Segelbåt under 30 000 kr till en nybörjare!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Segelbåt under 30 000 kr till en nybörjare!

Inlägg av Turbo123 » sön 20 aug 2006, 18:06

Jag kan inte segla! Vilken början :)

Min enda erfarenhet är några dagar med en snipa, samt att jag vindsurfat några gånger.

Jag har länge velat ha en båt, men har då tänkt motorbåt. Dock får man inte mycket motorbåt för under 30 000 kr, så då funderar jag på en segelbåt!

Jag har funderingar på en Bellona 23 från 1978, som jag kan få för 30 000 kr. Men kommer jag kunna lära mig segla med en sådan?

-->Vilken båt ska jag i sånna fall välja för max 30 000 kr?
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » sön 20 aug 2006, 18:14

Skaffa en Karlskrona Viggen, det gjorde jag. Fungerar finfint att lära sig att segla med. Kostade endast 27 000:-.

Det finns säkerligen andra segelbåtar som är minst lika lämpade (både när det gäller prisklass och segelbenägenhet), men detta är den enda segelbåt som jag har erfarenhet av.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 20 aug 2006, 18:58

det finns en uppsjö av lämpliga båtar och jag tror nog att du kommer få här massvis förslag på olika båtar.
Belona 23 tycker jag dock kan vara ett utmärkt val om du hittar ett bra exemplar. Kolla dock skicket av seglen. Det kan vara en bra ide att ta med någon som kan segelbåtar innan du köper.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 aug 2006, 19:09

Men en Bellona 23 är väl en alldeles utmärkt första segelbåt! Smart också att inse hur mycket mer man får för 30K med segelbåt än motorbåt.

Det finns bara ett problem om man är total seglingsnybörjare, och det delar den båten med alla andra \"stora\" båtar - man lär sig segla bättre ju mindre och lättare båten är och även en såpass beskedlig båt som en Bellona 23 (eller liknande) ger inte riktigt samma feedback på rätt och fel som en liten jolle.

I denna prisklass är det ett par saker att se upp med för att man skall göra en bra affär: Båtens allmänskick kan man själv bedöma - är den outhärdligt sunkig är det förmodligen självmarkerande. Däremot är det en stor fördel om båten har vettiga segel som inte är alltför \"slut\". Sedan skall utrustningen vara så komplett som möjligt - det skall helst inte fattas något dyrt. Åtminstone skall båten ha ett dugligt storsegel, en duglig fock och en anständig utombordare, annars skall du pruta!
Anders S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » sön 20 aug 2006, 19:16

Jag håller med MiniMe!

Bellona 23 kan du lära dig segla i.
Det är en bra båttyp.

Om du gillar båten och den känns fräsch nog för dig,så kan du slå till.
Om magkänslan säger ifrån,får du titta på fler Bellona 23:or.

Är magkänslan rätt och båtkunniga kompisar godkänner,då är det bara att köpa!

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » sön 20 aug 2006, 19:22

Kul att höra att ni tror att jag kan fixa detta :)

Men att köpa på hösten är väl smart prismässigt, eller?

Nackdelen är ju att jag måste ta upp och förvara den på vintern. Vad kostar det på ett billigt varv? Är det några andra omkostnader jag inte tänkt på?

Vad kostar försäkring? Behöver man ha det?

Henrik J
Trogen medlem

Helt perfekt nybörjarbåt

Inlägg av Henrik J » sön 20 aug 2006, 20:28

Satt i samma sitts som dig förra hösten
Kollade på ett antal olika båtmodeller innan jag i våras hittade min bellona
Har tillbringat all ledig tid i sommar i den med hela familjen (fru, två döttrar 7 o 10 år) och det har funkat kanon. Lite trångt vid sängdags men när man väl har kommit omkull sover man som en stock.
Vi fick främmat en dag i somras och då var vi 13 st ombord samtidigt dock ej övernattande men ändå.
Lättskött båt med bra seglingsegenskaper håller jämn takt med betydligt större båtar.
Kolla bara seglens skick och så det inte finns några läckor i rufftaket framför mastfoten. Är en svaghet sägs det. Dock ej på min.
Lycka till
HJ

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » sön 20 aug 2006, 20:30

Det är alltid smart att köpa segelbåt,oavsett årstid.
Man kan göra fynd året runt,priset är en fråga mellan köpare och säljare.
Det har nog inte så mkt med årstid att göra,bara säljaren vill sälja och köparen vill köpa.

Båtklubbar brukar vara billigast.
På min 6meters båt räknar jag driftkostnaden till c:a 500kr per månad.
Då ingår sommar och vinterplats,försäkring,motorservice och båtvårdsprodukter.

Lägg på en hundring för Bellona 23 = c:a 600kr/mån.

hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 aug 2006, 20:54

Båten förvarar du lämpligen genom att gå med i en lokal båtklubben där det finns plats. Ta reda på hur det funkar där du bor - det är förmodligen inga problem alls. En liten båt som Bellonan kan du nog snurra runt på några tusenlappar per säsong om du gör jobbet själv - det som regelbundet kostar är försäkring,platshyran, lyft vår&höst, bottenmålning och vax&puts-grejor. Jag skulle räkna med 5000 kr per år.

