Våra barn är nu 1,2 och 3,2 år. Funderar ifall man ren nästa sommar skulle våga sig ut på seglats med dom med? Vår äldre är ganska lugn av sig, orkar säkert sitta stilla en tid, men den yngre klarar inte av att sitta stilla mer än högst 3 minuter
Hur små barn kan man segla med?
-
Nenne
Hur små barn kan man segla med?
Med hur små barn har ni seglat med? Har det gått bra? Vilka problem har det uppstått? Hur långa etapper?
Våra barn är nu 1,2 och 3,2 år. Funderar ifall man ren nästa sommar skulle våga sig ut på seglats med dom med? Vår äldre är ganska lugn av sig, orkar säkert sitta stilla en tid, men den yngre klarar inte av att sitta stilla mer än högst 3 minuter
Segla med små barn
Vi har seglat med våra barn alla år. Första sommaren var de 0,5 år, nu är de 4,5 år (tvillingar). Man får anpassa seglingen och turerna bara så fungerar det såsom hur långt man går per dag, vart man går osv. Sämsta året för vår del var andra året när de var 1,5 år.
Japp, mina är 2 och 4. De har varit med sedan de låg i vaggan bägge två. Ju mer de får vara med desto bättre går det. Det är förstås viktigt att det är kul hela tiden och att man som förälder visar att det är skoj att segla. Visst kan det vara jobbigt att vara ute för länge i ett sträck. Korta etapper gäller.
4 åringen har t.o.m kommit på tjusningen med själva seglingen och vill vara med och dra i tampar, sitta vid rodret och så vidare. (Tidigare var det bara motorn som var roligt vilket var lite ledsamt för en som ojärna startar brumbrummaskinen.) Lycka till, det är inget att tveka på. Ju tidigare ni börjar desto lättare går det sen.
4 åringen har t.o.m kommit på tjusningen med själva seglingen och vill vara med och dra i tampar, sitta vid rodret och så vidare. (Tidigare var det bara motorn som var roligt vilket var lite ledsamt för en som ojärna startar brumbrummaskinen.) Lycka till, det är inget att tveka på. Ju tidigare ni börjar desto lättare går det sen.
/ Jojje
-
Gäst
Allt går, vi kom just hem efter två veckors segling där vi i 10 dgr var 9 pers ombord med fem barn från 3mån till 3½ år. Värst var som tidigar nänmt våra tvillingar på 1½ år!
Tips:
Bär alltid flytväst, en av de våra trillade i från sittbrunnen
Låt de springa av sig innan ni kastar loss, vi seglade efter lunch då de skulle sova.
Ha inga förväntningar och segla korta etapper på 2-4 timmar
Stanna två nätter per hamn
Hitta en liten strand där de kan leka, barn behöver inte 25 grader och sol för att bada.
Lycka till
Tips:
Bär alltid flytväst, en av de våra trillade i från sittbrunnen
Låt de springa av sig innan ni kastar loss, vi seglade efter lunch då de skulle sova.
Ha inga förväntningar och segla korta etapper på 2-4 timmar
Stanna två nätter per hamn
Hitta en liten strand där de kan leka, barn behöver inte 25 grader och sol för att bada.
Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
När vår älsta dotter var 5 månader var vi ute och seglade i 5 veckor. Det var inga som helst problem. Värre var det ett par år senare när vår yngsta dotter var 10 månader. Det var nog den jobbigaste sommaren med barn ombord.
Under några år närt barnen var relativt små, seglade vi på kvällarna när dom somnat. Om vi inte fick, ur barnens synpunkt, ett bra ställe att ligga på, flyttade vi till en bättre plats på förmiddagen när de andra givit sig iväg. Det var inte ovanligt att vi seglade när det mörknade. Det är intresant att segla i fyrljus. Ofta ankrade vi på svaj när det var mörkt.
