LYS-tal

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Micke27

LYS-tal

Inlägg av Micke27 » sön 23 jul 2006, 19:25

Hej

Sitter och läser lite på Sailguide.com pga att jag har lite planer på att köpa en segelbåt.

Vad innebär LYS-tal?

Är Birdie 24 en bra nybörjarbåt?

Tack på förhand!

// Nybörjare

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 23 jul 2006, 19:33

Hej
Lys-tal är ett handicapsystem för segelbåtar vilket innebär att alla segelbåtar kan kappsegla mot varandra.
Ett högt Lys-tal innebär att båten är snabb.

Birdie 24 fungerar bra som förstabåt, men du har många andra att välja på.
Calle

Se gla ut

Micke27

Inlägg av Micke27 » sön 23 jul 2006, 19:55

Tack för ett snabbt svar.

Nu vet jag i alla fall vad LYS-tal är. Har man aldrig haft segelbåt är det många konstiga ord som dyker upp i annonserna.

Jag har inte bestämmt mig för Birdie 24, men har kollat runt en hel del och tycker den verkar ganska bra och ser även helt ok ut för sitt pris/ålder.

Har ni några bättre förslag på båt för ca 50 000,-

// Micke

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 23 jul 2006, 20:03

Micke27 skrev:Tack för ett snabbt svar.

Nu vet jag i alla fall vad LYS-tal är. Har man aldrig haft segelbåt är det många konstiga ord som dyker upp i annonserna.

Jag har inte bestämmt mig för Birdie 24, men har kollat runt en hel del och tycker den verkar ganska bra och ser även helt ok ut för sitt pris/ålder.

// Micke
Med risk för att vara tjatig vill jag föreslå IF:en, du kan inte få bättre båt i den prisklassen. Den är stabil,säker,lättseglad och välseglande. Du kan sluta lyssna på andras råd, köpa en IF och vara nöjd i flera år framöver :wink:

Lycka till ! ( och ta med dig en som har erfarenhet av segelbåtar när du besiktigar båten ) /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 23 jul 2006, 20:06

Micke27 skrev:Tack för ett snabbt svar.

// Micke
Med risk för att vara tjatig vill jag föreslå IF:en, du kan inte få bättre båt i den prisklassen. Den är stabil,säker,lättseglad och välseglande. Du kan sluta lyssna på andras råd, köpa en IF och vara nöjd i flera år framöver :wink:

Lycka till ! ( och ta med dig en som har erfarenhet av segelbåtar när du besiktigar båten ) /Dan

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 24 jul 2006, 18:53

Micke27 skrev: Har ni några bättre förslag på båt för ca 50 000,-

// Micke
Mina tankegångar;

Under 30 000: Soling

30-70 000: H-båt

Det är ju i denna prisklass du befinner dig. Har du en H-båt kan du få oändligt med tips från andra H-båtsseglare. Aktivt klassförbund. Stor marknad för begagnade segel (du sparar tiotusentals kronor på detta). Effektiv marknad som gör att du lätt kan sälja båten för det priset du köpte den.

Som båttyp: Väldigt säker, välbyggd och snabb.

Över 70 000: Oändligt många

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 24 jul 2006, 19:24

Jag vill gärna skriva några ord i sammanhanget oxå.
Det beror mycket på hur du tänker använda din båt.
Ska du semestersegla med fler personer än 2? Ska du dra ut en kväll efter jobbet ensam?
Ska man gå ut på helgerna med en massa kompisar i bagaget.
Med dessa beaktanden så finns det en massa olika alternativ för de pengarna som du kan tänka dig att spendera på en båt.

IF är ett gott val om du inte tänker vara fler än 2 ombord en längre tid.

Birdie 24 tillåter fler än 2 en längre tid, dock något trång i sittbrunnen. men rymmligare invändigt än en IF.

Johnson 23 är ett annat val som inte är helt fel heller, den har ett högre lys än Maxi 68, den har vanligtsvis ett kök som sitter på geiderskenor vilket gör att det är ur vägen när man ska sova 4 ombord.

Maxi 68 kan du med lätthet få för 50.000:-

Är du händig och kan och vill jobba med trä så finns ju Nordisk Folkbåt, den är dessutom den billigaste båten jag har räknat upp änsålänge.

Sedan finns ju Fabola Scanper, en undervärderad seglare som har en öppen planlösning i ruffen.

Maxi 77 går att få för de pengarna oxå. mest troligt då med utombordare och äldre segel.

