Hur går 707:an i lättvind ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tis 08 aug 2006, 20:48

matsa skrev:MiniMe!
stöttorna på chessvagnen är väldigt klena och hålls ihop av nån plywood som är sågad efter chessens bottenform så det funkar inte med spännband. -shit!! måste hitta en annan snabbmekad lösning eller köra med 30-vagnen. min gast måste ha besked senast måndag kväll hur vi gör, för att hon ska hinna fixa biljettbokning så hon kan ta sej antingen från norge till stenungsund eller annars hem igen om det inte blir nåt. ringt idag å kollat upp hur mkt roderjobb jag har kvar. rodret står inte hemma utan i en bekants sommarstuga. det hamnade där av nån anledning. jag tror jag var där och skulle låna nån pelarborrmaskin för att borra roderbeslag. sen blev det inte mer gjort. jag minns inte längre...

Dan!
jag har hittat en kanonbåt som du måste ha. det är visserligen ingen lättvindsbåt men den är säkert skitkul att segla med när det brallar i lite. ja några gånger alla fall innan man tröttnar. http://www.blocket.se/vi/8993017.htm?ca=12_s annars kan du väl köpa en starbåtsmast till trissen och överrigga den lite sådär lagom? den bör väl kunna gå ganska så fint i lättvind?
var du intresserad av provsegling i stenungsund på torsdag nästa vecka? om jag hinner???? eller på fredag fm kan du låna båten, när jag hämtar upp min gast nånstans. /m
Jag har haft ett flertal kontakter med MY ägaren på Öland. Hur jag är vrider och vänder på saken får jag den inte för under 25 papp, och då plockar han motorn och båtvagnen ! Jag lägger ner MY tankarna till förmån för staren, tror jag klipper den imorgon. Skall lägga korten på bordet när allt är klart.

Hinner tyvärr inte provsegla din båt, har ägarbesök på jobb med allt vad det innebär i förberedelse. Tror mitt fria liv är slut nästa vecka, allvaret börjar på allvar och sedan är man inne i ekkorhjulet igen...

Om jag mot förmodan får tid över hör jag av mig. Jag är av princip fokuserad på enskrov och traditionell segling, ett sådant UFO som annonsen visade är inte min grej. Vad säger du själv, något för dig ?

Ha det gott /Dan

matsa

Inlägg av matsa » tis 08 aug 2006, 22:18

näe fy tusan!
det är roligare att hotta upp nåt gammalt \"vrak\" och köra ifrån många av dom andra som har \"dyra fina båtar\". då är det dessutom jävligt kul att båten är matt och ful, men att alla grejor funkar bra.
du har min mailadress va ifall det skulle bli testläge? jag kan försöka att kolla mail en sista gång innan jag drar iväg.
ja, om jag nu hinner???
lite regn skulle sitta fint. kan man önska sej det? /m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inget ufo

Inlägg av Seglaren » tis 08 aug 2006, 22:29

Ravage skrev: Jag är av princip fokuserad på enskrov och traditionell segling, ett sådant UFO som annonsen visade är inte min grej.
Ha det gott /Dan
Det där är inget UFO, det här är ett UFO. Någon som känner till "båten"? Ligger visst i Limhamn.

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa

Inlägg av matsa » tis 08 aug 2006, 23:07

-o jävlar!!!
den är inte min alla fall :lol: /m

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 09 aug 2006, 11:56

Ja jo.. den ligger i Limhamn, har kollat på den några gånger men inte blivit övertygad....

/dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 09 aug 2006, 12:17

Ravage skrev:Ja jo.. den ligger i Limhamn, har kollat på den några gånger men inte blivit övertygad....

/dan
Vore skoj att veta vad det är för nåt, ser ut som en skapelse från 60-talet.
Skulle platsa i en gammal Bondfilm :D
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 10 aug 2006, 09:41

MiniMe skrev: Jag vägde MiniMe i helgen. Vågen stannande på över 910 kg. Den här gången var det en riktig våg med bra precition (visade på 1kg och värger upp till 6,3 ton). Nu hoppas jag att det blir ett LYS-tal närmare de danska systrarna (dvs. kring 1,05).
MiniMe, är LYS 1.05 rimligt? Spontant låter det för lågt, det är ju en överriggad liten låda du har. Vad blir kvm/kg? Soling, 1.14, H-båt 1.07 och du 1.05 med som jag misstänker många fler hk i segelplanet, eller?

Hur lång vattenlinje har du och vad seglar de på för lys i grannländerna?

Jag vill inte låta negativ men utan att ha fakta framför mig tycker jag det låter väl optimistiskt med lys kring 1.05. Spontant om jag skulle gissa ett LYS till din båt skulle det hamna runt eller strax över 1.10.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 10 aug 2006, 10:45

Seglaren skrev: MiniMe, är LYS 1.05 rimligt? Spontant låter det för lågt, det är ju en överriggad liten låda du har. Vad blir kvm/kg? Soling, 1.14, H-båt 1.07 och du 1.05 med som jag misstänker många fler hk i segelplanet, eller?

Hur lång vattenlinje har du och vad seglar de på för lys i grannländerna?

