Shipman 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
annew

Shipman 28

Inlägg av annew » lör 08 jul 2006, 19:47

Delge mig gärna tips om Shipman 28. Jag är omåttligt förtjust i båten men förstår att den kan ha nackdelar som jag kanske inte fått grepp om ännu.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Shipman 28

Inlägg av Vilse » lör 08 jul 2006, 21:01

Hej

Jag köpte en förra året och tog reda på det mesta tycker jag.
-De allra tidigaste båtarna k a n ha kvalitetsproblem, jag jag tycker du skall undvika de med trimroder och Farymann motor om inte priset är lågt. En vacker båt och just nu finns de ganska många till salu. Dinetten finns de tycker är för större båtar, men jag tycker den är mysig.
Du får gärna mejla direkt till mig om du ha mer frågor.

Gör en sökning på Shipman 28 på sailguide och de andra siterna så får du veta en hel del.

Vilse

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 08 jul 2006, 21:16

Här är en länk till Svenska Shipman 28 Förbundet:
http://www.shipman28.nu/

och här en till en Shipman i kanonskick som är till salu på vår båtklubb:
http://web.telia.com/~u16204955/Shipman.htm

Där finns en del bilder att titta på.

Det jag vet om Shipman 28 är att man bör välja den senare versionen tillverkad av Shipman AB. Den har relingslist av aluminium i stället för teak och har andra rutor bl.a. De första hade en Farymandiesel med hydrauldrivning.
Båten är ritad av Olle Enderlein och hans båtar är nog bra allihop.

Gäst

Shipman

Inlägg av Gäst » lör 08 jul 2006, 22:04

För dom pengarna (110-150kkr) Finns det inget bättre att få om man vill ha en:

Vacker båt
Utmärkt sittbrunn
Rorkulten där den skall vara placerad
Välseglande / säker båt
Väl fungerande inredning
Osv osv

Men det förutsätter nog att den är from årsmodell 1994

fritzfelix

Inlägg av fritzfelix » sön 09 jul 2006, 07:35

:o med trimroder och Farymann motor om inte priset är lågt. Skriver någon, JAG tycker att trimrodret är en tillgång.....på lång kryss....

Jag seglar Shipman ofta, då en kompis har en -74... det jag upplever som negativt på Shipman, är att den kan upplevas trång vid fler än tre personer på sem.segl...

Annars en mycket trevlig seglare som tål mycket sjö, men bör nog, enligt min uppfattning revas på c:a 10m :oops:

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 24 jul 2006, 14:21

Om äldre Shipman 28 (Fiberman):

Baksidan med trimrodret är att det är en svag punkt vid grundstötningar. Nu kan man bygga om kölen med ritningar från Shipmanförbundet om man vill slippa just det problemet.

De första båtarna med relingslist i teak kan vara bra köp till rätt pris, men de har i original en dålig förlucka och dåliga rutor/ramar, något som kan ordnas via uppgradering (och som många har gjort). Däcket kan delaminera, men eftersom det är skumkärna kan det repareras med epoxylimning efter genomtorkning. Förstagsinfästningen skall man titta noga på, liksom röstjärnen som lätt kan läcka i däcket och få spaltkorrosion. Lätt, men viktigt att fixa.

Farymann-motorn är litet speciell eftersom den har hydrauldrift. Hydrauldriften är hållbar, men slangar, filter och packningar behöver tillsyn och verkningsgraden gör lösningen litet \"effektsvag\", specielt med dagens mått. Farymann-motorns egentliga svaga punkt är topplockets och cylinderns kylmantel, annars är motorn hållbar, med rullager för vev- och ramlager och robust uppbyggnad (industrimotor).

De flesta anser att modellerna med relingslist och Yanmarmotor är \"bättre\", och det återspeglas också på priset. Huruvida detta är objektivt sant kan diskuteras (varje båt är unik och det är den enstaka båtens skick och utrustning som räknas), men man bör tänka på det då man bedömer \"rätt pris\".

