Bavaria kvalitet börjar bli tydlig

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Leonzard
Trogen medlem

Bavaria kvalitet börjar bli tydlig

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 09:27

Intressant diskussion måste jag säga om dessa Bavariabåtar som syns allt mer i våra hamnar. Tycker det är helt okej att människor vill lägga ner så mycket pengar på en båt som uppfattas som billig. Om man går in på Blocket och söker på Bavaria så förstår man att ett problem börjar utkristalieras för Bavariaägarna. Båtarna finns i stort antal där de redan uppvisar ett stort värdefall gällande andrahandsvärde. De uppdaterade och nya Cruiserversionerna ger samma effekt som i bilbranchen där utgågna modeller snabbt faller i värde. Skillnaden är att när det gäller bilar så kan vi acceptera värdefall på ett annat sätt. Diskussionen jag läst handlar om 70/80 tals båtars vara eller inte vara. Jag tror fortfarande att det är en bättre affär att köpa en uppdaterad och fräsch 70 tals båt i jämförelse med Bavaria båtar som:
- Inte seglar så bra: Läs om Bavariaseglaren som upptäckt Gennakern för att inte bli omseglad som förr.
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9725
- Fel och brister som redan visar sig, hur blir det om 20 år?
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9731
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9750
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9346
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=9717

Intressant läsning på så pass nya båtar.
Vid köp av en 70 tals båt jämfört med de värdefall en Bavaria utsätts för så kan jag konstatera att jag får mycket ny utrustning för dom pengarna. Sedan är ju pengar och segling inte allt. Det går ju att investera i en båt som inte seglar så bra, har bristfällig kvalitet men fantastiska boendeutrymmen. Allt handlar om prioriteringar. Själv gillar jag seglare med goda utrymmen som många 70/80 talare redan visar upp över 30 fot i mitt tycke.

Plus och minus...välj själv..eller vad tycker ni?

Ollesjohan
Trogen medlem

Inlägg av Ollesjohan » tis 22 aug 2006, 09:59

En liten tanke ang. billiga nya båtar typ bavaria?

På 70 talet producerades många båtar, säkert som nu att vissa hade hög kvalitet och dyra, vissa billigare med sämre kvalitet, en del halvfabrikat där kvaliten inte kan riktigt betygsättas.

Är det så kanske att det är dom gamla båtarna av bra kvalitet som håller priset, dom båtarna som inte höll måttet alt. inte underhölls inte längre finns kvar på beg. marknaden. Det är också så att med en 30 år gammal båt räknar du med att fixa och bättra på varje höst/vår, iaf jag.

En ny båt av dyrare modeller hur är kvaliteten där? Och andrahandsvärdet?

Bygger du ett nytt hus kan du välja ett mindre med bättre kvalitet eller ett större av sämre kvalitet, eller bygg själv och du får din egna kvalitet.

Du kan köpa en Kia SUV eller en liten BMW för samma pengar, storlek kontra kvalitet.

Att ny båtsmarknaden fungerar på samma sätt är för mig ganska självklart, vissa är (generellt sätt) billiga och enklare andra är dyrare och bättre.

Jag skullle bli mer förvånad om inläggen varit hämtade från Najads ägarforum, men det var dom inte eller hur?

Detta är bara lite funderingar, jag själv drömmer om att kunna köpa upp mig till 150k klassen om några år. Ligger i 50k nu ungefär.

Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 aug 2006, 10:09

Nu säljs det ju många nya Bavaria, och med modern, rationaliserad efterkontroll kommer det oundvikligen att slinka igenom problem. Jag skulle vilja påstå att de flesta (om inte alla) nybyggnadsvarv har problem av den här arten. Givetvis är det tråkigt för de som drabbas.

I modern produktion (inte bara av båtar) jagar man inte fel särskilt noga innan leveransen, utan man litar helt enkelt på att processen är i ordning, testar den med stickprov och tar reklamationen när (eller om!) den kommer. Ett sätt att se på det här är att leverantören (Bavaria) lämnar slutinspektionen vidare till kunden.

