Akterboj

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
David
Silvermedlem

Akterboj

Inlägg av David » ons 07 jun 2006, 20:08

Hej !
Skall byta ut den gamla bojen på vår nya sommarplats. Frågor som dyker upp kring detta:
- Vad är fördelen med en (dyr) p-ring kontra en hemma-gjuten betong/sten-klump ?
- Längd/dimension på kätting ? Dubbel kätting ?
- Vikt på tyngden ?
- Något annat jag skall tänka på ?

//David

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 07 jun 2006, 20:21

1/Fördelen ligger hos säljaren
2/Samma3/Nej
4/Samma
5/Nej

//Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 07 jun 2006, 20:25

:P
Nejdå,men en fördel måste vara priset om du gör en själv.
Annars så måste det i princip vara lika dant.
Att tänka på är väl att du kollar att bojtyngden sätter sig ordentligt.
Hade
Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

David
Silvermedlem

Inlägg av David » ons 07 jun 2006, 20:25

ohhh, vilket rappt svar. Börjar sportnytt strax eller :lol:

Samma betyder vaddå ?

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 07 jun 2006, 20:37

Hej David
Min båt ligger akterförtöjd vid boj mot bryggan.Bojtyngden är på 750kg.
Som det blåste i förmiddags så var hela bojen under vattnet men det höll. Båten väger 2500kg.
Hade
Urban
Mariage
Britney Spears

David
Silvermedlem

Inlägg av David » ons 07 jun 2006, 20:51

Vaddå 750 ???? :|

Hur sjösätter du den ? Vad menas med tex Bryggans katalog rekomenderar en B-ring vikt på 70 kg till en 2500 kg depl båt ?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 07 jun 2006, 21:55

Lugn i stormen

Tyngden avgörs endast av vilket material du väljer som bojtyngd samt formen.

Dåligt exempel: 1000Kg frigolit........ :lol:
Calle

Se gla ut

Örjan S
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Örjan S » tor 08 jun 2006, 02:09

Om man bara ska titta på materialvalet så är skillnaden i densitet som så att cement har en densitet på ungefär 2,2 kg/dm³. Lyftkraften från vattnet är ju runt 1kg/dm³, så 100kg cement väger 55kg i vatten. Järn däremot väger 7,8kg/dm³, så 100kg järn väger 87kg i vatten.

Enligt Atlanticas säkerhetsguide (http://www.modernaforsakringar.se/files/l4Vvymmm.pdf) fungerar P-ringen som ett ankare, och då låter ju 70kg plötsligt ganska mycket. I övrigt säger de inte mycket om den annat än att man inte ska använda den om man ligger på svaj. Du kan nog gott lita på Erlandssons, den rekommendationen har de haft i flera år, och om det vore fel skulle det ha uppdagats vid det här laget. Fördelen med ring torde väl vara att den är mer lätthanterlig än en sten, men även 70kg är ju för tungt för att bära omkring på, och de är som sagt fasligt dyra.

I samma skrift finns för övrigt också en tabell med rekommenderade bojstensvikter. De tar i betydligt mer än vad jag hört från annat håll. Bojbåtsspelet i min båtklubb klarar 400kg, och vi har båtar på upp till fyra ton ungefär. Det har funkat i alla år på en ganska vågutsatt brygga. Jag gissar att min natursten väger runt 200kg, och båten 2300 eller så. Då använder jag kätting, som ju dämpar rycken i stenen avsevärt kontra lina.

Kättingen brukar rekommenderas vara 1,5 gånger djupet, jag kör med något kortare, men där i krokarna.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tor 08 jun 2006, 07:28

Några bojstens-sanningar:

Då det gäller akterförtöjning ställs det litet olika krav än på en friliggande boj. Akterförtöjningen får inte rubba sig alls, för då åker båten i bryggan, medan en friboj kan få flytta sig en meter utan större problem. P-ringar håller bra i en riktning - t ex in mot bryggan. Svajbojar måste hålla lika bra åt alla håll.

Därför är det viktigt att en bojsten (som \"bara\" litar till tyngden) är rejält stor. Den ligger sedan där den ligger, troligen går den mer eller mindre rakt ner i bottensedimentet med tiden. På stora djup är en sten att föredra, och natursten är tyngre än cement. Den klassiska lösningen är en på natten stulen s k \"sugga\" (fy!) eller ett lagom stort cementrör, späckat med cement och sten. Ett ingjutet PVC-rör genom klumpen ger möjlighet att dra ny kätting utan lyft eler dykare.

En P-ring gräver å andra sidan ner sig innan den fastnar, och då flyttar den sig inåt, mot draget. När den väl fastnat sitter den bra, men den måste ner i underlaget innan man kan lita på den. Rent praktiskt kan det därför vara smart att lägga den litet längre ut än man tror, och sedan vänta på att den kryper ner/in innan man slutligen bestämmer längden på kättingen (eller linan).

Så en bojsten och en P-ring är helt olika i funktionen. Rätt lagda och med rätt förutsättningar kan båda fungera, men det finns bottnar där en P-ring inte är bra, t ex lös dy.

//HQ

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 10 jun 2006, 07:52

David skrev:Vaddå 750 ???? :|

Hur sjösätter du den ? Vad menas med tex Bryggans katalog rekomenderar en B-ring vikt på 70 kg till en 2500 kg depl båt ?
När jag lägger ut bojstenar brukar jag göra det med båten. Då vi är "stenrika" här i norra Bohuslän :wink: , dock inte på pengar, brukar jag ta en lämplig sten i granit, borra ett hål för en kraftig bergögla och slå i den. Schacklat i kättingen / splitsat linan direkt i bergöglan. Vid de tillfällena jag splitsat linan direkt i bergöglan har jag trätt på några meter glasfiberarmerad plastslang som skydd för skavet.

Vid några tillfällen har jag tagit stenar som ligger i strandskoningen. Om jag behöver riktigt stora stenar, pga tung båt och relativt oskyddat läge har jag kört fram dem till kajen med kranbil/lastmaskin.

Jag brukar ta en PP-lina 8-10 mm och trä genom bergöglan och bakom pulpiten från bägge sidor och knyta ihop slingan uppe på däck. Lägger ett par brädbitar (ex. 2x4 tum) som skavskydd/huggkubbe på däcket, och sänker ner stenen i vattnet med kran/lastmaskin.

Vid de tillfällen jag tagit en sten i strandskoningen, har jag satt fast PP-linan på motsvarande sätt. En man på land håller emot i "ankarlinan" som broms så att den inte slår upp i båtbottnen, medan jag försiktigt backat ut båten så att stenen hamnat hängandes under fören.

När jag kommer till båtplatsen och i läge där jag vill ha stenen hugger jag av pp - linan med en yxa. Det gäller att man har ordning på "ankarlinan" så att den inte hakar sig.

Jag har lagt ut stenar på upp till 700 kg på det sättet.

Bryggan, måste väl va Erlandssons Brygga, en båttillbehörsaffär på
Bagartorpsringen intill E18 vid Ulriksdals Station, Stockholm. http://www.bryggan.nu/

tommy

Skriv svar