Sälja Ballad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Slöfocken
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 11:41

Sälja Ballad

Inlägg av Slöfocken » tis 22 aug 2006, 17:45

Jag har i princip köpt en större båt, men den skall besiktigas osv, därefter genomförs köpet.
Min fina gamla Ballad är till salu på några nätställen sedan någon vecka, och det har kommit en del svar.
Ett från Tyskland, fem från Danmark, inga från Sverige.

Vad säger detta om den svenska andrahandsmarknaden, och svenskt sätt att tänka?

Eller är det bara tillfälligheter?

johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

Inlägg av johnez » tis 22 aug 2006, 17:56

Ja vad har du satt ut den för? Det är alltid svårare än man tror att sälja gamla pärlan!

Leonzard
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 09:08

Vad är ditt pris?

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 18:00

En vän till mig sålde sin Ballad i somras utan problem. Många intressenter på grund av båtten var i gott skick. Gamla 70 talare i dåligt skick kan varra ett problem. Får jag se din annons så kan jag bedömma om den är bra eller inte. Prisnivå spelar självklart också roll...kanske har du bedömt priset fel.

Kompisen fick 260 000 sek för sin Ballad. Vet inte om du tycker det är dåligt.

Slöfocken
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 11:41

Sälja Ballad

Inlägg av Slöfocken » tis 22 aug 2006, 18:06

Mitt begärda pris är 230.000:- och båten är mycket fin, dock med originalmotor VP MD6A, går fint men den är ju gammal.

Vi får se vad som händer, lyckligtvis har jag inte bråttom, det kan få ta till våren om så är.

Annons finns bland annat här på Sailguide, och via den kan ju alla ta reda på vem Slöfocken är, också utan Brendan....

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Sälja Ballad

Inlägg av Brendan » tis 22 aug 2006, 18:20

Slöfocken skrev:Mitt begärda pris är 230.000:- och båten är mycket fin, dock med originalmotor VP MD6A, går fint men den är ju gammal.

Vi får se vad som händer, lyckligtvis har jag inte bråttom, det kan få ta till våren om så är.

Annons finns bland annat här på Sailguide, och via den kan ju alla ta reda på vem Slöfocken är, också utan Brendan....
Nu tycker jag att Håkan Slöfock börjar närma sig gränsen för det otillständiga.

Sluta med detta evinnerliga tjat!

Jag har inte varit i närheten av att avslöja din identitet och har inget som helst intresse av att göra det. Vad jag har gjort är att sammankoppla två signaturer (nicks), som varje plankist som läser båda fora med lätthet också redan hade gjort.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Balladpris

Inlägg av Tommy » tis 22 aug 2006, 18:29

Kan meddela att jag köpte min Ballad för ca 2 veckor sedan. Än så länge nöjd. Det sitter en 2 år gammal Nannidiesel på 21 hk som gått 65 timmar, nya dynor, segel fräscha med full-lattestor och rulle, en schysst Lowrance plotter med sjökort. Båten är en -79:a. Grundskicket är fräscht på hela båten, men utöver ovanstående ganska sparsamt med utrustning.
Priset blev 265K. Vi sökte en sen årsmodell med ny motor så det var bara att slå till. Spelar ingen direkt roll om priset blev +/- 5% för högt eller lågt, så länge det känns rätt.

Annars kan man nog (tyvärr för säljaren) meddela att det verkar vara lite av köparens marknad just nu. Många Ballader ligger kvar länge på Blocket och har prissänkts.
/Tommy

Slöfocken
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 11:41

Balladaffärer

Inlägg av Slöfocken » tis 22 aug 2006, 18:44

Gratulerar Tommy, låter som en bra affär, hoppas allt fortsätter att vara bra.

Till Brendan, nu blev jag faktiskt lite chockad av ditt utbrott!
Hittills har jag bara tyckt det var lite onödigt att skriva namnet i stället för att bara hålla sig till det aktuella nicket, men nu undrar jag hur det står till med dig.

Det inlägget där du använder mitt namn inleder du med ett citat i sin helhet av ett inlägg från mig till Calle C.
Därefter fortsätter du:

\"Håkan, nog begriper du, om du tänker till litet, Calle C har alldeles rätt. Med rullstor... ...\"

Din text fortsätter med några rader med betraktelser om rullstor och segling, inga referenser till nick eller andra forum.


Hur funkar du egentligen, vad är fatt?

Nu överlåter jag till andra på detta och det andra forumet att kommentera dig och det du skriver, om någon har lust.

Du och jag tar time out ett tag.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Balladaffärer

Inlägg av Brendan » tis 22 aug 2006, 18:58

Slöfocken skrev:
Du och jag tar time out ett tag.
Jaså, du har bestämt att jag ska time out?

Skriv svar