Misstänker man att så är fallet är det minst lika motiverat att använda en besiktningsman för att gå igenom en ny båt som en begagnad.
Anders S

Leonzard
Trogen medlem

Verkar vara så...

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 10:18

att Bavaria inte håller speciellt god leveranskontroll på sina båtar vilket säkert kan uppfattas som lite jobbigt för den nya båtägaren. Tanken är ju från början att slippa problem genom att köpa en ny båt...kanske är det en utopi. Om problemen börjar redan vid leverans, hur blir det då efter några år? Hittade denna information från en Bavaria köpare:
http://www.sailblog.se/bavaria.htm

Leveransfel som vi upptäckte på väg hem.

Dieselmätaren inte justerad - Det visste. Tanken var full och då kan den inte justeras. Får vänta 40 liter.
Vantskruvsskydden i Aluminium levererade men ej påsatta.
Pidestalcover saknas.
Vatten kommer in i förskeppet. När man ändrade på dräneringshålen till ankarbrunnen borrade man lite fel. Lätt att åtgärda då felet var lätt att hitta.
Rodret knirkar. Jag blir inte klok på var det kommer ifrån men vill absolut av med det.
Gastrycksfjäder i Rodkicken saknas.
Rodkicken satt ca 2 cm för långt ut på bommen så att den bottnar innan seglet skotats hem. Direkt farligt för bommen. Jag har nu skruvat loss den och flyttat den utan att borra nya hål. Vill vänta på att gastrycksfjädern kommer.
220 V till båten fungerar ej
Laddaren fungerar inte på landström och inte heller varmvattnet. Titta på bilde högst upp som jag tog i Randers. Där lyser 240 V lampan och ledningen är kopplad till kontakten. När jag nu sätter i landkabel lyser lampan men inget annat händer. Felet måste således skett mellan det att John arbetat med båten och jag fått den levererad.
Värmaren fungerar enbart när instrumenten är tillkopplade på panelen. Termostatlampan börjar lysa när man kopplar in värmaren på panelen men själva brännarten går först igång när plottern är tillslagen.
Resten av instrumenten ute på pidestalen är på även om man drar hvudströmbrytaren. Instrumenten måste då släckas där ute och då försvinner kalibreringarna. I realiteten ingen fungerande autopilot.
En av dynorna i salongen passar ej.
Sopspannen felplacerad - för högt. Snabbt åtgärdat.
En pytteliten reva noterades i strorseglet när man tittade på det i motljus. Kanske inga problem med det vill jag höra från Elvström och inte från mig själv.
Har talat med Floor om dessa fel och samtliga skall naturligtvis åtgärdas. När det gäller det elektriska är man helt övertygad om att felet ligger i panelen. Där fungerade allt vid monteringen och man kollade att alla instrument fungerade. I Flensburg kalibrerades så instrumenten när jag var närvarande. Det man ej kollat var om allt fanns kvar efter det att man stängt av instrumenten, något som naturligtvis inte ska behöva kontrolleras. På bilden ovan kan jag själv se att 220 V fungerade. Floor har beställt en helt ny panel och kommer hit och installerar den. Vår båt var den första som levererats med den nya panelen och man tycker tydligen inte att den är helt OK. Jag har även fått förfrågan av andra Bavariaägare om panelen. Det tycks vara flera som inte kan få alarmen att sluta signalera konstant. Mitt råd till alla som har detta problem är att kontakta återförsäljaren.

Slutligen ligger hon väldigt lågt i aktern och det beror på att både vatten 210 l och diesel 150 l ligger där. Vi kommer att installera en vattentank i fören och vid kortare seglingar nöjas med att fylla den. Floor sitter och funderar på hur vi skall lösa detta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Verkar vara så...

