Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 03 aug 2006, 14:59

Håkan skrev:Ett dilemma är att för att segla bra i lättvind måste båten vara lätt och båten måste ha mycket segel vilket inte är svårt men det blir problem om det blåser upp och då behövs mycket vikt på railen!!!

Mvh /
Det känner jag igen... :lol:

ska väger den nu i helgen och sedan lämna uppgifterna till SSF. Får se vad de kommer att säga...

/MiniMe

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 03 aug 2006, 15:22

Håkan skrev: Nu blev jag lite impade igår när vi kryssade ifrån en X-99 med J/80:n. Jag trodde den skulle få mycket svårare i den lätta vinden men kalla den blekskenare är ju att ta i.

Mvh /
Håkan,

Ni seglade mycket bra med J80:an igår, det är extra kul för Stefan eftersom han haft lite problem att få fart på den förra året. Han var nästan sugen på att sälja den vidare. Det har nu gått bra för J80:an 2 seglingar i rad. Ni var ändå på gränsen till överbemannade i den lätta vinden.

En kille som seglade X99:an ni kryssade om igår meddelade att de hade svårt att få till boatspeeden igår, den skulle varit nästan en halv knop bättre på kryssen men de fick inte till det. Så är det ibland. Ni seglade iallafall mycket bra.

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 03 aug 2006, 15:42

Ravage skrev:
Håkan skrev: Nu blev jag lite impade igår när vi kryssade ifrån en X-99 med J/80:n. Jag trodde den skulle få mycket svårare i den lätta vinden men kalla den blekskenare är ju att ta i.

Mvh /
Håkan,

Ni seglade mycket bra med J80:an igår, det är extra kul för Stefan eftersom han haft lite problem att få fart på den förra året. Han var nästan sugen på att sälja den vidare. Det har nu gått bra för J80:an 2 seglingar i rad. Ni var ändå på gränsen till överbemannade i den lätta vinden.

En kille som seglade X99:an ni kryssade om igår meddelade att de hade svårt att få till boatspeeden igår, den skulle varit nästan en halv knop bättre på kryssen men de fick inte till det. Så är det ibland. Ni seglade iallafall mycket bra.

/Dan
Det är sant, vi skall inte ha en chans på kryssen mot en bra X-99:a!

Ser fram emot dig med en optimist nästa onsdag...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tor 03 aug 2006, 15:49

Håkan skrev: Det är sant, vi skall inte ha en chans på kryssen mot en bra X-99:a!

Håkan,

Å ja, det var ca 25 år sedan jag sålde min optimist, skulle behöva träna lite innan det är skarpt läge :wink:

Vad skall du segla nästa onsdag, J80:a eller Linjett 32:a ?

/Dan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 03 aug 2006, 16:04

Ravage skrev:
Håkan skrev: Det är sant, vi skall inte ha en chans på kryssen mot en bra X-99:a!

Håkan,

Å ja, det var ca 25 år sedan jag sålde min optimist, skulle behöva träna lite innan det är skarpt läge :wink:

Vad skall du segla nästa onsdag, J80:a eller Linjett 32:a ?

/Dan
Chansen är nog närmare 0 tyvärr.
Antingen skall jag passa våra barn då frugan är på tjänsteresa alt skall måste vi lösa barnpassning då vi har inspektion på jobbet och jag måste ev medverka ons em/kväll.
Chansen att vi hittar en barnvakt så att jag kan jobba, köra 55km hem för att hinna fram till starten är nog obefintlig.

Behöver du hjälp av tre vettvillingar att renovera ert hus? :lol:

Du får showa i optimisten nån annan gång för mig :P
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 04 aug 2006, 09:41

Kom att tänka på en verklig klassiker: Starbåten!
Lys 1,14,entyp,2-mans,avancerad,en sann racer.

Prisbild 20 000-50 000 just nu på BåtNet
Det är bara att slå till! Men vänta till nästa vecka.
Den här veckans kvot blir ju fylld i och med optimistköpet.
Det räcker väl med ett båtköp per vecka,eller...

/Miwa

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 04 aug 2006, 10:39

Håller med Miwa

Bra beg. segel finns i massor till rätt pris.
Titta även på Soling, fast den vill hellre ha hård vind.
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » fre 04 aug 2006, 15:03

Miwa skrev:Kom att tänka på en verklig klassiker: Starbåten!
Lys 1,14,entyp,2-mans,avancerad,en sann racer.

