Lämplig vagga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Lämplig vagga

Inlägg av Tommy » tis 22 aug 2006, 17:57

Hej,

Är på gång att skaffa mig en vagga för min segelbåt (drygt 9 m lång).

Tänkte först hitta en begagnad men insåg att man ändå får betala 5-6000 för en gammal på Blocket och får köra land och rike runt med ett släp, men en ny för 9000 kan man få levererad till Uppsala där jag bor.

Vid nyköp så finns det ju framförallt Tyresövaggan samt Press&Son att välja på. Någon som föredrar den ena framför den andra? På en del bilder över Press&Son så tycker jag att \"topp-plattan\" (anläggningsytan mot skrovet) ser misstänkt litet ut. På Press&Son är plattan rund, medan den är fyrkantig och större på Tyresövaggan.

Hälsn.
Tommy

Oa
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 20:27

Inlägg av Oa » tis 22 aug 2006, 18:07

Jag var också ute efter en bättre vagga till min Birdie32:s härrom året och insåg snabbt att det var lika bra att köpa en ny.
Jag köpte en Press & son och är nöjd. Vaggan är relativt behändig när jag ska flytta den fram och tillbaka mellen \"pallbacken\" och uppställningsplatsen. De runda plattorna med gummiplatta liger bra mot skrovet. Stöttorna är enkla att skruva ner så att jag kan bottenmåla under plattan.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 22 aug 2006, 20:18

Upprepar vad jag framfört tidigare:

Köp trä & spik, ordentligt dimensionerat.
Bygg för- och akterbockar, och 2 sidobockar.
Såga till många träkilar.

Båten hänger på för och akterbockar. Sidobockarna behövs egentligen knappt. Dimensionera därefter!


Totalkostnad ca 1000:-
Enklare att hantera än vaggor.
Billigare än vaggor.

Vaggor till större båtar (>35 ft) kan vara små i förhållande till båten, så akter- och förskepp rör sig, vilket kan upplevas som obehaagligt. Händer inte med bockar!

Välj oimpregnerat virke om de skall hålla i 10 år, impregnerat virke om de skall hålla längre.
- stora båtar => stora bockar. Då kan det vara bra att välja impregnerat virke så kan man gå ner lite i dimension, så blir bockarna lättare.

För den som älskar metall så finns det metallbockar att köpa. Tyresö, och kanske också Press&Son. Komplettera med för och akterbock i trä.

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » ons 23 aug 2006, 10:14

Det kan vara bra att kolla med båtklubben vad som är tillåtet. I min klubb måste man numera ha vagga efter att en båt vält under Gudrun. Stöttor och bockar är inte längre OK utan segelbåtar måste stå med kölen på en del av vaggan. Det kan finnas andra klubbar som har sådana regler.

Det går förstås fortfarande att bygga trävagga själv.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 23 aug 2006, 13:42

Tack för info/tips. Vi tänker oss nog iallafall att inhandla en
metallvagga. Att snickra själv i trä går säkert också, men vi ville
som sagt ha en i metall.

Tidigare har vi haft SeaQuip-stöttor (lösa metallstöttor som säkras
med en kätting). Har aldrig varit problem, men rent känslomässigt
skulle det kännas skönare att ha båten instängd i en rejäl vagga.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 29 aug 2006, 09:15

Calle

Se gla ut

Skriv svar