Sönderblåst vindex - vanligt?
Sönderblåst vindex - vanligt?
Städade igår båten efter semesterseglingen. Den hade legat några dagar i sin hemmahamn. Noterade att både vindexen blåst sönder (den bakre tredjedelen av plastpilen saknades och resten snurrade som en propeller) och att flagglinan till vimplarna under SB vantspridare var av. Kryssarklubbens vimpel var helt bortblåst. Sannolikt måste en åskby med ordentliga vindbyar passerat under början av veckan.
Det senare är jag inte helt förvånad över, eftersom småtamparna till Kryssarkubens vimpel kändes lite sköra då jag hissade dem i våras. Den klarade dock ca 15 m/s under sommaren seglatser.
MEN är det vanligt att vindexen (plastpilen) blåser sönder? Har aldrig råkat ut för det tidigare.
/Lars
Det senare är jag inte helt förvånad över, eftersom småtamparna till Kryssarkubens vimpel kändes lite sköra då jag hissade dem i våras. Den klarade dock ca 15 m/s under sommaren seglatser.
MEN är det vanligt att vindexen (plastpilen) blåser sönder? Har aldrig råkat ut för det tidigare.
/Lars
-
Gäst
Re: Vindex
Sen får ni inte glömma alla skator kråkor eller vad det nu är + fiskmåsar som har som hobby att landa på vindexarna och snika till sig en gratis karuselltur..Jo det är sant tyvärr... 
-
Gäst
Re: Vindex
Ha, haAnonymous skrev:Sen får ni inte glömma alla skator kråkor eller vad det nu är + fiskmåsar som har som hobby att landa på vindexarna och snika till sig en gratis karuselltur..Jo det är sant tyvärr...
min windex har aldrig varit hel! Och den kommer nog aldrig att vara det häller! Men det är otroligt vilka bamse fåglar den trotsalt håller för!!
Min lilla båt är "vitare" en de flästa och det värkar fåglarna gilla de skall alltid sitta och skita på min båt. samma sak med en nyvaxad blank bil. Och windexen är ju en förtäflig fågel pinne!!
Windex
Windex måste vara en suverän produkt att sälja!
Det finns bara en tillverkare och kvaliten är kass.
Blåser de inte sönder så släpper infästningen eller så ryker de av vid avmastning...
Kvaliten kanske inte är kass utan framförallt infästningen med en liten skruv i ett spår som håller fast Windexen.
När kommer en bättre?
Köpen en ny vart annat år.
Det finns bara en tillverkare och kvaliten är kass.
Blåser de inte sönder så släpper infästningen eller så ryker de av vid avmastning...
Kvaliten kanske inte är kass utan framförallt infästningen med en liten skruv i ett spår som håller fast Windexen.
När kommer en bättre?
Köpen en ny vart annat år.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå