Johnson Colt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bosse

Johnson Colt

Inlägg av Bosse » ons 05 jul 2006, 10:12

Eftersom jag är helt okunnig och ny vad gäller båtmotorer vänder jag mig hit med några frågor. Jag har en Johnson Colt som förbryllar. På gasreglaget sitter nästan mot fullgas en symbol som två pilar som bildar en cirkel mor varandra, vad betyder detta märke? Marschfart?
Choken har två lägen, startar snällt på yttersta men om man försöker föra in till mellanläget stannar den strax därefter. Motorn inte tillräckligt varm?
Det finns ett justerreglage nederst på framsidan, vad ställer detta? Tomgångsvarv?
Ovanför detta finns plats för ett reglage men hålet är pluggat. Är denna plats för en mer avancerad modell och jag har budgetvarianten?
Är det någon som har instruktionsbok till denna motor att avvara?
Tackar på förhand gör Bosse!

[http://fc1.parsimony.net/user501/221.jpg]
[http://fc1.parsimony.net/user501/221.jpg]

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » ons 05 jul 2006, 11:24

Jag skulle tro att det är läget gasen bör stå i när man ska starta.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 07 jul 2006, 06:31

En sån har jag haft, salig i åminnelse.

Ge halv gas vid start (rotationsmärket). Angående choken, så minns jag det som att första läget är hög tomgång, andra läget är choke (fet bränsleblandning).

Justerskruven är för huvudmunstycket på förgasaren. Med åren samlas det beläggningar på förgasarnålen och skräp i munstycket, och då kan man få tomgångsproblem. De här motorerna har mycke enkla förgasare, och man rengör dem utan problem. Men anteckna noga alla grundinställningar om du provar att ändra. Utåt på skruven ger rikare blandning, inåt ger magrare. Flertalet bensinmotorer gör mjukast och bäst på en aning rik blandning, billigast och snålast på en aning mager blandning. Man brukar söka upp \"tydligt mager\" och sedan öka tills motorn går \"bra\".

Det pluggade hålet är mycket riktigt en \"option\". Motorn såldes (finns inte längre) på marknader med varierande bensinkvalisorter, och då hade man en manuell justering för huvudmunstycket för att kunna justera för dagsformen.

Se upp med motorns akilleshäl - den har bara en spännskruv! Denna måste ovillkorligen kontrolleras ofta, så att den inte lossnar.

//HQ

Bosse

Inlägg av Bosse » mån 10 jul 2006, 16:06

Tack för tipsen! Det gäller alltså att gardera akilleshälen med en tamp fastsatt i motorn och i båten så kanske man slipper ett dopp för att dyka efter den. :roll:

Skriv svar