Sedan finns det massor av udda båtar från både England, Tyskland och Frankrike som är ovanliga här i norden, men de dyker upp i annonserna emellanåt.

kjelle69
Erfaren medlem

Inlägg av kjelle69 » tor 03 aug 2006, 14:41

Hur är en Vega då ? Om man vill ha med sig några kompisar i bagaget?

matsa

Inlägg av matsa » fre 04 aug 2006, 00:04

-HA!!! köp en IF å va nöjd flera år framöver, skrev visst Dan. varför gör du inte det då Dan??
jag var nöjd med min säkert i 3-4 timmar. då hade jag kommit tillräckligt långt ut i till havs för att märka hur bra (illa!!!) den går i sjö och hård akterlig vind. det var så illa att jag hade planer på att sänka den i visby hamn och ta färjan tillbaka. men efter att ha seglat hem den igen så ringde jag till dom i strömstad som köper gamla IFar å fixar till dom å säljer dom dyrt. dom kom å hämtade den. det var ingen lysande affär, men det var det värt för att bli av med den FORT.
1 gång IF aldrig mer IF,
eller
1 gång hade jag IF 2gånger, första å sista
man kan lugnt säja att den passade INTE mitt sätt att segla. den kan nog va okej om man inte gillar att pressa båten utan \"fegkör\" lite mer.
näe hellre RJ 85!

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » fre 04 aug 2006, 06:53

Smaken är som baken heter det väl...

IFén fick bra omdömme i senaste numret av \"Praktisk båtägare\".

Stobbe

Inlägg av Stobbe » fre 04 aug 2006, 07:19

Så matsa är igång igen angående IF:ar. Nåja, han är ju lite av plankpajasen. Man kan nog se det som Stand up comedy fast via webben. En ofrivillig humorist :-)

Till frågeställaren: Överallt annars kommer du nog att läsa att IF:en är en välseglande, sjövärdig båt.

MVH

Stobbe

Stobbe

Inlägg av Stobbe » fre 04 aug 2006, 07:19

Så matsa är igång igen angående IF:ar. Nåja, han är ju lite av plankpajasen. Man kan nog se det som Stand up comedy fast via webben. En ofrivillig humorist :-)

Till frågeställaren: Överallt annars kommer du nog att läsa att IF:en är en välseglande, sjövärdig båt.

MVH

Stobbe

matsa

Inlägg av matsa » fre 04 aug 2006, 07:23

just det! så därför är det extra viktigt att prova en själv innan man köper en. kanske hyra en IF en vecka så kommer du på alla fel å brister. ja mena alla eventuella fel och brister. tur man ska ut på sjön nu så man slipper läsa alla påhopp från IFens vänner /m

Sailorx

Inlägg av Sailorx » fre 04 aug 2006, 08:27

IF eller RJ85 - no big deal kan man tycka. Skillnader och likheter

IF är lite av en Volvo, lugn och trygg. Går alltid att köpa o sälja (inte behövde väl Matsa ta till sådana desparata turer). Många giller den för just \"middle of the road\".
Varvsbyggd.

RJ seglar lite bättre ( 5%), är lite våtare, lite mindre inuti, har mer segelkänlsa
Självbyggen. Många är dåligt byggda och därefter dåligt underhållna. Det finns fina ex, såklart.

Om man skall välja mellan dessa tu som familjebåt så är valet enkelt (tyvärr): IF.

Men ... det finns ju så mycket mer att välja på! Trots allt är IF också ganska tråkig. Kan sägas vara konstruerad för 50+ år sedan ... eftersom den härstammar från folkan.

Som tidigare påpekats beror det mycket på miljöfaktorerna:
vilka är ni som skall segla (hur många, hur stora, hur vana)
var skall ni segla (Öresunds krabba sjö eller Grodhavet? Eller Lumparn! (inget att leka med).

Kolla in lite modernare båtar, som är enklare att segla, som går fortare och som är lite bekvämare. Barn o fruar brukar uppskatta ett dass, tex.

/S

Oa
Trogen medlem

Inlägg av Oa » fre 04 aug 2006, 08:49

Jag seglade en hel del IF för några år sedan och det är en trygg lite tråkig (långkölad) båt. Jag hade mycket svårt att hitta bekväma sittställningar i sittbrunnen. Av den typ av båt skulle jag hellre välja H-båten.
Birdie 24 är också helt ok och med bättre utrymmen, men kolla hur väl den är ihopmonterad. Ett tips kan vara att gå runt på båtuppläggningsplatser och kolla efter båtar som inte blivit sjösatta och sedan kontakta ägaren och fråga om den är till salu (med viss rabatt). Jag har sett att det ligger en halvrisig Birdie24:a på land i Viggbyholm i Täby.

Oa

Skriv svar