Prisbild 20 000-50 000 just nu på BåtNet
Det är bara att slå till! Men vänta till nästa vecka.
Den här veckans kvot blir ju fylld i och med optimistköpet.
Det räcker väl med ett båtköp per vecka,eller...

/Miwa
Letar isåfall efter en RIKTIG blekskenare,vet fortfarande inte vilken som är den maximala blekskenaren.

Optimisten är hemma, som ni ser blev ungarna glada. Får se hur kul de tycker den är i sitt rätta element.

http://img171.imageshack.us/my.php?imag ... 006hf6.jpg

Det blir inte fler båtköp denna vecka.

/Dan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 05 aug 2006, 11:06

Skulle en Starbåt inte vara en RIKTIG blekskenare?
VA! :o
I så fall får du rigga upp den!
Längre bom,gennakerpeke och Güntherrigg.

Bild

I varje hamn med aktiva Starbåtsseglare,ligger det som bekant drivor av brutna master,som kan användas till den nya högre riggen.När det blåser tar du bort Güntherspiran och seglar med standardseglen.
(Jag har använt gamla starbåtsmaster till täckställningar på vintern.Billigt men bra!)

På så vis borde du kunna få upp bortåt 60-70 kvm på kryss och undanvind.Räcker det?

Bild

29 000:- på Blocket,med massor av trimprittel inkl.trailer.Nästa veckas Fynd?:roll:

/Miwa

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 05 aug 2006, 13:38

Miwa & Calle,

Har inte kollat på länge men har för mig att starbåten har 1,14 i lys eller liknande. Som en x79 med andra ord. Tar inte de flesta upp sina Starar efter avslutad segling, inte optimalt med tanke på tidsbristen i livet. Tror ni Staren seglar upp till sitt lys i lättvind ? Undrars om den är löjligt komplicerad att segla, min kollega har som sagt inte samma bakgrund som jag själv. Han växte upp i skogen och visstades inte mycket (inte alls) på havet. Han nämnde dock att han seglat optimist på ett sommarland någongång. Men när jag tänker efter kanske Staren (börjar bli lika tveksam som Matsa :lol: ) är perfekt. Tar Staren i lätta vindar och 707:an då det blåser på. Skall fundera på det och kolla på bankkontot, tror det börjar bli vakuumsug i bankfacket....

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 05 aug 2006, 13:44

Ravage skrev: Optimisten är hemma, som ni ser blev ungarna glada. Får se hur kul de tycker den är i sitt rätta element.

http://img171.imageshack.us/my.php?imag ... 006hf6.jpg

/Dan
Ungar har inte fel, Optimist är skoj. Se själv en vacker herre i sina bästa år som testar ungarnas optimist. Det var för en månad sedan. Skoj som omväxling :D
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 05 aug 2006, 14:40

Seglaren,

Synd att du inte bor i Råå, då hade vi rejsat med optimisterna!!

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 05 aug 2006, 14:45

Kanske var för snabb att konstatera att optin blir veckans sista båtköp. Hittade (tack vare Miwa & Calle) en stare i Malmö för 30 papp. Kollade precis på kontot och fann till min förvåning att det finns utrymme för detta köp också. Man lever bara en gång och nu behöver jag bara 2 saker för att det skall bli köp.

1) Övertalning om att Staren är en jävulusisk lättvindsskenare som kan segla upp till 1,14 om besättningen gör någorlunda rätt.

2) Killen som äger den nu måste svara i telefonen eller på mailet.

Vad säger ni om staren nu när det blivit skarpare läge ?

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 05 aug 2006, 15:53

Dan
Självklart ska du ha en stare, den är bra på lättvind.
Du har mängder av trimmöjligheter och mängder med bra begagnat material.
Sedan är det precis som du säger betr. upptagning, men så görs i många klasser och alla gör det inte. Tag upp den minst var 3e vecka, tvätta och vaxa.
Lycka till med köpet.
ps. din gast är ju inte så van, här slipper han spinnakern och hans vikt är bara till fördel........ :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » lör 05 aug 2006, 17:36

När jag började segla Flipper 1971,hade klubbens ordförande Starbåt.
Han utklassade resten av klubbens båtar i lättvind på ren båtfart.
Däribland M 30 som har högre lys-tal än Stare.

Duger båten åt Pelle P. Dennis Conner och John Bertrand,så ska den väl duga åt er skånepågar också!

Vem vet,din gast kanske också hamnar i världseliten.

Fördelen förutom prisnivån är färdigmekad trimlayout och trailern.
Bara att haka på bilen och efteranmäla till TR.

Glöm inte att hälsa Matsa när du seglar om!

/Miwa

Skriv svar