Fenkölsinfästning SeaCat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
hag
Erfaren medlem

Fenkölsinfästning SeaCat

Inlägg av hag » mån 17 okt 2005, 11:36

Någon som vet exakt hur fenkölen på en Marieholm SeaCat är infäst i skrovet?
Våran sitter aningen löst och jag skulle vilja fixera den... - Någon som har något tips?
tacksamt,
/Niklas

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 17 okt 2005, 11:50

Hej

Det fanns en Matsa (Mats) som skrev en hel del här förrut.
Han kan Seacat.
jazzmatsa@yahoo.se

Kolla om den mailen fungerar.

Calle

NiklasHag

Stämmer

Inlägg av NiklasHag » tis 27 jun 2006, 10:21

Fick tag på Mats ovan som hjälpsamt svarade (stort tack till er båda!) att jo då, det finns bultar till även fenkölen.
Vid noggrannare koll så finns de faktiskt om man ålar ner i kölsvinet. Otroligt trångt, och jag vet inte om jag lyckades dra åt mina bultar nämnvärt - men de finns där i alla fall.

/Niklas Hag

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

På land

Inlägg av typhoon » tis 27 jun 2006, 10:55

För att få bästa resultat skall båten stå på land och så mycket som möjligt vila på kölen.

Om du drar muttrarna när båten ligger i sjön, så har du hela kölvikten att dra upp.

matsa

Inlägg av matsa » tis 27 jun 2006, 14:33

det gällde bultarna till skäddan framför rodret vill jag minnas, inte själva kölbultarna va? eller minns jag fel???? dom är extremt bökiga att komma åt. speciellt om man väger över 40kg för då är man helt klart för fet för att åla sej in under sittbrunnen å dra åt dom :lol:

NiklasHag

Inlägg av NiklasHag » tis 27 jun 2006, 15:01

Ja, det gällde inte kölen utan fenköl/skedda eller vad man nu väljer att kalla den bakre fenan som hänger samman med rodret. Vad jag reagerade på när båten stod på land var att den kändes lite lös och gick att vicka lite på i sidled.
Den stod på land när jag försökte dra dem också, men som sagt- jag vet inte om det gjorde nån skillnad.
Nu är den i varje fall i vattnet och seglar helt OK vilket som.

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Köl

Inlägg av typhoon » tis 27 jun 2006, 15:05

Det står iofs \"fenkölen\", så jag antar att der är den det handlar om.

Skäddan har ju inte samma slags belastning som kölen, så den borde sitta på sin plats. Men som matsa skrev, de är extremt bökigt att komma åt dem. Men med en hylsnyckel med långt handtag och ett rör runt handtaget, så borde det gå bra.

matsa

Inlägg av matsa » tis 27 jun 2006, 22:56

röret runt handtaget blir så långt så att utrymmet att röra det på i sidled räcker knappast till för ett enda spärrknäpp ens. man får ha extremt långa armar och inte så långt rör så bör det gå.
Niklas! trevligt att sea caten seglar OK. jag tog faktiskt bort annonsen på min igår. tänkte sälja den menaden får bli kvar. den känns som en pålitlig gammal vän. den funkar i alla väder, framförallt när höststormarna kommer. då behöver min inte känna sej tveksam att ge sej ut. bara det är hyfsat skick på grejorna så är det bara att reva och ge sej ut och njuta av blåsvädret. MYsigt!!

Skriv svar