billiga kylboxar?
-
Cool färsking?
billiga kylboxar?
Morsning.
Det befintliga kylfacket i nyköpta båten är inte mkt att hurra för, plastlocket är helt slut.
KANSKE att vi fixar det o installerar nån slags dyr kompressor i framtiden, men definitivt inte denna säsong. Kan inget om sånt förresten.
Men funderar på att skaffa en BILLIG (<600kr) 12v kylbox att koppla till cig.uttaget. Är det värt det?
Vad vill du rekommendera???
CO, Biltema, Jula, Elgiganten, Seasea lr ngn annan variant? Vad skiljer dem åt? (Priser mellan 300 o 600kr) Storlek?
Hur länge kan man köra en sån innan man måste dra igång motorn? (Har alltså inte solceller, vindkraft eller landström)
Det befintliga kylfacket i nyköpta båten är inte mkt att hurra för, plastlocket är helt slut.
KANSKE att vi fixar det o installerar nån slags dyr kompressor i framtiden, men definitivt inte denna säsong. Kan inget om sånt förresten.
Men funderar på att skaffa en BILLIG (<600kr) 12v kylbox att koppla till cig.uttaget. Är det värt det?
Vad vill du rekommendera???
CO, Biltema, Jula, Elgiganten, Seasea lr ngn annan variant? Vad skiljer dem åt? (Priser mellan 300 o 600kr) Storlek?
Hur länge kan man köra en sån innan man måste dra igång motorn? (Har alltså inte solceller, vindkraft eller landström)
-
Cool färsking?
Har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri.
Kompressorbox är det inte fråga om denna säsong.
Det jag undrar är om det är värt att köpa en billig 12v-box, eller om den ändå inte gör nån skillnad för mina kylklampar...
Om jag t ex kör den 2x1 h per dag, hjälper det?
Eller måste jag köra den mer, och isf, hur länge KAN jag köra den?
Det jag undrar är om det är värt att köpa en billig 12v-box, eller om den ändå inte gör nån skillnad för mina kylklampar...
Min erfarenhet (använde en sådan där ett par veckor förra sommaren)
skiljer sig litet från Quintus. Jag tyckte den var ganska effektiv så länge
den fick stå luftigt. Ställer man däremot in den i ett skåp förtas effekten,
då den producerar varmluft och bara ger en nedkylning motsvarande
ca 15-20 grader under omgivningen. Jag lyckades faktiskt kyla pilsner i
den. Strömförbrukningen var monstruös.
Rudi
skiljer sig litet från Quintus. Jag tyckte den var ganska effektiv så länge
den fick stå luftigt. Ställer man däremot in den i ett skåp förtas effekten,
då den producerar varmluft och bara ger en nedkylning motsvarande
ca 15-20 grader under omgivningen. Jag lyckades faktiskt kyla pilsner i
den. Strömförbrukningen var monstruös.
Rudi
-
Snömannen
Kylbox
Köpte en billig box för cirka 600:- i en järnhandel förra året, använde den i båten via en 220AC/12DC omformare, och på en bilresa kopplad till ciguttaget.
Som nödförvaring med åtminstone lite kallare än att bara ställa grejorna i kölsvinet eller på bilgolvet funkade boxen, den gick hela tiden men som flera andra redan sagt klarar den i stort sett inte att sänka temperaturen nämnvärt på det man ställer i den, bara att hålla redan kalla saker fortsatt kalla.
Strömförbrukningen är grym så att köra direkt på båtbatteriet funkar inte, inte ens om man samtidigt har laddningen igång, åtminstone inte med min lilla 6A laddare.
Jag kommer inte att ta med den i båten i år, platsen boxen tar kan användas bättre.
Som nödförvaring med åtminstone lite kallare än att bara ställa grejorna i kölsvinet eller på bilgolvet funkade boxen, den gick hela tiden men som flera andra redan sagt klarar den i stort sett inte att sänka temperaturen nämnvärt på det man ställer i den, bara att hålla redan kalla saker fortsatt kalla.
