Jag hänger med på principen, haka i första revets öljett på mastliket i en av hakarna på bommen och dra sedan ner akterliket med en av tamparna på bommen via blocket. Och gör sedan likadant vid andra revet fast med riggningen på andra sidan bommen. Men...
Varför är tamparna så långa?
Varför sitter knaparna föröver på bommen och går via ett block?
Hur får man till ett uthal på revet? Måste man knyta om det vanliga uthalet?
Skall uthalet iöverhuvudtaget knytas manuellt mellan akterliket på storen och den lilla knapen i slutet på bommen eller kan man utnyttja blocken och knaparna på något sätt?
Kan man förbereda revet på något bra sätt för att snabbt kunna reva?
Är det någon som har en liknande rigg och har erfarenheter av den?
----------------------------------------------------------------------------------
Hmmm... Efter att ha läst mitt eget inlägg...Kan det vara så här det ligger till?:
Man förbereder reven genom att dra upp revtamparna till respektive öljetter i akterliket och fäster därefter tamaprna lite lagom i knaparna föröver. När man sedan skall reva så måste man iaf. fram till masten och då kan man göra hela revet därifrån genom att lätta på fallet till storen, dra ner mastliket och haka i det och sedan dra åt revtampen från samma plats? Kanske det....
Men hur blir det med uthalet i revningen? Drar det tillräckligt från blocket ändå för att få en bra sättning på det revade seglet?
---------------------------------------------------------------------------
Många frågor blir det... Är jag nära i mina spekulationer?
Mvh Tillström