Inlägg av Anders S » tis 22 aug 2006, 10:40

Leonzard skrev: Om problemen börjar redan vid leverans, hur blir det då efter några år?
Många talar idag om den så kallade "badkarskurvan" när det gäller fel i produktionen. Tillämpat på en komplex produkt som en bil eller en båt innebär det att man kan vänta sig ett antal problem direkt vid leverans. Ordnas dessa till kan man sedan vänta sig en lång tid utan problem, och sedan (om allt ombord på Bavarian livslängdsberäknats på rätt sätt) så faller hela båten samman på en gång, dvs produkten har uppnått sin tekniska livslängd.

Ett mycket bra sätt att försäkra sig om bekymmersfrihet på sikt är att förvissa sig om att allt står rätt till vid leveransen. Det är därför en besiktning är en god ide. Besiktningsmän tillhör kategorin "Tråkigt att de behövs men bra att de finns".
Anders S

Leonzard
Trogen medlem

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 10:57

Tveksamt att det efter allt fixande skulle vara problem fritt i en Bavaria. Som du ser på deras egna hemsida så spricker, läcker och rostar båten redan. Massor med tid som dessa nya ägare måste lägga ner på sina nya båtar. Lägg på några år till med sprickor, läckage och rost...vi får se med tidens tand!

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » tis 22 aug 2006, 12:27

Med så många båtar tillverkade så är det inte så konstigt att det blir lite fel då och då. Jämför med ett varv som tillverkar på beställning. Där finns det mycket mer tid att gå igenom allt extra noga för att minimera felen.

Jag har seglat två bavaria modeller. 35 match och 39 cruiser och måste säga att jag fått en tydlig bild av hur de seglar åtminstone. Kvaliteen i längden kan jag inte säga så mycket om. 35an är verligen en bra seglare, den är lättdriven och direktstyrd och har en väldigt fin sittbrunn och en väl planerad inredning, dock lite lågt i tak för mig som är 185 cm. Med stor och fock gjorde vi 5 knop i 3m/s bidevind med en bra skotvinkel. Sammanfattningsvis en fin seglare (lys 1.29) med en inredning som passar för 4 personer eller 5 -6 under kortare turer.
39an är grymt stor invändigt och riktigt bekväm, därmot är seglingsegenskaperna mindre bra. Den seglar med stora skotvinklar på bidevind och är tungstyrd med sladdrig styrning och underdimensionerade vinchar (44or) Underskuren rullstor är ju inte at rekomendera heller om man gillar segling. Farten är dock okej om man faller av och slackar på skoten.
Synd att de slutat med match serien som är den jag skulle köpt och den enda jag kan rekomendera till de som är seglingsintresserande

Leonzard
Trogen medlem

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 12:29

Läs om den här stackarn: citat\" aldrig mer en Bavaria\"

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=8770

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 22 aug 2006, 12:47

Jag är lite för ung för att minnas det här, men har förstått att båtar som idag uppfattas som sjyssta 70- och 80-talsbyggen hade ruskiga kvalitetsproblem. T ex kan man läsa att Shipmanvarvet gick under pga det stora antalet reklamationer på bl a Shipman 28:an. Shipman tillverkade också Accent och även Scampi (tror jag...). Det är inte så att i en trettio år gammal båt har man fixat till det som var lite sisådär när det var nytt.

Andra exempel är Fenixens klena hjärtstock som kan gå av bara sådär, Maxi 77:ans läckande rutor som egentligen beror på för klena röstjärnsinfästningar, Becker 27:ans 'banan-galosh-effekt', den klena kölinfästningen på Expressen osv osv.
Alla borde ha skägg

Leonzard
Trogen medlem

Inlägg av Leonzard » tis 22 aug 2006, 13:14

Förvissor är det så att många båtar haft stora kvalitetsproblem. Dock var det inte som var poängen. Många köper en Bavaria därför att de vill slippa problem med sina båtar. Vad jag menar är att det är bättre att satsa på en välhållen 70/80 tals båt där allt är uppdaterat och fungerar till ett betydligt lägre pris. Framtida underhåll lär vi få på både nya Bavaria och gamla välskotta 70/80 talsbåtar.

