?? VHF Cobra HH 400 ??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

?? VHF Cobra HH 400 ??

Inlägg av Sten_Ljungkvist » mån 10 jul 2006, 19:35

Hej
Finns det någon på detta forum som har någon personlig erfarenhet av
den handhållna VHFn Cobra MR HH400X VP?
http://www.cobra.com/index.php?page=sho ... d=413&id=1

Den säljs bl.a. av Seasea och Jula. Hjertmans har en liknande VHF från Cobra.

Är den användbar? Hörs den (alltså: hörs högtalaren) tillräckligt bra? Eller måste man hålla den intill örat för att höra?
DVS. Kan den användas som VHF mottagare för att höra på VHF trafiken?
Fungerar trippel scan? (Jag \"behöver\" lyssna på tre kanaler.)

Ulf_Karlsson

VHF Cobra HH 400

Inlägg av Ulf_Karlsson » mån 17 jul 2006, 23:49

Hej Sten!
Den funkar utmärkt och är även rimligt logisk att använda utan att behöva läsa manualen parallellt och precis som alla VHF-telefoner uppfyller den alla uppställda tekniska krav som ställs av bl.a. PTS för att få användas. Vi hade förmånen och möjligheten att testa sex olika telefoner (fyra fabrikat) innan vi upphandlade och köpte in totalt 31, tidigt i våras till intresserade medlemmar i båtklubben.

Det köptes 22 telefoner typ HH 400 samt 9 telefoner av en betydligt dyrare modell och fabrikat. När vi hade en gemensam avstämning efter 4 månader fanns det ingen som var missnöjd med någon modell.

Själv använder jag en HH 400 som extra telefon och den har vi även testat i en vattenfylld hink (sötvatten) för att se om reklamen stämmer i verkligheten...

Mitt förslag till dig är att du testa den själv! – Jag vet att det är många som uppskattar att den har en snabb mikroprocessor samt är enkel att använda, en fördel är att den har vanliga battericeller typ AA/R6 och inga ”special celler” och \"trippel scan\" - Ja det funkar utmärkt.

Mvh. Ulf

Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

Tack

Inlägg av Sten_Ljungkvist » lör 22 jul 2006, 10:53

Tack så mycket för din kommentar.

Skriv svar