Nu talar jag ju om slutet på 70-talet och början av 80-talet och bohuskusten. Det har ju ändrat sig en del sen dess, med betydligt mycket mer båtar i våra skärgårdar.
tommy
Under några år närt barnen var relativt små, seglade vi på kvällarna när dom somnat. Om vi inte fick, ur barnens synpunkt, ett bra ställe att ligga på, flyttade vi till en bättre plats på förmiddagen när de andra givit sig iväg. Det var inte ovanligt att vi seglade när det mörknade. Det är intresant att segla i fyrljus. Ofta ankrade vi på svaj när det var mörkt.
Nu talar jag ju om slutet på 70-talet och början av 80-talet och bohuskusten. Det har ju ändrat sig en del sen dess, med betydligt mycket mer båtar i våra skärgårdar.
tommy
Jajamen
Har hela sommaren (senast idag, rundade Vinga) varit ute med en 2-åring och en 4-åring. Pga ytterligare tillökning är vi alltid ensamma. Fast Stortrissen känns inte så stor längre...
Beror väl helt på hur kidsen är? Tack och lov är våra barn inte sjösjuka alls. Eller har problem med att det kränger och stampar. Börja med en natt och se hur det går!
Beror väl helt på hur kidsen är? Tack och lov är våra barn inte sjösjuka alls. Eller har problem med att det kränger och stampar. Börja med en natt och se hur det går!
-
Nenne
Tack till alla svar!
Var just 4 dagar o segla, utan barn, men härligt var det i alla fall! Funderade nog en hel del på hur jag skulle göra olika saker med barnen med. Tror nog fortfarande att det med vår yngre (1 år 3mån) inte skulle vara så värst lyckat....hon har SÅ mycket energi!!! Men kanske nästa sommar!? Och nån som tipsade att sticka tidigt före ungarna vaknar.... nå, hon brukar vakna kl 6
Var just 4 dagar o segla, utan barn, men härligt var det i alla fall! Funderade nog en hel del på hur jag skulle göra olika saker med barnen med. Tror nog fortfarande att det med vår yngre (1 år 3mån) inte skulle vara så värst lyckat....hon har SÅ mycket energi!!! Men kanske nästa sommar!? Och nån som tipsade att sticka tidigt före ungarna vaknar.... nå, hon brukar vakna kl 6
Segla med småbarn
Jag har tre grabbar som är 6, 4 och 1. Jag kan lätt segla själv med de två äldre (även om de ryker ihop ibland) men med ettåringen behövs heltidspassnining när han är vaken. Fast i ärlighetens namn är det mycket roligare att segla med seglingsintresserade polare och få trimma och hålla lite fart i lådan, med barn blir det kortare och lugnare turer och mer fokus på barnen än på seglingen. Allt går, bara man vill.
Nenne,Nenne skrev:Tack till alla svar!
Vi har alltid haft barnen med sedan de föddes. De är nu 1,5/5/6 år. De är så vilda att Waldorfdagiset de går på funderar på att kasta ut dem
Kör med militärisk disciplin på båten, det mår både barnen och ni själva bäst av i längden. Nej skall vara nej och det skall inte finnas rum för barnens egna tolkningar av innebörden.
Lycka till och kom ihåg att det tar ett tag innan alla rutiner fungerar.
mvh /Dan
Malin W
Hej Nenne,
Klart du ska segla med barnen! Det är jobbigt men så roligt!!! Mina barn är 4 och 6 år, de har seglat sedan de var nyfödda. När sonen var 1,5 år så hade vi monterat upp en cykelstol, för då var han vild, där han fick sitta när vi skulle lägga till mm. En hink med vatten i sittbrunnen kan roa i en timme.
Satsa på bekväm segling, kortare etapper, och dagar då ni inte seglar alls.
Jag håller med Dan, på båten är det diciplin som gäller. Det har inte varit ett problem för oss, vi har sagt att på båten är det så och sedan hållit stenhårt på det.