Om du nu köpt en dyr och ny båt så kanske det inte finns så mycket utrymme för förbättringar när väl garantierna är slut.

En billigare båt ger mer utymme ekonomiskt för förbättringar. Ta bara värdeminskningen på en Bavaria kring 800 000 sek. Det handlar om stora pengar som du lika gärna kan lägga i underhåll på en båt som kanske kostar 200-300 000 sek t.ex.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 aug 2006, 14:26

Misil no87 skrev:Jag är lite för ung för att minnas det här, men har förstått att båtar som idag uppfattas som sjyssta 70- och 80-talsbyggen hade ruskiga kvalitetsproblem. T ex kan man läsa att Shipmanvarvet gick under pga det stora antalet reklamationer på bl a Shipman 28:an. Shipman tillverkade också Accent och även Scampi (tror jag...). Det är inte så att i en trettio år gammal båt har man fixat till det som var lite sisådär när det var nytt.

Andra exempel är Fenixens klena hjärtstock som kan gå av bara sådär, Maxi 77:ans läckande rutor som egentligen beror på för klena röstjärnsinfästningar, Becker 27:ans 'banan-galosh-effekt', den klena kölinfästningen på Expressen osv osv.
När man diskuterar fel kan det vara bra att skilja på "småfel" som är av typ "byggkvalitet" och storfel, som är av karaktären "dålig konstruktion". De förra är ett ganska litet problem bara man fångar upp dem, och där hjälper en besiktningsman. De allvarliga konstruktionsfelen kan man naturligtvis inte förhindra eller reparera enkelt. Det vi utan vidare kan lära från alla de gamla båtarna är att även allvarliga fel inte måste betyda att båten är oduglig och att de i många fall kan rättas till.

Att spekulera i andrahandsvärde och värdeminskning är inte lätt, men i de flesta fall brukar man se en kurva som faller brant en kortare tid, sedan är flack för att till slut bli horisontell. En fungerande båt når ett minsta slutvärde vid någon tidpunkt. De äldsta plastbåtarna på marknaden är från 60-talet (Fingal, L32 m fl) och prisbilden på dessa antyder att de slutat att sjunka i värde - om de hålls i realiserbart skick. Annars får de all kvarvarande värdeminskning omgående. Tvärsäkra påståenden om den ena eller andra båtens framtida värde skall man förmodligen ta med en nypa salt.

Sedan skrev surfjohan:
Synd att de (dvs, Bavaria) slutat med match serien som är den jag skulle köpt och den enda jag kan rekomendera till de som är seglingsintresserande
En alternativ åsikt är att det är bra att den serien lagts ned, för den hade riktigt allvarliga svagheter med kölinfästningen. Om den tekniskt eller kommersiellt var mest omöjlig vet jag förstås inte.
Anders S

Fenixen
Silvermedlem

läckte vatten då vi gick på grund!!!

Inlägg av Fenixen » tis 22 aug 2006, 15:32

Hej,

Var ute med en jättefin Bavaria i 42-45 fots klassen (minns inte exakt) på en aktivitet med jobbet för ett par år sedan, en leverantör hade bjudit ut oss. Jag blev imponerad av Bavarians innerutrymmen, däck, sittbrunn etc..

Plötsligt gick vi på grund i ca 2-3 knops fart och det blev tydliga sprickor precis bakom kölinfästningen. Vi tog in vatten, mycket lite i för sig men ändå.

Denna Bavaria var jättefin i övrigt men att den inte tål gå på grund med i en så låg fart...

I för sig har jag aldrig gått på grund varför jag inte har andra referenspunkter. I ovan nämnda berättelse navigerade jag inte utan satt och njöt en \"kall\" i ena handen (oskyldig till händelsen)...

Skriv svar