Ny motor i Ballad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Ny motor i Ballad

Inlägg av Gäst » ons 28 jun 2006, 16:43

Har funderat lite på ny motor för att ge min Ballad ett nytt liv, jag är rätt säker på att jag bör satsa på trecylindrig motor, då flera jag talat med som satt in tvåcylindriga (VP 2002 till exempel) i olika båtar inte verkar helt happy med vibrationer etc.
Några som har praktiska erfarenheter av detta, olika motorer etc.
Vad kan det hela kosta ihop med ny propeller, jag bör väl satsa på en trebladig folding eller hur? Mycket av jobbet gör jag själv men en del måste nog en firma göra.
Funkar originalaxeln med 25 mm diameter med den större effekten omkring 20 - 25 hk eller måste jag bygga om hela drivlinan med packbox osv?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 28 jun 2006, 17:53

Pris ca 75.000 inkl. prop, då har du 3-5 fabrikat att välja på.
25 hk är OK med 25mm axel, starkare motor bör ha 30mm.
Calle

Se gla ut

bryggarn

motor till Ballad

Inlägg av bryggarn » fre 30 jun 2006, 08:06

Hej,
har precis sålt min Ballad, så denna fråga är inte aktuell för mig personligen numera. Men jag kan redovisa mina synpunkter om ett eventuellt motorbyte. Min Ballad hade sin gamla MD6A på 10 hk.
Vad kan man säga om den, i normala förhållanden räckte den till bra vad gäller fart och kraft. Lite besvärlig att backa med javisst, men det kanske kunde blivit bättre med annan propeller. I motvind och motsjö kunde man uppleva den som lite klen
Motorn hade fått nytt liv efter en helrenovering då även sötvattenskylning monterades.
OK, om min MD6A hade rasat så hade jag tittat närmare på motorer i intervallet 16-20 hk. Allt över det är bara \"överstarkt\". Om du inte går i farvatten med starka tidvattenströmmar är det helt bortkastat med en trecylindrig motor på 25 hk. Vid fullgas lär du sitta med vatten upp till knäna i sittbrunnen dessutom, om du inte stänger självlänsarna.
Jag skulle personligen aldrig drömma om att dimensionera motorstorleken efter scenariot att jag ska kunna gå med minst 6 knop rätt mot vågor och vind i kuling.
Nu är ju prisskillnaden dock inte så jättestor när du går upp en motorstorlek, kostnaden är ju att byta motor.
Men jag hade som sagt letat efter en motor på 16-20 hk, och jag tycker att både Nanni och Iveco/Lombardini verkar vettiga.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 30 jun 2006, 09:47

Två kommentarer:

Propelleraxeldiametern är en fråga om vridmoment snarare än effekt. Härvid blir det en viss skillnad om man väljer ett backslag runt 2:1 eller 3:1 samt motorns varvtal. Vid 25 hk bör (som Calle sagt) även en 2:1- reduktion kunna fungera. Om du går över till folding är det dessutom lämpligt att räkna på hur stor propeller du kan få plats med - med en stark motor följer större diameter.

Det andra är frågan om motoreffekt. I de flesta fall kan man dimensioera propellern så att man får effektivt bränsleutnyttjande och lagom effekttuttag på litet lägre varvtal om motorns angivna maxeffekt är \"för stor\" på toppvarvet.

Jag håller med om att 25 hk kan kännas generöst för en Ballad men att en kraftreserv skulle vara ett problem kan man väl inte säga. Det man i verkligheten betalar är ett litet högre pris för motorn, och (kanske) några procent högre bränsleåtgång om motorvarvet vid marschfart inte ligger där den specifika effekten toppar. Men rent allmänt håller en lågbelastad motor längre - även om det inte lär märkas förrän om många år i en segelbåt. I litet mer krävande sammanhang har man för övrigt ofta två effektsiffror, en för kontinuerlig drift, en annan, högre för intermittent drift. En ytterligare anledning att inte snåla på motoreffekt är att motorer som regel blir effektmässigt sämre med åren (slitage), och några extra hk kan vara bra bara av det skälet.

Så vill man ha (och har råd och plats) till en liten trecylindrig diesel i motorrummet så kan det göras. Men var noga med att propellerberäkningen görs korrekt för max tillgänglig diameter kan styra vilken utväxling du skall ha.

//HQ

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 30 jun 2006, 11:27

En sak att inte förglömma vid uppgradering till ny motor är att de flesta moderna dieslar är lägre än sina föregångare, eller åtminstone har avgaskröken placerad avsevärt lägre.

Man måste iaktta stor försiktighet så att man inte drar avgassystemet fel så att vatten kan skvätta in bakvägen, samt att man ordnar en garanterad antihävertfunktion (Läs: dvs INTE Volvos vakumventil) på sjövattensidan så att man inte kan vattenfylla motorn den vägen. Den nya motorns avgasrör lär hamna en bra bit under vattenlinjen.

Jag vet att det skrevs lite om detta i någon av båttidningarna. Objektet var just en Ballad som hade fått en ny 2010 eller en 2020. Den blev vattenfylld på direkten. Volvo hade installerat motorn utan detta i åtanke, trots att vi snackar om tekniska lösningar och konstruktionsregler som står nedskrivna i marinmotorböcker från början på 1900-talet.

