Dubbla förstag (Synligare text)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Dubbla förstag (Synligare text)

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 04 okt 2004, 22:46

(Samma inlägg en gång till pga att den ljusblåa textfärgen ej gick att läsa åtminstone inte på min gamla burk...)

Förstagsfunderingar.

Jag har sen tre somrar en Vagabond 31 som jag tillbringar väldigt mycket tid i. Det är min första segelbåt så seglingskunnadet kommer så sakteliga.

Båten har dubbla förstag på peket endast 12 cm från varandra och bägge går i topp till en sorts Y-klyka högst upp i masten (Isomat) som har raka spridare. Tanken från början var att segla i passad med dubbla spirade fockar, \"yankeejib\" som förre ägaren kallade det. Senare satte han dit en Furlex på det inre förstaget och nöjde sig med en rullbar genua 2.

I fjol skaffade jag en ny fullstor sandvishrullgenua samt sträckte upp den gamla storen, vilket gick bra, båten balanserar perfekt nu, utan lovgirighet.
Efter att läst om både Vagabond och andra modernare konstruktioner så har jag bestämt mig för att på nåt vis skaffa en självslående kryssfock också. Det ska tydligen ge en väldig skillnad i höjdtagning och bekväma slag. Stort bryderi och olika ideér.

Ide´ nr 1: Flytta rullgenuan längst fram och sätta ett pelikanhaksförsett kutterstag från ankarboxens akterkant till ett nytt fäste ca 60 - 80 cm från masttoppen. Och sen använda den gamla nästan oanvända X-focken med pistolhakar. Jag skulle även skaffa en skena för självslående fock som jag tror Vagabonden från början är ritad för. När kutterstaget är borthakat är det lätt att slå med genuan. Spalten mellan seglen skulle nertill bli 130 cm så då skulle jag kunna segla med bägge seglen i lätt halvvind. Det finns Vagabonder med detta arrangemang. Har även en oanvänd stormfock.
Ide´ nr 2: Likadant fast med en fast rullanordning även till focken. Börjar det blåsa rejält på öppet hav blir det knappast av att gå upp på däck och härja med stag och dessutom sätta ett segel, så det skulle nog bli en bortkastad investering. Närmar mig 50 bast, seglar mest ensam och är rätt lat dessutom. Med tredje revet i storen och den något mindre än original kryssfocken skulle väl båten tåla en hel del vind innan jag måste börja rullreva den.

Ide´ nr 3: Enklast och kanske bäst? Rullgenuan längst fram och kryssfock på rulle alldeles bakom och att låta även den gå i topp. Då får jag större yta på focken och bättre fart på kryssen och även vid läns med spirade försegel. Det blir krångligare att få runt genuan men den använder man knappast på kryss om har en bra självskotande kryssfock. Med stagen bara 12 cm från varandra går det förstås inte att segla med bägge förseglen i halvvind, men då går hon rätt bra ändå med 40 kvadrat i genuan och 26,5 i storen. Och då behöver jag inte köpa och tillverka nya fästen.

Hur skulle ni gjort? Säkerhet och enkel hantering går nog främst.

Tackar för en bra tidning, hälsningar från Håkan Nilsson Ljusne Hälsingland.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar