körkort till sjöss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
nybörjare

körkort till sjöss

Inlägg av nybörjare » mån 14 aug 2006, 14:42

Jag har som många funderat i många år hur man skall hantera det faktum att enorma mängder människor under en relativt kort tid har skaffat sig båtar och tillbringar mer och mer tid i skärgårdarna, men utan att ha många års långsam uppbyggnad av erfarenheter att använda sig av.

Jag liksom alla med segelbåtar och långsamma motorbåtar har haft situationer där snabba motorbåtar kommer obehagligt nära, och några gånger har jag blivit riktigt rädd då planande motorbåtar kommer på kollisionskurs utan att jag kan se någon förare.

Ingen lär väl motsäga det faktum att ju större och snabbare båt, ju större risker, och det verkar rimligt att nya regler skall fokusera på snabba motorbåtar snarare än segelbåtar. Rena roddbåtar och kanoter etc lär knappast behöva några nya regler alls.

Jag har börjat se ett stort och tydligt gränsområde för att definiera en regel, knappast några deplacerande motorbåtar och definitivt inga segelbåtar för fritidsbruk som inte redan kräver skepparexamen har en maximal fart över 10 knop.
Knappast inga planande motorbåtar har en maxfart under 20 knop.

Vad säger andra om ett krav att båtar som kan köras över tio knop kräver körkort, att ingen under 16 år får köra en sådan båt utan sällskap av en över 16 och att då den äldre naturligtvis är till 100% ansvarig.
Vid uppenbara brott mot sjövägsregler eller rimlig hänsyn mot andra skall det bli dyrt för båtägaren, och vid direkt buskörning skall båten ställas på land med nyttjandeförbud resten av säsongen.

Detta sätt att tänka och hantera problemen kan säkert utvecklas och förbättras, och jag är intresserad av hur andra tänker.

Jag vill att alla, även de som är nya på sjön, skall kunna fullt ut uppleva skärgården och sina stora och snabba båtar och jag är säker på att det är minst lika mycket i deras intresse, som inte är en del av buset, att buset till sjöss åker fast.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 14 aug 2006, 14:44

Tips, sök i forumet på 'körkort'.
Alla borde ha skägg

nybörjare

Körkort etc

Inlägg av nybörjare » mån 14 aug 2006, 15:19

Tack Peter, man kan ägna resten av året att läsa vad som redan skrivits de senaste åren utan att hinna med allt, men just nu är jag intresserad av spontana reaktioner på mitt inlägg.
Till exempel att ställa slarviga båtar på land, kanske i en exakt tolvmånadersperiod - busar man i slutet av säsongen är nästa säsong körd...

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 14 aug 2006, 16:23

Nä, det går inte. Vi lever tyvärr eller tack och lov) i en rättsstat. Men får Bodström hållas kanske det blir verklighet. Du förstår säkert problemet - man kan inte heller beslagta fruns bil för att barnet, väninnan eller mannen kört för fort eller ens på fylle med den.

Angående \"körkort\": Det är ungefär 5 % eller så (förmodligen avsevärt färre) som ställer till det. Tyvärr ligger förslaget nu så att det är (kanske ) 10 % som omfattas av förslaget, och mycket få av de som skall skaffa \"körkort\" tillhör problemgruppen.

Hade alla båtar (utom, kanske, de allra enklaste ekorna, surfbrädorna och segeljollarna) omfattats av utbildningen kunde det förmodligen märkas i statistiken. Men det skulle naturligtvis vara en fullständigt orimlig stor insats med väldigt liten verkan. Nu blir det en stor ansträngning med ingen verkan - endast marginellt bättre (eller mindre illa).

//HQ

nybörjare

beslagta båtar

Inlägg av nybörjare » mån 14 aug 2006, 18:06

herr Q har naturligtvis rätt, man kan inte beslagta någons båt för att någon han lånat ut båten till har missbrukat den.

Men jag envisas, jag är sån...

Om det är ägaren själv som buskör och åker fast funkar det.
Om det är någon som lånat båten, så kan den personen få förbud att köra båt i tolv månader framåt.

Jag inser att tankar av detta slaget är tråkiga och inte i linje med känslan vi har av frihet till sjöss, hur en tolerant rättsstat skall fungera osv - eller?

Det krävs nog bara att någon av oss som läser detta får en anhörig skadad eller dödad av ett båtfyllo, eller buskörande tonåring med pappas racer - så tänker vi annorlunda.

