Najad 320 nästa båt?
-
prisvärd
Najad 320 nästa båt?
Funderar på ett stort steg statusmässigt och samtidigt lite större än min nuvarande båt.
Förutom det man kan läsa under båtfakta och ägares synpunkter på sailguide, finns det fler som har något intressant att berätta?
Någon som har en Najad 320 till salu nu eller till nästa år?
Förutom det man kan läsa under båtfakta och ägares synpunkter på sailguide, finns det fler som har något intressant att berätta?
-
prisvärd
Najad 320
Vaknat på fel sida, signaturen status? Eller bara allmänt vrång på folk som har fina båtar?
Håller annars med om att mitt ordval \"statusmässigt\" inte är så lyckat, det jag hade i tankarna handlar mer om begrepp som värdebeständigare, kvalitetsbygge, bättre utrustad, rymligare osv.
Mår du bättre nu?
Håller annars med om att mitt ordval \"statusmässigt\" inte är så lyckat, det jag hade i tankarna handlar mer om begrepp som värdebeständigare, kvalitetsbygge, bättre utrustad, rymligare osv.
Mår du bättre nu?
-
Ravag
Re: patetiskt
En som verkligen bryr sig om status skulle aldrig säga det så öppet, hur det ställt med humorn egentligen. Är det värmen som gör vissa så kinkiga. Ta en kall öl och njut av livet.status skrev:Hur fånig får man bli, statusmässigt!!! är det därför du funderar på att byta?
Må väl /Dan
Tillbaka till ämnet
Tillbaka till ämnet alltså.
Najad 320 och HR312 är tämligen snarlika båtar. Samma filosofi och identiskt deplacement. Möjligen skiljer undervatenskroppen en liten aning. HR har delat lateralplan med \"lång\" fenköl liksom Najaden. Alltså bör dess egenskaper vara tämligen lika.
Jag har viss erfarenhet av Albin 82, en motorseglare med delat lateralplan och lång fenköl som kan segla på riktigt. I bekantskapskretsen finns en man med erfarenhet av Albin 82 och som sedan bytte upp sig till en HR312 mk I. Hans erfarenheter är i korthet följande. HR tar högre höjd än Albin 82'an, men seglar ändå bidevind något sämre än förväntat. (Jämfört med 82'an som inte är någon racerbåt). Begynnelsevek. (Såg en HR som pendlade vilt vid kaj för akterlig vind, utan strömningsstörande tätningslister på övre delen av masten). Oerhört gediget hantverk. Seglar sjönt i havssjö, vakar sjön mycket bra. Manövrerar OK för motor. Ingen racer.
Jag tror att om man exempelvis går från en IOR-båt, exempelvis Ballad, (hur jag nu kom att tänka på en sådan), kan man kanske önska sig något livligare egenskaper. Men man lär bli mer än nöjd med det gedigna bygget. Kvalitet inifrån och ut.
Men, teakdäcket kan bli en pekuniär dräpare, plånbokens baneman.
Det är en härlig känsla att ha gedigna grejer omkring sig. HR liksom Najaden och för alldel Albins båtar, är ärliga båtar. I fallet HR och Najad långt från massproducerat smäck med plast-teak-durk etc.
Prisvärd, lycka till med din statusmässiga uppryckning. Vem behöver inte en sådan!
mvh Sven-Barry
Najad 320 och HR312 är tämligen snarlika båtar. Samma filosofi och identiskt deplacement. Möjligen skiljer undervatenskroppen en liten aning. HR har delat lateralplan med \"lång\" fenköl liksom Najaden. Alltså bör dess egenskaper vara tämligen lika.
Jag har viss erfarenhet av Albin 82, en motorseglare med delat lateralplan och lång fenköl som kan segla på riktigt. I bekantskapskretsen finns en man med erfarenhet av Albin 82 och som sedan bytte upp sig till en HR312 mk I. Hans erfarenheter är i korthet följande. HR tar högre höjd än Albin 82'an, men seglar ändå bidevind något sämre än förväntat. (Jämfört med 82'an som inte är någon racerbåt). Begynnelsevek. (Såg en HR som pendlade vilt vid kaj för akterlig vind, utan strömningsstörande tätningslister på övre delen av masten). Oerhört gediget hantverk. Seglar sjönt i havssjö, vakar sjön mycket bra. Manövrerar OK för motor. Ingen racer.
Jag tror att om man exempelvis går från en IOR-båt, exempelvis Ballad, (hur jag nu kom att tänka på en sådan), kan man kanske önska sig något livligare egenskaper. Men man lär bli mer än nöjd med det gedigna bygget. Kvalitet inifrån och ut.
Men, teakdäcket kan bli en pekuniär dräpare, plånbokens baneman.
Det är en härlig känsla att ha gedigna grejer omkring sig. HR liksom Najaden och för alldel Albins båtar, är ärliga båtar. I fallet HR och Najad långt från massproducerat smäck med plast-teak-durk etc.
Prisvärd, lycka till med din statusmässiga uppryckning. Vem behöver inte en sådan!
mvh Sven-Barry
-
Prisvärd
Båtbytarstatus
Tackar Sven-Barry för intressant svar och sin vanliga förmåga att veta vad för båt jag seglar, oavsett mitt val av signatur.