Gäst

Ny motor i Ballad

Inlägg av Gäst » fre 30 jun 2006, 18:56

Tack för flera bra synpunkter från olika skribenter.
Jag lutar åt en trecylindrig motor, extra effekt för att kompensera framtida slitage och att de extra hästarna ju inte är i vägen så länge de inte missbrukas till att gräva ett stort hål i vattnet är en del av det jag själv tänkt.

Skulle jag trycka på för hårt klarar jag ändå sittbrunnen från att fyllas av självlänsarna eftersom jag dragit om dessa till utlopp längre föröver, rakt tvärs akterkant sittbrunnen och cirka 100 mm över vattenlinjen. Hittills har inget vatten kommit in då vågbildningen utefter skrovet inte hunnit växa så högt där, men jag har inte pressat båten till några gränser så helt borta är kanske inte problemet.

Helt borta är dock problemet med hävertverkan som fyller avgassystem och motor med vatten bakvägen genom kylsystemet, då jag kastat bort vacuumventilen för ett par år sedan efter upprepade problem med detta.
Jag har i stället en manuell trevägsventil med vilken jag kan leda kylvattnet helt utombords under starten, så att ett långdraget misslyckat startförlopp inte vattenfyller avgassystemet. Då motorn startat vrider jag om kylvattnet till avgassystemet så att kylningen av detta funkar som vanligt. Före stopp av motorn vrider jag tillbaka till att styra kylvattnet enbart utombords, varvar litegrann så att avgassystemet blåses torrt, och stoppar motorn. Mittläget på ventilan är \"parkeringsläge\" där båda kretsarna är förbundna med varandra och ingen hävertverkan i någon riktning kan uppstå.
Så länge man har en arbetsrutin för att inte glömma att hantera ventilen funkar detta perfekt och motorn har aldrig haft de tidigare startproblemen efter ombyggnaden.

Men åter till funderingen om ny motor, hur länge kommer jag att ha Balladen, hur mycket lättare att sälja och hur mycket ökat försäljningspris kan man tro på, när det blir dags?

Svåra frågor.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 jun 2006, 20:05

Jag är lite äldre och är mer van vid motorer för stiltje, men jag är inte blind....
3-cyl motor går mycket mer behagligt än 1-2 cylindriga.
Din båts andrahandsvärde kommer att öka nästan i storleksordning med din investering.
Prisskillnaden mellan 2 till 3 cylindrar är nästan försumbar.
Motorerna idag är samtidigt mycket lättare, en sak som är bra att veta betr. vikten på motorn är att de tyngre oftast har gjutjärnstoppar vilket mitt förmenande är mycket bättre med tanke på framtida värmeproblem, en gjutjärnstopp klarar överhettningar medans lättmetalltopparna är körda, finito.
mao titta efter motorer med riktiga toppar.
Calle

Se gla ut

Gäst

Ny motor till Ballad

Inlägg av Gäst » fre 30 jun 2006, 20:34

Jag kommer att referera till dig Calle när jag begär mitt pris för Balladen med (eventuellt) ny motor - ställer du upp?
Själv tror jag att det tyvärr handlar om max 20 - 30 tusen mer och möjligen lite mer lättsålt, även om man kostat på båten det dubbla eller mer.
Tänker också på många usla bilaffärer i min ungdom...jag var alltid mer sugen på bilen än någon av de som jag senare försökte sälja till...

Dessutom börjar jag få lite kalla fötter med denna fantastiskt fina sjuttiotalare - de som förstår att uppskatta vad de får med en Ballad är snart för gamla att segla, eller döda. Skillnaden i tid kan ibland räknas i månader...

Kanske det är hög tid nu att byta till något nyare även om det inte är bättre...?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 jun 2006, 21:02

Många tror att prisbildningen för båtar är som för hus, ständigt uppåt.
Så är det naturligtvis inte, men de som sköter sina båtar får oftast igen sina pengar, de som investerar i båten typ motorbyte har alla möjligheter att lätt få sin båt såld till högsta pris.
En bekant med en Comfortina 32 bytte sin motor vid försäljningen, han gjorde en jättebra affär.

Hur vill du att din nästa båt ser ut om den är begagnad........ :wink:
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 30 jun 2006, 21:17

Jag är inte lika optimistisk som Calle. En ny motor i en gammal segelbåt brukar inte ge \"pengarna tillbaka\" - lika litet som nya segel, ny rigg eller ny inredning skulle göra det. Mer lättsåld tror jag på, däremot. Din uppfattning verkar mer rimlig.

Det finns naturligtvis situationer när det verkligen är befogat och mycket lönsamt, t ex om man har en totalhavererad motor. Då är prisskillnaden mellan båten med och båten utan motor avsevärd, men jag förstod det som att du har en fullt fungerande motor idag? Byter man motor utan att man måste bör man göra det för båten, så att den blir bättre och trevligare, snabbare, starkare eller bara går grannare...

Är du sugen på att sälja \"snart\" hade jag inte bytt motor. Å andra sidan kan jag inte prismekanismerna för Ballader, så man kan avfärda mitt råd om man vill...

//HQ

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 30 jun 2006, 22:23

Funderade på att byta motor i min förra båt. mer av av komfortmässiga skäl än att motorn var slut...

Kollade upp lite hur priset skulle påverkas och Q slog huvet på spiken och refererade Knape Marin på pricken. Dom sa alltså exakt samma sak.

Mer lättsåld men knappast nån värdestegring. kunden förväntar sig en väl fungerande motor - annars blir det avhopp eller kraftig prutning.

Svante

Skriv svar