Skotråttan
Trogen medlem

Inlägg av Skotråttan » mån 14 aug 2006, 19:15

Det finns en skillnad mot vägtrafiken: på sjön har båtägaren ansvar för vad båten ställer till med (redaransvar). Detta gäller även om ägaren inte är med.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 15 aug 2006, 11:41

Jag anser att antingen skall alla som framför en större eller snabbare båt (större än 7 meter eller sju knop, vad vet jag..?) ha 'körkort' eller ingen. En och annan seglare skulle behöve bli påtvingad att läsa på vilka regler som gäller...
Alla borde ha skägg

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 15 aug 2006, 12:33

Finns inga problem med en gräns om 7 meter eller 7 knop. De som \"slipper undan\" i så fall kan jag leva med. Och då löser man problemet med i princip vettiga människor men som inte insett på annat sätt att det finns trafikregler även till sjöss. Om det är ett verkligt problem är svårt att säga.

Men det finns två problem till: Det ena att man inte kan ha en lag utan straff. Så det måste hända något ifall man bryter mot reglerna. Redan idag finns det regler som man kan använda men de övervakas inte. Hur kan detta förväntas bli annorlunda om man inte löser hela arbetslöshetsproblemet med massintagningar till KBV ?

Det andra är att det finns fortfarande, även med förarbevis, en liten grupp båtpsykopater som skiter fullständigt i andra och ibland sig själv. Det är där man hittar de som nattkör i 40 knop utan lanternor, fyllekör (eller fylleseglar) eller sniker rodd- och segelbåtar med ett hånskratt. Denna kategori tar lätt (eller har redan) förarbevis, men vad hjälper det?

Har man inte en ljus förtröstan på alltings godhet kan man till och med misstänka att det blir frestande för polis och KBV att (bara) genomföra rutinkontroller på de som ordentliga och lätta att hinna ifatt för att visa att man tar tag i problemet och gör sin del. Vilka det är får ni själva gissa...

//HQ

Jens K

Inlägg av Jens K » tis 15 aug 2006, 12:41

Jag håller med, men tycker att 7/7-gränsen är för lågt satt. Jag skulle hellre se en gräns runt 12 knop eller så. Jag vill helst att så få som möjligt som normalt inte utgör något hot ska utsättas för detta.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 15 aug 2006, 12:54

Jag håller inte med. Jag tycker att farbrorn med snurrebåten på landet som används för mete och bad sällan utgör något hot, medan idioten i hyrsegelbåten på 36 fot som inte kommer upp i tolv knop men ändå kan utgöra ett ganska stort hot. Farten är inte allt.

Visst behövs ett straff kopplat till brottet, inget snack om det. Att det alltid finns idioter som skiter i alla regler och körkort mm hindrar ju inte att vi fortfarande har körkortskrav för att få framföra en bil?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 aug 2006, 13:30

Min spontantyckning om huvudinläggets förslag på 10 knop max var lite för hög. En tyngre flybridgebåt drar upp ett ruskigt svall i den farten.
Sen att man ska ha körkort på en träfolkbåt med en femhästars snurra bak medans den som har en 6,9 meters båt med 175 hk jättemercury ska få åka utan, det bevisar att politikerna som föreslagit detta är totala idioter som omedelbart borde få sparken och dra åt helvete. Fast att det är de sjukaste dårarna som bestämmer det visste man ju förut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 15 aug 2006, 13:44

En 6,9 m båt med en 175 hk Mercury borde går fortare än 7 knop = körkort enligt det som jag skrev.
Att politiker är idioter har väl inte med det att göra?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 aug 2006, 14:18

Det är nog fler än Peter K som förstår att man kan åka fort med en 175 hk Mercury. Det var inte menat som en fråga, ursäkta om det uppfattades så. Och i huvudinlägget frågades om spontana reaktioner. Helt spontant så häpnar man över hur man kan lägga ner så mycket tid med hög lön att få fram ett helt idiotiskt förslag. Ulrika Messing kommer från Hälsingland, man skäms ju.
Men tack ändå för upplysningen att det går att komma över sju knop med en 175 hk utombordare. Nu vet vi det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 15 aug 2006, 14:24

Menade inget med det, klart jag fattar att du vet hur fort en båt med 175 hk på går på ett ungefär.. Jag förstod bara inte att du menade det förslag som fru Messing klämt ur sig där endast längden på båten skall styra om det skall vara sjökort eller inte för att framföra båten, utan trodde det var en passning till mig där jag skrev att jag gärna kunde se en 7+7-regel.

Då är vi överens, tror jag...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 15 aug 2006, 14:25

Problemet är egentligen enbart inomskärs.
Varför inte en hastighetsbegränsning inomskärs, förslagsvis 15 kn.
Calle

Se gla ut

Skriv svar