Att hitta den rätta 30-fotaren
-
Gäst
Hej!
Vi hade en compis 28 under fyra år. Helrenoverade båten under den tiden och avslutade med att segla från Gävle genom Göta kanal och sen runt skåne och hem igen under 10 veckor. Båten fungerade kanonfint med två till tre mans besättning. Vi semesterseglade åren innan med fyra personer 4-5 veckor, fugerade bra. Med compisen får du mycket båt för pengarna, men köp en fin. Att rusta själv lönar sig inte, mycket jobb och mycket pengar. Enda fördelen är att man vet vad man gjort, hur det fungerar och får det som man vill ha det.
Lennart F
Vi hade en compis 28 under fyra år. Helrenoverade båten under den tiden och avslutade med att segla från Gävle genom Göta kanal och sen runt skåne och hem igen under 10 veckor. Båten fungerade kanonfint med två till tre mans besättning. Vi semesterseglade åren innan med fyra personer 4-5 veckor, fugerade bra. Med compisen får du mycket båt för pengarna, men köp en fin. Att rusta själv lönar sig inte, mycket jobb och mycket pengar. Enda fördelen är att man vet vad man gjort, hur det fungerar och får det som man vill ha det.
Lennart F
-
Tomas E
Murena 30 - varning
Vill utfärda en varning för Murena 30, som nämns ovan. Äldre årgångar (t o m ca 1978) är beryktade för sina dåliga kölinfästningar. Nyare kostar nästan som Ballad/Comfort 30.
-
tore2
-
Gäst
Visst Fenixen är inte 30 fot, det är inte heller Omega 28an eller Compis 28 mfl som debatterats här. Däremot är Fenixen rymlig som en 70-tals 30 fotare + att den är modernare och seglar ungefär lika bra. Sen kunde väl motorn vara starkare, de altenativ som finns är MD5 7,5 hkr eller VP 2001 9 hkr. Har själv bara erfarenhet av VP 2001 och den räcke till i de flesta fall. Priserna har stuckit iväg en del men det vittnar ju mest om att det inte finns så många andra bra alternativ i klassen. Ska man byta upp sig till nått bättre så är det ju nästan dubbla pengar.
-
Arne
30 -fotare
- Det finns ett antal saker som jag satte värde på vid köp av min 30-fotare. Bl.a. att den har blyköl, en rymlig sittbrunn, en seglare som är styv och tål krabb sjö (Östersjön), rorkult samt att jag föredrar en rak propelleraxel istället för ett S-drevet.
- Det senare med tanke på bälgbyte och tätningar i växelhuset mm. S-drevet kom nog mest till av anledningen att det blir billigare för båtbyggaren och går fortare att passa in i skrovet. För båtägare finns det få fördelar.
- Frågan tidigare om skillnaden mellan ÅH 30 och Möre 30 så har ÅH:n högre fribord (10 cm) är ca 20 cm längre vilket ger ett väsentligt större utrymme i ruffen. Själva undervattensskrovet kan knappt särskiljas mellan ÅH ettan och Möre:n
- Det som står på önskelistan är en ny spinnaker, nytt navigations instrument, kanske en ny större motor (18 hk ??)
- Det senare med tanke på bälgbyte och tätningar i växelhuset mm. S-drevet kom nog mest till av anledningen att det blir billigare för båtbyggaren och går fortare att passa in i skrovet. För båtägare finns det få fördelar.
- Frågan tidigare om skillnaden mellan ÅH 30 och Möre 30 så har ÅH:n högre fribord (10 cm) är ca 20 cm längre vilket ger ett väsentligt större utrymme i ruffen. Själva undervattensskrovet kan knappt särskiljas mellan ÅH ettan och Möre:n
- Det som står på önskelistan är en ny spinnaker, nytt navigations instrument, kanske en ny större motor (18 hk ??)
-
snipan
roar mig med att läsa inläggen på den ursprungliga frågan, lämplig båt kring 30 fot. Det lyser igenom att frågan inte kan besvaras utan att alla har sina favoriter beroende på värderingar, smak, erfarenhet och förutfattade meningar om andra (s) båtar. Själv uppvuxen i en Maxi 84, som har lys på 1.04 men som vi seglade regelmässigt kring 1.06-1.09 beroende på vindstyrka. Rymlig och lätthanterlig men inte speciellt rolig att segla och det är väl där en gränsdragning går mellan ex omega 28, banner, senorita, fenix och ÅH, Möre och 84:an. Om du vill ha mer känsla så ska du inte köpa en gammal IOR inspirerad halvtonnare. Fenix är överlägsen tycker jag och en generation nyare, likaså cumulus. Så släpp sargen och hoppa 10 år framåt
Sail on!
Sail on!
-
gäst tr
Har absolut inget emot Fenixen , men den är egentligen bara 27 fot,väger 2,8 ton
varav kölen väger under tonnet.och är i järn. sen bör den bli lite vindkänslig med de höga friborden.
