 8mm? Du skalar givetvis bort bara från den delen som ligger mellan rullen och avlastaren vid fullt inrullat läge. Men det blir 5.5 meter eller så - det kan räcka. Till sist: köp någon meter eller två extra. Då kan du kapa 10 cm på linan ett par gånger, och flytta skavsåren till nya ställen. Rullfockslinan är en av linorna ombord som man inte vill skall gå av.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 23:01

OM det går med 8mm, så använd det därför att inrullningen blir lättare ju större diameter du kan göra med linan på rullen.
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem

Säkring

Inlägg av HansH » tor 24 aug 2006, 07:06

När båten ligger i hamn - passa på att säkra rullen med en kort tamp eller band genom skothornets ögla och runt rullen. Då behöver man inte oroa sig för att furlinglinan (\"reglerlinan\") kan lossa - om så sker kan seglet blåsa ut och fladdrar därigenom sönder ganska fort.
Om man säkrar seglet i hamn på ovan nämnda sätt så behöver man inte låsa linan mha en avlastare utan det är fullt tillräckligt med en skotråtta. Som blir både mycket billigare och mer lätthanterlig. En skotråtta av bra kvalitet klarar av jobbet med råge - på många kappseglingsbåtar används de ju tom för att låsa fallen.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 24 aug 2006, 08:44

Hans

Ligga i hamn är en sak.
Seglar du i kuling eller mer med delvis inrullat försegel så vill du garanterat inte uppleva att tampen släpper.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 24 aug 2006, 08:54

Tack för era synpunkter och förslag. Ja, avlastare blir det nog - bäst att vara rustad för det värsta.

Men en avlastare sticker ju upp ganska mycket, inte det jag helst vill sätta ovanpå sargen. Hur har ni det på era båtar med rulle?

Den vita trasselsudden i bildens ovankant är nuvarande reglerlina....

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 24 aug 2006, 09:04

Vi har skotråtta och det har funkat i alla år!
Nu seglar jag iofs inte med halvt inrullad genua när jag tänker efter... :twisted:

En fördel är dock att du kan ha ett brytblock och sedan en skotråtta som kan vrida sig så att du kan dra från olika vinklar.

Kanske både och?
Dvs brytblock med vridbar skotråtta och om ni seglar med ej fullt segel så kompletterar ni med avlastare?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 24 aug 2006, 09:10

Hej igen, givetvis måste du sätta avlastaren framför skotråttan och då lämligast nånstans på däck, sen går du via brytblocket upp mot sittbrunnen där du sätter den vridbara skotråttan för att enklast kunna rulla in seglet.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 aug 2006, 09:32

Jag har satt min på sargens utsida. Med ett brytblock. Men min båt är som Calles i storlek, och då kan behöva bryta litet (obs, lite!) med winchen för att rulla in det allra första. Men det är för att jag är så lat och vill kunna reva med en hand, inte för att det egentligen är tvunget.

Andra jag känner har den på däck, vid relingen. Då slipper man ett brytblock. På en Vega hade jag nog satt den där - man lär väl nå till avlastaren från sittbrunnen?
Anders S

Larsarc
Silvermedlem

Knap

Inlägg av Larsarc » tor 24 aug 2006, 10:53

Har brytblock i relingen och knap framför (på utsidan av sargen, precis som Anders S) där jag gör fast tampen. Funkar bra. Fördelen är att man från brytblocket inte får några konstiga vinklar om man vill ta hjälp av vinchen på rufftaket.

/Lars

Skriv svar