Segelbåt under 30 000 kr till en nybörjare!
Sen är det ju en sak till...
Jag känner ingen som kan något om båtar
Är det dumt om jag tittar själv, eller hur ska jag göra?
I sånna fall vad ska jag titta på?
-->Om det är fräscha segel.
-->Motorns skick - ny/gammal
-->Allmänintryck - är båten välskött eller sliten
-->Om rufftaket är tätt.
-->vad mer???
Kanske låter som en dum fråga, men kan skrovet läcka, eller ha lagningar som man ska kolla efter?
Jag känner ingen som kan något om båtar
Är det dumt om jag tittar själv, eller hur ska jag göra?
I sånna fall vad ska jag titta på?
-->Om det är fräscha segel.
-->Motorns skick - ny/gammal
-->Allmänintryck - är båten välskött eller sliten
-->Om rufftaket är tätt.
-->vad mer???
Kanske låter som en dum fråga, men kan skrovet läcka, eller ha lagningar som man ska kolla efter?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Jag matar på med frågor 
En Maxi 68 då? Är det ett bra alternativ?
En Maxi 68 då? Är det ett bra alternativ?
båt för 30000:-
Kan man köpa en Maxi 68, där allt är i så god kondition att en total nybörjare inte får alltför stora problem, för 30.000:-?
Jag tvivlar.
Vad skulle Johnez sälja sin 68a, respektive 77a för?
Denna sorts tråd får alltid svar från folk som föreslår dyrare båtar än de som specificerats, varför?
Jag tvivlar.
Denna sorts tråd får alltid svar från folk som föreslår dyrare båtar än de som specificerats, varför?
Re: båt för 30000:-
Ja en Maxi 68 ligger nog en klass över det jag efterfrågar i pris. det var jag själv som tog upp Maxi 68 som förslagSlöfocken skrev:Kan man köpa en Maxi 68, där allt är i så god kondition att en total nybörjare inte får alltför stora problem, för 30.000:-?
Jag tvivlar.
Om jag skulle lyckas pruta ner en Maxi 68 till 30 000, är det förmodligen en i lite sämre skick, alltså inget för en nybörjare som ni säger.
--------------------------------
-->Viggen, hur är det med dom då? Fördelar/nackdelar m.m.
Spännande tråd det här.
www.blocket.se är fantastiskt om man vill leta lämpliga objekt. Ring på flera annonser fråga om fördelar, nackdelar, vad som är viktigt att tänka på och lär dig samtidigt mer på det sättet. Den jag köpte min Monark 540 av, gav på detta sätt en trygghet eftersom han svarade tålmodigt, även på alla \"dumma\" frågor jag hade.
Min smärtgräns var 22 000 kronor och jag höll mig under då jag köpte denna Monark 540, prutade från 20 000 till 16 000 eftersom den var utan motor. Köpte separat en begagnad motor för < 5 000 kronor
Därefter har smärtgränsen fått höjas lite på grund av fler saker som jag fått köpa.
Det är bra om du är medveten om att en smärtgräns på 30 000 kronor kan innebära att du vill pruta ner den båt du köper till ett belopp under 30 000 kronor eftersom det troligen tillkommer en del kostnader.
Är kostnaderna för hamnplats och vinterförvaring utanför \"smärtgränsen\"?
Det blir ju en del kostnader där också...
www.blocket.se är fantastiskt om man vill leta lämpliga objekt. Ring på flera annonser fråga om fördelar, nackdelar, vad som är viktigt att tänka på och lär dig samtidigt mer på det sättet. Den jag köpte min Monark 540 av, gav på detta sätt en trygghet eftersom han svarade tålmodigt, även på alla \"dumma\" frågor jag hade.
Min smärtgräns var 22 000 kronor och jag höll mig under då jag köpte denna Monark 540, prutade från 20 000 till 16 000 eftersom den var utan motor. Köpte separat en begagnad motor för < 5 000 kronor
Därefter har smärtgränsen fått höjas lite på grund av fler saker som jag fått köpa.
Det är bra om du är medveten om att en smärtgräns på 30 000 kronor kan innebära att du vill pruta ner den båt du köper till ett belopp under 30 000 kronor eftersom det troligen tillkommer en del kostnader.
Är kostnaderna för hamnplats och vinterförvaring utanför \"smärtgränsen\"?
Det blir ju en del kostnader där också...
-
Ollesjohan
- Trogen medlem
Kul med en tråd om Bellona som nybörjarbåt
Jag har seglat Bellona sedans tonåren = 16e sommaren iår
Jag har aldrig seglat något annat men kan iaf segla min Bellona
Jag tycker den är alldeles utmärkt att börja i, en liten stor båt som är mitt i mellan på det mesta.
Hör gärna av dig om du har några frågor eller vill ha några tips eller bara provsegla med en. Tyvärr är jag i Sthlm men har du vägarna förbi....
Johan nr. 114
Jag har seglat Bellona sedans tonåren = 16e sommaren iår
Jag har aldrig seglat något annat men kan iaf segla min Bellona
Jag tycker den är alldeles utmärkt att börja i, en liten stor båt som är mitt i mellan på det mesta.
Hör gärna av dig om du har några frågor eller vill ha några tips eller bara provsegla med en. Tyvärr är jag i Sthlm men har du vägarna förbi....
Johan nr. 114
Hur är det med Viggen då?
Den är ju billig... ser stor ut
men hur är komforten o sånt?
Den är ju billig... ser stor ut
Jag tycker Ohlson 22 är mysig och den seglar helt ok om man har bra segel.
I BåtNytt a:1976 nr:3 ut sågs den till bästa köp i konkurens med Bellona 23 & Albin viggen.
Viggen vann fakiskt ronden om säker het på däck
De där med familj lätt väl kul
[/i]
I BåtNytt a:1976 nr:3 ut sågs den till bästa köp i konkurens med Bellona 23 & Albin viggen.
[\"Vilken båt är nu bästa köp för en familj ? Sammanfattningsvis är Ohlson 22 och Bellona 23 jämbördiga seglare. Den ena (Ohlson) är bättre i lättvind, medan den andra (bellona) är bättre i hård vind.
Viggen hänger inte med alls.
Inredningsmässigt har vi redanbsagt att Ohlson vinner. Samma sak gäller sittbrunarna.\"]
Viggen vann fakiskt ronden om säker het på däck
De där med familj lätt väl kul
Jag har läst in mig lite på området och spanar varje dag efter ett intressant objekt
Ohlson 22 ser fin ut!
Dock måste det vara på västkusten!
Dock måste det vara på västkusten!