//HQ

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Förstagsinfästingen

Inlägg av Vilse » mån 24 jul 2006, 19:12

Herr Q

Kan du ta kontakt med mig, du skriver att \"Förstagsinfästningen skall man titta noga på\" Min hade gett sig, men enligt vad jag fått höra av Shipmanförbundet är detta inte ett fel som ses som typfel.

Hör av dig till: bengtvallingby@hotmail.com

Mvh Bengt

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 24 jul 2006, 21:59

Vi tar det här i stället...

På de tidiga Shipman är förstagsfästet skruvat genom stäven med bultar. Dessa bultar måste inspekteras - de kan korrodera. Kanske är materialet olämpligt, kanske står det fukt i bulthålet, kanske handlar det om utmattningsproblem. Men efter många år kan dessa bultar (jag minns det som två) behöva bytas.

Om det kan betecknas som \"typfel\" vet jag inte - att inspektera och vid behov byta röstjärnens fästelement hör nog till normalt underhåll, är jag rädd.

//HQ

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Inlägg av Vilse » mån 24 jul 2006, 23:13

Min är en -78 med den senare utformningen av fören och har ett fäste i rostfritt med två fastsvetsade bultar inplastat. I mitt fall hade detta gett sig. Troligen pga överlast i samband med dåligt mättad glasfiber. Nu har jag genomgående bultar och en skena i fören.

En annat egenhet som många båtar har med mast på däck är att distansmaterial ger efter under mastfoten med tiden. Tror jag måste skära upp och förstärka detta. Du verkar veta en del och undrar om du har tips hur man gör detta. Har knallat runt och tittat på flera och med tiden verkar de drabba de flesta med väl ansatta riggar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 24 jul 2006, 23:19

Hej

Du skall inte ha något distansmaterial alls under en mastfot, ej heller under vinchar skotskenor eller liknande.
Om det är så, skär upp på ovansidan, karva ur distansmaterialet och ersätt med polyester eller epoxi med fibrer. Obs det är fibrerna som ger styrkan och hållbarheten.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 24 jul 2006, 23:48

Man kan göra som Calle C föreslår med viss vaksamhet på att man inte får för höga temperaturer i laminatet eftersom det blir rätt tjockt om man blaskar på utan tanke. Laminera gärna i flera omgångar i så fall.

Det brukar också gå bra att använda massivt material som distansmaterial, t ex bästa kvalisortens björkplywood. Däremot skall man inte laminera in vanligt trä, ens om man hittar en bit ek eller liknande.

Rent allmänt handlar det också om att det finns ett obrutet och stabilt stöd inne i båten för masten. Har man en mastbalk mellan skotten och inte en massiv stödpelare kommer denna att fjädra en aning - det går inte att undvika. Kolla så att du lagar \"rätt problem\" här och att balken är hel och sitter där den skall utan att ha glidit mot skotten!

En bra ide på de flesta mastheadbåtar (alltså även Shipman 28) är att ordna ett justerbart akterstag, då skonar man båten \"till vardags\" och sätter an för att få bästa kryssförmåga bara då det behövs.

Grattis för övrigt till en av de snyggare båtarna man kan hitta i svenska vatten!

//HQ

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Inlägg av Vilse » tis 25 jul 2006, 11:33

Hej

Idag består foten av en U-formad fäste som håller masten på plats och denna är något nertryckt i däcket Det samlas vatten och efter 28 år förmodar jag att det finns risk att detta passerar via skruvhålen. Planerar att montera en rostfri platta för att fästa block till fall/trim under fästet och då är det lika bra att se över och förstärka. Tror att det är plywood just under masten, det får jag veta i höst. Innefrån ser allt ok ut. Har laminerat en del och vet att det kan bli ett \"kinasyndrom\" om man inte tar det etapper.

Har hört att andra att det är bra att slacka på akterstaget något när båten ligger och detta skall jag ta till vana.

Du skriver att den är \"trång för fler än tre\", menar du att Shipman är trång för sin storlek? Är intresserad av andra tycker och varför.

Skriv svar