Jag vill inte låta negativ men utan att ha fakta framför mig tycker jag det låter väl optimistiskt med lys kring 1.05. Spontant om jag skulle gissa ett LYS till din båt skulle det hamna runt eller strax över 1.10.
Jag pratade igår med SSF och fick 1,08 i LYS. Båten seglas i Danmark med 1,05 i LYS. I Tyskland har den ett Yardstick på 110. Båtar med samma yardstick som är upptagna i LYS-tabellen ligger mellan 1,03-1,06 i LYS. SSF säger att danska och svenska LYS inte är jämförbar då danskarna baserar LYS på DH. Det kan visserligen vara att danskarna inte följer sina egna LYS-regler och inte anpassa Lys-talet efter resultaten. Startvärde har väl mindre betydelse...) Samtidigt jämförde jag samtliga sportbåtar upptagna i LYS-tabellen med danska LYS och fick fram att de var lika eller danska LYS var upp till 0,02 högre. En skillnad på +/- 0,02 skulle jag anse som rimmligt och därför hade jag räknat med 1,07.
I Mälaren kommer jag ha viss fördel även med 1,08. Det blåser oftast mycket lite i regionen och då har en överriggad låda vissa fördelar. LYS-talet ska dock kunna seglas även på Ost-och västkusten och då ser det mycket mörkare ut för en liten Mustang. Mustangen är mycket svår seglad i vindar över 5m/s och måste revas tidigt.
Tyvärr, var du inte med på Sundbyholmsregatta. Första racet vart jag totalt frånåkt men kunde plocka några placeringar senare pga. några taktiska slag. (utnyttjade nästan varenda lilla vindskift)

Mustang616:
LVL:5,75
kvm/ton: 33
LYS: 1,08
fenköl

707:
LVL:5,80
kvm/ton: 32
LYS: 1,09
bulb

starbåt:
LVL: 4,75
kvm/ton: 46
LYS: 1,14
bulb

soling:
LVL: 6,10
kvm/ton: 22
LYS: 1,14
fenköl

H-båt:
LVL: 6,3
kvm/ton: 18
LYS: 1,07
fenköl

C55:
LVL: 4,70
kvm/ton: 33
LYS: 1,05
bulb

717:
LVL: 6,7
kvm/ton: 31
LYS: 1,16
fenköl

Dan kommer ha kul med staren tror jag... :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 10 aug 2006, 11:21

OK, ja 1.08 kan väl va rimligt, svårt när det finns så lite statistiskt underlag men 1.08 måste kännas bättre än det du haft tidigare. Hmm och jag som gått och skaffat mig en Vega, kanske ingen lättvindsracer precis och inte de snävaste kryssvinklarna heller, men jag lär ju ha det bekvämt ombord i alla fall om seglingarna skulle dra ut på tiden :D

Får se om jag hinner va med på Granfjärdsrundan eller Svearnas Ordinarie.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 10 aug 2006, 11:30

Seglaren skrev:OK, ja 1.08 kan väl va rimligt, svårt när det finns så lite statistiskt underlag men 1.08 måste kännas bättre än det du haft tidigare. Hmm och jag som gått och skaffat mig en Vega, kanske ingen lättvindsracer precis och inte de snävaste kryssvinklarna heller, men jag lär ju ha det bekvämt ombord i alla fall om seglingarna skulle dra ut på tiden :D

Får se om jag hinner va med på Granfjärdsrundan eller Svearnas Ordinarie.
Seglaren, det är bara att anmäla dig. Skulle du får förhinder så avbokar du bara. Avgiften ska väl betalas på plats... :wink:

Nästa båt en 707:a eller 717 kanske??? :lol:

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tor 10 aug 2006, 11:35

MiniMe skrev:
starbåt:
LVL: 4,75
kvm/ton: 46
LYS: 1,14
bulb

soling:
LVL: 6,10
kvm/ton: 22
LYS: 1,14
fenköl

H-båt:
LVL: 6,3
kvm/ton: 18
LYS: 1,07
fenköl

C55:
LVL: 4,70
kvm/ton: 33
LYS: 1,05
bulb

717:
LVL: 6,7
kvm/ton: 31
LYS: 1,16
fenköl

Dan kommer ha kul med staren tror jag... :lol:
Ja...jo...bara vi överlever de första rejset. Det finns sanslöst dåliga manualer/instruktioner till båten, inte en jäkel kan svara på hur backstagen används på Staren. När jag kollar på riggningen anser jag att backstagen bör vara det viktigaste att ha koll på om man vill ha masten kvar på Staren....

Båten är rena grekiskan för mig i dagsläget och det kommer nog att bli intressant att segla hem den ikväll/natt. Ensam dessutom...

Om jag inte hör av mig mer efter ikväll så vet ni varför....

/dan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » tor 10 aug 2006, 12:29

Hej Dan!

Vilket äventyr du ska ut på ikväll!
Det är många timmar på öppet vatten mellan Malmö och Helsingborg.
Dessutom i mörker.
Har ni ingen traktorramp i Råå?

Då kan du ju bara koppla på släpet och dra hem Staren med bilen.

Hursomhelst önskar jag Lycka Till och hoppas vi hör av dig i morgon!

Hälsn.Miwa

Sailorx

Inlägg av Sailorx » tor 10 aug 2006, 13:17

Kolla om du kan ta den med mastkranen ... eller kanske vid Holms? eller runtikring, det finns ju flera möjligheter. Ensam på en Stare mellan Mö och Råå i augustimånens sken - romantiskt kanske, men inte ens kul.

/S

Skriv svar