Håll blodsocker- och vätskenivån uppe, viktigare här än på land och konstigt nog verkar det alltid rasa just när man ska lägga till eller så...
Vi har monterat badbrygga på vår Maxi 77, helt fantastiskt, ungarna älskar det. det går jättebra att bada även om det är otillgängligt på land.
Visa barnen att ni tycker om att segla så är chensen stor att de kommer att gilla det också.
Mina barn vaknade just så jag berättade för min dotter, 6 år, att jag skrev till en mamma?, som tror att det är svårt att segla med barn. Hennes svar var - Men det är det ju inte!
. När jag frågade vad det bästa var så sa hon att man kommer till nya öar med nya saker och att hjälpa till med tex fendrar är kul.
Våra barn börjar bli riktigt bra gastar som bråkar om vem som ska få göra vad. Låt dom hjälpa till så kan känner som sig delaktiga, vår dotter har nästan fått klämm på det här med att styra och hon är så stolt över det.
Ta med barnen i båten det fungerar!
sen kan ni gå och längta till kuli tillsammans under vintern. Kuli är en extra månad som min dotter har uppfunnit. Den infaller närhelst men seglar för det är så kul!
Vår kuli startar om i morgon då vi ska ge oss ut på en tur på ett par veckor
Sommarhälsningar från
Malin och Maja 6 år
Klart du ska segla med barnen! Det är jobbigt men så roligt!!! Mina barn är 4 och 6 år, de har seglat sedan de var nyfödda. När sonen var 1,5 år så hade vi monterat upp en cykelstol, för då var han vild, där han fick sitta när vi skulle lägga till mm. En hink med vatten i sittbrunnen kan roa i en timme.
Satsa på bekväm segling, kortare etapper, och dagar då ni inte seglar alls.
Jag håller med Dan, på båten är det diciplin som gäller. Det har inte varit ett problem för oss, vi har sagt att på båten är det så och sedan hållit stenhårt på det.
Håll blodsocker- och vätskenivån uppe, viktigare här än på land och konstigt nog verkar det alltid rasa just när man ska lägga till eller så...
Vi har monterat badbrygga på vår Maxi 77, helt fantastiskt, ungarna älskar det. det går jättebra att bada även om det är otillgängligt på land.
Visa barnen att ni tycker om att segla så är chensen stor att de kommer att gilla det också.
Mina barn vaknade just så jag berättade för min dotter, 6 år, att jag skrev till en mamma?, som tror att det är svårt att segla med barn. Hennes svar var - Men det är det ju inte!
Våra barn börjar bli riktigt bra gastar som bråkar om vem som ska få göra vad. Låt dom hjälpa till så kan känner som sig delaktiga, vår dotter har nästan fått klämm på det här med att styra och hon är så stolt över det.
Ta med barnen i båten det fungerar!
sen kan ni gå och längta till kuli tillsammans under vintern. Kuli är en extra månad som min dotter har uppfunnit. Den infaller närhelst men seglar för det är så kul!
Vår kuli startar om i morgon då vi ska ge oss ut på en tur på ett par veckor
Sommarhälsningar från
Malin och Maja 6 år
-
Nenne
Tack Malin för den fina texten! Hälsa din dotter att hon jag tror att hon har helt rätt, inget svårt att segla med barnen alls
Hoppas ni har en skön seglats!
Blir SÅ sugen att fara ut till sjöss med hela familjen nu!! Har nu blivit övertygade om att det nog lyckas bra med barnen också. Nu återstår \"endast\" att få mannen min övertygad om att båt-köp är det som vi bör investera i nu
Han är väldigt skeptisk till det här med barn på båt.....men han har också seglat bara sen han träffade mig (8 år sen), inte sen barnsben........
Blir SÅ sugen att fara ut till sjöss med hela familjen nu!! Har nu blivit övertygade om att det nog lyckas bra med barnen också. Nu återstår \"endast\" att få mannen min övertygad om att båt-köp är det som vi bör investera i nu