Vilken marinkikare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
stiffen
Trogen medlem

Vilken marinkikare?

Inlägg av stiffen » tor 29 jun 2006, 06:49

Hejsan!
Har sökt i tråden och hittade en, men den var från 2004, så jag tänkte höra med panelen om uppdaterade tips på bra marinkikare för 1000-1500:-
Behövs inga (ochg finns inte ekonomiskt utrymme för) extrema specar på den, men jag antar att vattentät och ljuskänslig är prio.

Hur användningsbart är det med inbyggd kompass? Är det värt priset?

Alla tips välkomna.
Mvh
//Staffan

matsa

Inlägg av matsa » tor 29 jun 2006, 08:42

biltema har en gul kikare som ska tåla vatten. den är faktiskt förvånansvärt bra med tanke på priset ca 500:-, fast det är klart att jämför man med en kikare för flera tusen kronor så är det ju skillnad. fast jag tycker att den är ok. förr eller senare så trillar dom alltid när båten lutar och så blir dom dåliga och man ser dubbelt. känns bättre den dagen om kikaren bara kostade 500:-

peter1904
Guldmedlem

Inlägg av peter1904 » tor 29 jun 2006, 08:51

Tycker också biltemas är bra, speciellt med tanke på priset, Jag är helnöjd med den.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 29 jun 2006, 08:54

Hej

Det finns massor av bra kikare på beg. marknaden som antagligen är ett mycket bättre köp än en billig ny.
ex.vis. http://www.blocket.se/vi/8510901.htm?ca=15_s
Calle

Se gla ut

stiffen
Trogen medlem

Inlägg av stiffen » tor 29 jun 2006, 09:39

Tackar. Biltema var ett himla bra tips. Enl. specen så har den ju allt som jag kollat efter, 7*50, gasfylld, BAK-4 prismor osv..
Priset gör det ju inte sämre.. Behöver inte mer än att man kan se någon prick i fjärran då o då :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 29 jun 2006, 12:54

Mer än 7 ggr förstoring bör man inte ha, det blir för skakigt ute på sjön. Fast det var knappast nåt nytt...
Ha de, nu sticker jag till båten för kvällsegling i värmeböljan som började i morse.
Farbror Pilsner Korv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 03 jul 2006, 08:59

Kan varmt rekomendera den här kikaren om du vill ha en med inbyggd pejlkompass till lågpris.

Kikaren är dessutom såvitt jag och andra kunnat bedöma identisk med denna Plastimo för det tvåkommatredubbla även fast den röda antireflexbehandlingen inte syns på bilderna från Jula (viktangivelserna är inte korrekta på sidorna, min kikare från Jula väger på grammet när lika mycket som Plastimon).

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 03 jul 2006, 22:52

Att det inte är samma kikare syns tydligt på bilderna, men den behöver ju inte vara sämre för det. Det framkommer ju ganska ofta vid tester att de dyraste produkterna inte är de bästa.

pejlkikarn

Inlägg av pejlkikarn » tis 04 jul 2006, 11:11

Anonymous skrev:Att det inte är samma kikare syns tydligt på bilderna, men den behöver ju inte vara sämre för det. Det framkommer ju ganska ofta vid tester att de dyraste produkterna inte är de bästa.
Det är inte samma kikare, det hade varit väl lustigt. Däremot är kikarna som jag påpekade ovan faktiskt identiska (förutom namnet på dom dårå). Utöver det mlm självklara likheterna (samma optik och övriga grundkomponenter) är båda behäftade med samma grönstick, samma antireflexbehandling, samma vikt modulo lite extra plast och gummiattiraljer osv. Åk gärna och inspektera dom själv. kommer du fram till något annat är jag idel öra.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 07 jul 2006, 06:17

Kikaren som Plastimo och Jula hgar i sitt sortiment har funnits i många år. Min är en \"Regatta\" med identiskt utseende, ca 15 år. Utseendet bygger på en klassisk Steinermodell. 995 låter i så fall som ett bra pris.

