Vad jag kunde se är det mycket osannolikt att det handlar om ett självbygge, möjligen kan det vara ett så kallat ¾-fabrikat där första ägaren har monterat ihop inredningen själv. En detalj jag lade märke till och överraskades av var att de lister som fanns för att förhindra lådor att åka ut vid färd, man måste lyfta lådan över kanten, knappt var slitna alls. Indikerar för mig att tidigare ägare varit försiktiga och rädda om båten. En stilla undran jag i sammanhanget har, köper jag ett poggenpohlkök, monterar det själv enligt alla instruktioner, är då detta ett amatörbygge? Det är klart att en så gammal inredning har rört sig under åren, en skruv kan ha lossnat, någon täckplugg likaså, men amatörbygge? De enda som kan svara på det är nog varvet och första ägaren.
Här tycker jag Skotråttan sätter fingret på en viktig fråga, vad har jag som läsare av Sailguide för nytta av att få veta att det finns misskötta båtar i världen? Eller bra skötta för den delen? Detta torde väl knappast vara någon hemlighet för någon. Vore det inte mer intressant att få tips om svaga punkter på en båttyp man är intresserad av? Kanske variationer på årsmodeller och vad man skall kontrollera extra noga, svaga och starka punkter för varje båttyp. När jag läser Rybbes kommentarer på många av båtarna här så blir jag mest skrämd, fast det kanske är det som är meningen. Ju fler ovana och uppskrämda båtköpare som inte vågar göra affärer på egen hand torde ju ge Rybbe och hans kollegor en större marknad. I alla fall på kort sikt.Skotråttan skrev:Besiktningsmännens kommentarer gäller väl besiktigade exemplar? De är väl inte representativa för alla byggda exemplar av den båttypen?
Jag kan hålla med om att det ser skevt ut med en besiktning som visar sig vara ett vrak. Fanns det fler besiktningar vore det kanske möjligt att dra slutsatser om båttypen.