Septitank Omega 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lisa Bergman
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 09:42
Ort: Lisa

Septitank Omega 28

Inlägg av Lisa Bergman » mån 14 aug 2006, 22:06

Hej
Har lite funderingar runt var jag ska placera en septitank på min Omega 28. Det finns ett litet toalettskåp ovanför toaletten... det är ett alternativ. Det andra alternativet är längst fram i förpiken, vet bara inte om det är en bra placering. Det blir lite bökigare med instalationen där fram i och med att även mototrn sitter i ett utrymme under förpiken.

Blir glad för tips!
Lisa :D

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 aug 2006, 13:07

I förpiken kanske vikten gör så att båten står på näsan, särskilt om motorn också sitter där. Jag skulle satsat på toaskåpet, det kan ju dessutom lukta lite fan också även med bra slangar. Fast det utrymmet kanske är allt för litet? Svårt val. Sen kanske den dan kommer att man får ett generalstopp i tanken, då önskar man att man hade haft en portapotti i stället.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 aug 2006, 13:14

Jo just ja, ang portapotti. Det finns en och annan som blivit så less på allt elände med pumptoaletter som läcker skitvatten och tankar det blir tvärstopp i att de tagit bort hela skiten(!) och satt dit en portapotti i stället. Ransonerar man besöken när man ligger i hamn behöver man ju inte utföra den tämligen äckliga proceduren att tömma burken så ofta. Snålar man inte på saneringsvätskan luktar det inte heller.
Fast jag hade en sån där i förra båten, fy fan, det var inte kul om man var fem pers ombord. Jag är glad att slippa portapottin. Men nog fan får man förr eller senare andra problem om man byter till ett system med tank.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 15 aug 2006, 19:21

porta potti är nog inget vidare, satsa på bra spoltoaletter ,o var sparsam med papper så funkar det bra . Original sitter sptin på skottet framför motorn , ett runt rör med 30cm i diametersen på babordssida går slangen från toan in i överkant. genom septin sen ett utlopp i nederkant som går till en handpump i det lilla stuvfacket på styrbord sen ut genom skrovet.
Använd difusionstäta slangar som är ämnade för skit. Då slipper du all lukt
Sätt även en stor kulventil mellan toa o septi , annars kan det rinna tillbaka från septin. Ett annat alternativ är att köpa toa med septi runt har stt sådana hos båthandlarna. men kolla i någons omega hur det är gjort

gäst

toa ombord

Inlägg av gäst » tis 15 aug 2006, 19:28

Det där med vikten om man sätter tanken i förpiken är inget problem, speciellt inte om båten redan är formgiven för att bära en motor så långt fram.

Det är ju nämligen så vist inrättat att så snart man går ut för att segla så är det också rätta tillfället att tömma tanken.

Sedan är bara nettovikten av tanken kvar, och den är inte så stor.

Så långt bort från inredningen som möjligt, ifall något börjar läcka nångång!

Skriv svar