Avståndstabell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Andreas D
Trogen medlem

Avståndstabell

Inlägg av Andreas D » fre 18 aug 2006, 11:55

Hej.

Är det någon här som känner till någon avståndstabell \"sjövägen\"? Är intresserad av att köpa båt nere på kontinenten och undrar hur långt det kan vara från exempelvis Norra Tyskland/Holland/Frankrike.

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 18 aug 2006, 15:52

Hej Andreas !
Nu vet jag inte var du ska i sverige men som ett exempel
kan jag nämna att det från Kiel till Stockholm är ca 450nm ska du till skåne så ca 200nm , från Amsterdam till Stockholm är det ca 690nm
och till skåne ca 450nm, sen från frankrike är det långt som f-n

M.V.S.H
Johan

Andreas D
Trogen medlem

Inlägg av Andreas D » fre 18 aug 2006, 17:23

Tack för svaret!

Har båten i närheten av Marstrand så då kan jag med hjälp av dina exempel räkna ut ungefär hur långt det blir.

elak

avstånd

Inlägg av elak » fre 18 aug 2006, 17:28

när du nu fått reda på avstånden, om du behövde sailguide för detta, hur kan vi hjälpa dig ytterligare?
Så att allting går bra alltså.

Andreas D
Trogen medlem

Inlägg av Andreas D » lör 19 aug 2006, 10:55

Till den anonyme gästen (elak) som svarade på mitt inlägg: För det första så bad jag inte om hjälp för att få reda på avståndet, utan jag var intresserad av avståndstabell för att slippa plocka fram sjökort och mäta själv. För det andra så undrar jag vad du menar med att jag skulle behöva hjälp, och med vad?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 aug 2006, 11:23

Äsch, bry dig inte om såna kommentarer.

Det kommer alltid såna när folk frågar om avstånd och sträckor. Då handlar det ofta om \"skaffa sjökort för h-vete\" eller \"kan man inte räkna distans själv har man inget på sjön att göra\".

Såklart att vettiga människor fattar att det inte är så lätt att skatta avstånd från Frankrike, Tyskland och Belgien. Men jag har inte hört talas om någon distanstabell, jag heller.
Anders S

Slöfocken
Silvermedlem

Avstånd

Inlägg av Slöfocken » lör 19 aug 2006, 11:46

Under signaturen elak skrev jag en lite tyken kommentar till Andreas D, och jag inser nu att jag missade betydelsen av hans önskan om just tabeller, fick för mig att det var en glad amatör som behövde hjälp med lite mer än han själv insåg...

Jag ber oförbehållsamt om ursäkt Andreas, skall försöka vara snäll i fortsättningen under min nu permanenta signatur.

Lycka till med båtköpet och hemseglingen!

Skriv svar