Har varit ute med båten och barnen ett par veckor - därför den försenade uppföljningen av tråden.
Har faktiskt börjat ändra lite i tankarna, mycket för att jag och barnen kanske inte har rätt mentalitet och livsstil att hantera inredningsfinish och \"status\" på en Najad eller HR, har märkt att jag inte är riktigt på samma våglängd som en del sådana ägare. Detta sagt utan någon kritisk avsikt, vi är ju alla olika bara.
Som en vidareutveckling av tråden, vore intressant att höra av ägare till \"statusbåtar\" hur de upplever sig själva och rollspelet på bryggan i gästhamnarna, med alla sorters folk och båtar tätare ihop än någon annanstans i livet.
Har varit ute med båten och barnen ett par veckor - därför den försenade uppföljningen av tråden.
Har faktiskt börjat ändra lite i tankarna, mycket för att jag och barnen kanske inte har rätt mentalitet och livsstil att hantera inredningsfinish och \"status\" på en Najad eller HR, har märkt att jag inte är riktigt på samma våglängd som en del sådana ägare. Detta sagt utan någon kritisk avsikt, vi är ju alla olika bara.
Som en vidareutveckling av tråden, vore intressant att höra av ägare till \"statusbåtar\" hur de upplever sig själva och rollspelet på bryggan i gästhamnarna, med alla sorters folk och båtar tätare ihop än någon annanstans i livet.
-
Gäst
Re: Båtbytarstatus
Prisvärd skrev:Tackar Sven-Barry för intressant svar och sin vanliga förmåga att veta vad för båt jag seglar, oavsett mitt val av signatur.
Har faktiskt börjat ändra lite i tankarna, mycket för att jag och barnen kanske inte har rätt mentalitet och livsstil att hantera inredningsfinish och "status" på en Najad eller HR, har märkt att jag inte är riktigt på samma våglängd som en del sådana ägare. Detta sagt utan någon kritisk avsikt, vi är ju alla olika bara.
Som en vidareutveckling av tråden, vore intressant att höra av ägare till "statusbåtar" hur de upplever sig själva och rollspelet på bryggan i gästhamnarna, med alla sorters folk och båtar tätare ihop än någon annanstans i livet.
Du verkar sjukligt ängslig.
-
båtbytaren
varför dessa elakheter?
Till signaturen gäst som troligen skrivit två inlägg i denna tråden:
Vad för jobbiga grejer inom dig själv försöker du hantera med dina enradiga taskigheter?
Skaffa dig en liten segelbåt och fixa det snabbare och bättre i skärgården.
Lycka till.
Vad för jobbiga grejer inom dig själv försöker du hantera med dina enradiga taskigheter?
Skaffa dig en liten segelbåt och fixa det snabbare och bättre i skärgården.
Lycka till.
-
Gäst
Re: Najad 320 nästa båt?
Att en gammal Najad 320 skulle ha något statusvärde idag, är nog något du kan glömma.prisvärd skrev:Funderar på ett stort steg statusmässigt och samtidigt lite större än min nuvarande båt.
Peter
Det här med \"status\" känns, i alla fall för mig som en ganska korkad diskussion. Har aldrig ens funderat i dom banorna varken i båtliv eller på andra håll i livet. Har helt enkelt ställt mig utanför \"racet\" - den som har mest pengar när man dör vinner ????
Jag anpassar i stället båtvalet mm. helt på mina personliga omständigheter och behov. Just nu så vill vi både kunna semestra hyggligt men också kunna delta i regattor med behållning. Alltså föll valet på en Racer/Cruser.
Gör i stället en liten analys av vad ni vill ha ut av båtlivet och vad det får kosta?
När alla frågetecken är uträtade så kanske valet faller på en Najad i alla fall men prestige borde ju inte vara en av parametrarna i urvalen.
Svante
Jag anpassar i stället båtvalet mm. helt på mina personliga omständigheter och behov. Just nu så vill vi både kunna semestra hyggligt men också kunna delta i regattor med behållning. Alltså föll valet på en Racer/Cruser.
Gör i stället en liten analys av vad ni vill ha ut av båtlivet och vad det får kosta?
När alla frågetecken är uträtade så kanske valet faller på en Najad i alla fall men prestige borde ju inte vara en av parametrarna i urvalen.
Svante
-
Quasimodo
I en annan tråd diskuteras fendrar, utseende, uniformitet och stil - det är väl alldeles klart att valet av båt (också) är ett personligt ställningstagande. Att Najad och HR har en alldeles speciell klang i allmänhetens ögon må väl få vara en parameter bland flera att ta hänsyn till ! Att segelbåtskonnässören i allmänhet har ytterligare några märken och modeller att beundra hör kanske också till (Malö är en rätt OK båt från , också, men att vinna omgivnmingens gillande genom val av ägodelar är inte alldeles ovanligt. Men det är förstås sundare att det egna ägandets glädje är drivkraften snarare än omgivningens mer eller mindre väl burna avundsjuka.
Q.
Q.