Strömförbrukningen är grym så att köra direkt på båtbatteriet funkar inte, inte ens om man samtidigt har laddningen igång, åtminstone inte med min lilla 6A laddare.
Jag kommer inte att ta med den i båten i år, platsen boxen tar kan användas bättre.
-
naffatS
Ett billigt men fungerande alternativ är att ta en hård kylväska/box som helst skall ha raka släta sidor och tilläggsisolera dessa och botten med 50mm frigolit eller annan cellplast. Skär till bitarna så noga som möjligt och sammanfoga med t.ex. Sika Latexfog. Handtaget kan man behöva ta bort. Obs! Viktigt att smeta fogmassa i alla skarvar och glipor så att det blir gastätt. Då behöver man inte byta kylklampar (5-6 st) mer än var 3:e dag.
Att köra kylboxen 1-2 timmar per dag är ungefär samma verkan som att du under några dagars tid hade stoppat ned en extra kylklamp istället.Cool färsking? skrev:Har ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri.
Som redan sagts: peltiertekniken är grymt ineffektiv. Jag gjorde ett experiment hemma med en aktuell kylbox en gång. Fyllde den med ett gäng rumstempererade flaskor en varm sommardag i lägenheten. Efter 24 timmar var inte läsken så kall att man skulle kalla den sval.
Den duger i bilen eller i de hamnar där man har landström för att hålla den redan kalla drycken kall.
Om du har ett 100 Ah förbrukningsbatteri, räknar med att boxen drar minst 5 A, då kan du kanske köra boxen max 10 timmar.
Du får räkna med att ett batteri aldrig når upp till den nominella kapaciteten, att det sällan är helt uppladdat samt att du inte heller vill ladda ur det helt och riskera polvändning av någon battericell.
Tomas
-
Gäst
När det gäller kyla i en segelbåt så finns det INGA genvägar. Jag håller med övriga skribenter.
Billig kylbox kan fungera om Du kör med motor hela dagen. Du kan nog stänga av när Du ska sova, med lite tur så har Du lite ström kvar när du vaknar på morgonen.Jag vet folk som har glömt sådana boxar i bilen över natten, på morgonen är bilen död.....
Nej Du måste skaffa dig en kylbox med kompressor. Erlandsons brygga (Solna) och Hjermtmans har tex en Isothermbox för ca 4000 kr. Vi har en sådan i vår båt och den är kanonbra. Medelförbrukningen enligt instruktionsboken ligger på 0,6 A om jag minns rätt. Vi skaffade en sådan liten box som står surrad i vår NF. Man kan kanske inte varmt rekomendera eftersom det är kyla Du är ute efter.
Om det nu är så att ca 4000 kr inte är aktuellt så kan Du ju se det som att ca 600 kr är insparade så det blir till att frysa ner kylklampar etc. Leva på matvaror som inte behöver så mycket kyla.
Du kan kolla på en bild hur vi har gjort här: http://nf.broach.se/var-nf/projekt
Billig kylbox kan fungera om Du kör med motor hela dagen. Du kan nog stänga av när Du ska sova, med lite tur så har Du lite ström kvar när du vaknar på morgonen.Jag vet folk som har glömt sådana boxar i bilen över natten, på morgonen är bilen död.....
Nej Du måste skaffa dig en kylbox med kompressor. Erlandsons brygga (Solna) och Hjermtmans har tex en Isothermbox för ca 4000 kr. Vi har en sådan i vår båt och den är kanonbra. Medelförbrukningen enligt instruktionsboken ligger på 0,6 A om jag minns rätt. Vi skaffade en sådan liten box som står surrad i vår NF. Man kan kanske inte varmt rekomendera eftersom det är kyla Du är ute efter.
Om det nu är så att ca 4000 kr inte är aktuellt så kan Du ju se det som att ca 600 kr är insparade så det blir till att frysa ner kylklampar etc. Leva på matvaror som inte behöver så mycket kyla.
Du kan kolla på en bild hur vi har gjort här: http://nf.broach.se/var-nf/projekt