Precis som för bilar har ägaren till båten ansvar för vad den ställer till med - det vet inte alla (kallas \"redaransvar\"). Därför vill du ha en ansvarsförsäkring, och då kostar det förhållandevis litet att ta en helförsäkring. Men ansvarsförsäkringen måste du ha, annars kan det bli surt alldeles i onödan.
Anders S

Lisa Bergman
Trogen medlem

Inlägg av Lisa Bergman » sön 20 aug 2006, 21:08

Hej

Jag började segla Ohlson 22 :lol: och kan verkligen rekommendera den båten. Den svarar direkt och man känner vad man gör. En annan positiv sak är att den har en rymlig sittbrunn och faktiskt är rymlig inuti trots sina 6,5 meter. Rolig båt som man kan få för 30 000 kr.

Lisa

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » mån 21 aug 2006, 09:21

Å jag kan rekommendera att du köper en båt, oavsett vilken det blir :-)
Själv blir jag lite nyfiken på Bellona 23 efterosm flera verkar känna till den och tycka om den.

Jag valde att köpa en Monark 540, hösten 2005 eftersom jag läst att den var rejält byggd och trygg (trög) så att man kan lära sig segla utan att vara rädd.

Det är skönt att ha en mindre billigare båt som är lätt att snabbt komma ut med och ruffen är skön att ha om man vill övernatta eller om det regnar eller blåser och några vill sitta under tak för att slippa bli blöta.

Det som kostar mycket och som är bra om det medföljer vid köp, är bra segel, motor och kanske något man kan palla upp båten med, vid vinterförvaring.

Ta gärna en titt på min båts hemsida: http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 21 aug 2006, 10:00

Vi har en Belona 23 i klubben. Den brukar vara med på våra tisdagar och kommer i regel fet-sist, långt efter alla andra och efter korvgubbarna har gått hem. De som har båten har seglat i några år och borde väl ha lärt sig lite med åren vilket får mig att tro att båten är lite svår att få fart på, jag hoppas för ägaren skull att jag har rätt. Annars vekar den ju trevlig och trygg.

Som första båt kan jag hålla med Anders S att man bör välja en modell (liten eller stor) som svarar bra på segeltrim och vindar, det snabbar upp förståelsen för vad man håller på med. Kvittot kommer direkt när man gör rätt/fel. Om man nu tycker att det är just seglingen som är grejen.

Tyvärr går det sällan hand i hand med komfort och den andra viktiga delen av båtlivet, nämligen familj och sällskapsliv. Just den kombinationen har åsamkat mången konstruktörer intensiv huvudvärk när dom skall ta fram en ny båt. Välseglande (snabb), grundgående och trygg familjebåt med stora utrymmen, stor invändigt men liten utanpå, lätt men tung, mycket segel men styv...

Belona 23 kan mycket vara perfekt som din fösta segelbåt men för att kunna råda så måste man veta lite mer på vilket sätt båtan skall användas, bryggsegling med all komfort eller snabb rolig segling med mindre komfort.

Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 21 aug 2006, 10:20

Det finns ju lite att välja på så ha lite is i magen och gör en bra affär. Har inte gjort någon djupanalys av axplocket utan mer bara zappat runt lite. Av Hydran tex. (har seglat en själv och tyckte den uppträdde riktigt bra) finns det ju flera andra annonser om man nu vill ha en sådan. Självklart väljer man ju modell efter var man bor också, skärgård eller öppet hav...

http://www.blocket.se/vi/9113206.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/9084963.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/9084513.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/9077945.htm?ca=20_s - Hydra, riktigt fin seglare...

http://www.blocket.se/vi/9047746.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/8876051.htm?ca=20_s

Svante

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » mån 21 aug 2006, 12:28

Kul att så många svarar och vill hjälpa mig! :) :) :)

För mig är komfort viktigt. Handfat, spritkök, bekväm att sitta i osv.
Jag vill kunna dra ut med båten hela nästa sommar och bo i den. (2 personer och vid enstaka tillfällen 4 personer)

Eftersom jag inte kan segla, gör det inget om den är långsam :)
Men skulle jag få bra seglaregenskaper på köpet blir jag nöjd!

Jag har tänkt ha båten i bohuslän och runt Göteborg. Så jag köper en båt på västkusten.

-------------------------------------------
30 000 kr är en smärtgräns för mig. Mer får det inte kosta!

-->Någon mer ni kan rekommendera i sånna fall?

-->Hur gör man med toa, är det något man vill ha eller luktar det illa?

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 21 aug 2006, 12:40

Turbo123 skrev:
-->Hur gör man med toa, är det något man vill ha eller luktar det illa?
Det beror ju på, har du tänkt använda den? :D

Nä, skämt åsido, inte värre än hemmatoan om man sköter den. Vi brukar bara i nödfall (när vi långseglar) använda toan för 2:an, annars 1:an (kissa) kan man ju göra även i hamn, tycker jag.

Svante

Skriv svar