Tyvärr har min med åren fått en beläggning på okularlinserna - denna kostar mer än kikarens värde att ta bort. Kikaren har de senaste åren degraderats till släng- och tapp/duns-kikare i följebåtar och klarat detta mycket bra. Så vill man inte betala massor för en riktigt bra kikare kan man antagligen bli nöjd med en sådan här. Å andra sidan är en riktigt bra kvalitetskikare märkbart bättre - min optiskt \"bästa kikare\" är en monokulär 6x35 NIFE, en licens-Zeiss från 1942, köpt för 85 kr på försvarets överskott på 80-talet. En riktig sjö-kikare i denna klass kostar lätt 8-10 tusen, och är förstås orimligt för de flesta. Ibland finns det dock begagnade kikare till salu.

Men den generiska Steinerkopian finns oftast med i ett par varianter i olika tester - t ex i engelska och tyska tidningar. Här skall man tänka på att legotillverkning i lågprisländer ofta också innebär en prisförhandling om önskade egenskaper, t ex glaskvaliteter, ytbehandling, toleranser och kvalitetskontroll - det är där importören sparar in på kostnaden och därmed kundpris. Ofta(st) sköter slutkunden kvalitetskontrollen, ofta har importören en garantideal med tillverkaren som bygger på ett antal överex för utbyte - att reparera eller justera en kinesisk lågpriskikare tror jag bara inte förekommer.

Följden av detta är att man bör granska sin nya kikare som om den vore begagnad, och göra i stort sett samma kontroller. Dit hör att kontrollera skärpa, fokusläge och parallelitet och i fall av kompasskikare, kompassens eventuella felvisning. På sjön väljer man kikare med sk \"stor utgångspupill\" - en sådan kännetecknas av att man har en \"överstor\" yta i okularet där man ser bra. Glasögonbärare tittar på (med) gummimusslan - kan den vikas ner och om man kommer nära nog okularet för att slippa vignettering?

Tips: Man kan råka ut för fula jack/hack i frontlinsen, med litet otur. En droppe svart lack i jacket eller repan \"reparerar\" skadan, och man förlorar ingenting annat än en mycket obetydlig del av ljusstyrkan. Fungerar även på kameraobjektiv.

//HQ

Malin
Trogen medlem

Binoculars ETERNA Marine II, 7x50

Inlägg av Malin » fre 14 jul 2006, 08:02

En båtkikare ska var GUL, LJUSSTARK, SLAGTÅLIG OCH AV UTMÄRKT KVALITET, välj SILVA ETERNA Marine II, 7x50, det lönar sig framför billigt skräp :!:

Köpte själv en billig (495:-) skitkikare på Erlandsson för något år sedan, den höll två veckor, reparerades, höll i en säsong då en prisma inuti lossnade! 495:- åt skogen! :evil:

En kikare är livsviktig i dåligt väder, har den inte bra skärpa och ljusstyrka kan man likaväl vara utan, snudd på. Är den dessutom trasig när man som bäst behöver den...
Anledningen att den ska vara gul är helt enkelt för att man snabbt ska hitta den när man behöver den.
Har ännu inte riktigt förstått varför man ska lägga massa pengar på pejlkompass inuti, men det finns säkert andra åsikter om det.

Jag tror att jag betalade 1895:- för min, den är värd varenda krona :D

MVH

Tommy

Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

BAK-7

Inlägg av Sten_Ljungkvist » fre 14 jul 2006, 10:41

Silvas kikare är tydligen en BAK-7 kikare.
I en del kikarguider påstås att en bra kikare skall vara BAK-4.
I alla fall om man vill kunna se bra.
Givetvis räcker det inte med BAK-4.
Tillverkningskvaliteten och kvaliten på använt material spelar givetvis stor roll.
Om man hamnar i valet mellan BAK-7 och BAK-4 så bör man nog ta reda
på lite mer om denna skillnad. Vad innebär den i praktiken för mig?

Skriv svar