Täta relingslist

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dahlgren
Silvermedlem

Täta relingslist

Inlägg av dahlgren » tor 08 jun 2006, 11:27

Har under helgen varit ut och seglad med scoutkåren två J17 och upptäckt att det kommer in vatten i stuvutrummena under kojerna samt i kölsvinet. Min gissning är att det kommer in när man lutar så mycket att relingslisten hamnar i vattnet. Hur åtgärdar man det på bästa sätt?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 08 jun 2006, 22:50

Hej
För att göra det riktigt bör du lossa däcket från skrovet, göra rent och sikaflexa samt återdra.
Åtgärd för att rädda säsongen kan vara att lossa avbärarlisten och sikaflexa skarven samt återmontera avbärarlisten.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tor 29 jun 2006, 22:14

Senare årsmodeller av J 17 är plastade innifrån i däckskarven och är därför helt täta.

Jag har sett äldre båtar där man avlägsnat gummilisten + flänsen och plastat utifrån.

En variant kan vara att endast skära bort däckets fläns och plasta en ny ovanpå skrovets fläns och återmontera gummilisten.(Använd wincharna en varm dag.)

En annan anledning till läckage i skarven kan vara genom fästen för ev.mantåg och andra beslag i relingslisten.
Ta bort och undersök.

Miwa

dahlgren
Silvermedlem

Inlägg av dahlgren » tor 29 jun 2006, 22:20

Liten rapport för två veckor sen plockades listen bort. På en del ställen kunde man se sprickor i skarven. Det fanns även en hel del skruvhål och liknande. Förhoppningsvis kommer det att bli tätare nu men jag har tyvärr inte hunnit provsegla för att se hur det blev. Härligt kletigt att hålla på med sikaflex. http://www.djursholmsscoutkar.se/articl ... article=97

Tack för era svar.

Skriv svar