Om Man då jämför med Omegan som väger 2,7ton varav 1200 ligger i kölen som är av bly och sen compis 28 3ton med 1,3 i kölen Tyvärr järn
dessa båtar bör bli stabilare comfort 30an likaså, även om dessa båtar är en tidigare generation hänger de ju med Fenixen utan vidare.utrymmena är ungefär likadana comforten är störst av dessa då den är 30fot.3 mycket trevliga båtar tycker jag,
Mikael
varav kölen väger under tonnet.och är i järn. sen bör den bli lite vindkänslig med de höga friborden.
Om Man då jämför med Omegan som väger 2,7ton varav 1200 ligger i kölen som är av bly och sen compis 28 3ton med 1,3 i kölen Tyvärr järn
dessa båtar bör bli stabilare comfort 30an likaså, även om dessa båtar är en tidigare generation hänger de ju med Fenixen utan vidare.utrymmena är ungefär likadana comforten är störst av dessa då den är 30fot.3 mycket trevliga båtar tycker jag,
Mikael
-
snipan
Hejsan! gästen ovan pekar tydligt ut min poäng, vissa räknar på deplacement och har det om ett urvalskriterie, andra längd, fribordshöjd osv osv. Alla har ju rätt utifrån sin utgångspunkt. Själv värdesätter jag mindre försegel 7/8-delsrigg, lättdriven båt i alla vindregister från lätt till hårt, mer feedback från båten om jag seglar \"rätt\", rätt vinklade sittbrunnsargar, effektiva köl/roderprofiler osv osv osv. Men det är ju utifrån min synvinkel. Stabilitet är förövrigt något som inte har ett egenvärde (ju mer desto bättre) och måste analyseras tillsammans med andra desingparametrar, eller är gamla R-båtar höjden av utveckling? 
Längd är spännande
Fenixen är nog snarare 28 fot än 27 fot (normalt sett räknar man 1fot = 0,3 meter, Fenixen är 8,3 / 0,3 = 27,7 fot). Nu är detta knappast avgörande fråga, men ändå....
Vad gäller längd så är det en spännande fråga: Fenixen är 8,3 meter lång, Cumulusen är 8,64 meter meter men då är det inklusive det utanpåliggande rodret, dvs sittbrunnen slutar tidigare. Vidare spelar det ju roll hur stor ankarboxen är i fören osv. osv. Om vi dessutom tar in måttet längd i vattenlinjen så blir det ännu roligare!
Vidare spelar ju bredden viss roll och då givetvis inte bara maxbredden utan bredden även vid sittbrunn osv.
Vart jag vill komma med ovanstående är att det är tämligen ointressant om båten är 8,3 eller 8,6 meter, det viktigaste är den är planerad på ett sätt som just du trivs med. Alla har ju olika smak som tur är.
Själv har jag seglat såväl Fenix som Cumulus och tycker Cumulusen är vassare seglare, men Fenixen känns modernare och självslående fock är inte fel. Jag uppfattade aldrig Fenixen som mer vindkänslig än Cumulusen. Comfort 30 är en helt annan typ av båt. Vilket som är rätt eller fel kan man bara avgöra själv.
Vad gäller längd så är det en spännande fråga: Fenixen är 8,3 meter lång, Cumulusen är 8,64 meter meter men då är det inklusive det utanpåliggande rodret, dvs sittbrunnen slutar tidigare. Vidare spelar det ju roll hur stor ankarboxen är i fören osv. osv. Om vi dessutom tar in måttet längd i vattenlinjen så blir det ännu roligare!
Vidare spelar ju bredden viss roll och då givetvis inte bara maxbredden utan bredden även vid sittbrunn osv.
Vart jag vill komma med ovanstående är att det är tämligen ointressant om båten är 8,3 eller 8,6 meter, det viktigaste är den är planerad på ett sätt som just du trivs med. Alla har ju olika smak som tur är.
Själv har jag seglat såväl Fenix som Cumulus och tycker Cumulusen är vassare seglare, men Fenixen känns modernare och självslående fock är inte fel. Jag uppfattade aldrig Fenixen som mer vindkänslig än Cumulusen. Comfort 30 är en helt annan typ av båt. Vilket som är rätt eller fel kan man bara avgöra själv.
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
- Ort: Åbo
Jag är väldig tacksam och överväldigad av alla dessa svar på min fråga om en bra 30-fotare. Alla har sitt eget tyckte, som sagt, och det är just det jag är ute efter. Jag måste ändå poängtera att jag har tänkt betala 140-160000 kronor för båten och i nödfall 180000. Alltså inte mera. Om det finns någon som vill erbjuda sin Fenix eller Cumulus för dessa pengar så vill jag gärna köpa men... Alltså vill jag påkalla intresse av de som har köpt sin båt med högst 180000 kronor. Tack.
-
ostkustseglaren
Om du är begränsad till dessa pengar så faller nog Comfort 30, Scampi och Ballad bort också, kanske går att finna någon av dessa i sunkigt skick, men då lär de kosta i alla fall i renovering. Återstår Balladkopior från mitten sjuttital, Compis 28, Rival 22 om du vill ha nått långsmalt samt några uddabåtar.
/Lycka till!!
/Lycka till!!