Glembringkaminer under segel:)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robin inte inloggad

Glembringkaminer under segel:)

Inlägg av Robin inte inloggad » tis 23 maj 2006, 10:15

God morgon på er!

Jo, ja undrar om det är någon av er här som har en Glembringkamin installerad i en segelbåt? Eller någon liknande diselkamin. Frågan är egentligen hur det funkar när man seglar, om man kan köra kaminen utan problem även på en lite hårdare kryssbog på havet.

Nu har ja läst och hört att visst kan man segla med kaminen igång, men har även hört motsatsen. Att det skulle ryka in och så.

Jag tycker att en glembring verkar vara ett bra alternativ i min Wasa 55, tänker mig då 4kW varianten med ett gäng element runt om i båten. Jo, ja vet att en cirkulationspump drar lite ström, men det är ju samma i alla vattenburna system.

De verkar vara driftsäkra och effektiva, och kostar visserligen en slant men mycket mycket mindre än en dieseldriven vattenburen Wallas eller Eberspächer, runt hälften bara ju:)

Jag skall bo året runt i båten, så värme och varmvatten är ju ett måste. Tänkte förresten även en elpatron som komplement, och självklart skall motorn även ingå i värmesystemet.

Men är det någon här som har erfarenhet av glembring så skulle det vara kul att höra! Även förslag på andra värme alternativ mottages:) Dock varianter med värmeljus, fotogen eller gasol behöver inte ens nämnas:)
Funderar faktiskt dessutom på att skaffa en luftvärmepump sen till vintern:)

Ha en trevlig dag!

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » tis 23 maj 2006, 20:51

Nja på en hård kryss med stor krängning är inte en pottbrännarkamin med självdrag det ideala. Har en reflex som ibland kan ge \"nedslag\" om vinden är byig. Oljan samlas ju på \"krängningssidan\", om den överhuvudtaget rinner in, vilket innebär en sämre förbränning.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » tis 23 maj 2006, 21:18

Jag har själv ingen erfarenhet av Reflex- eller Glembringkamin. Däremot har jag funderat på stt sätta in en sån i båten.

Jag hörde nån gång att det var viktigt att \"regulatorn\" skulle sitta för eller akter om kaminen, alltså i båtens längdsled, för att den skulle fungera under krängning.

tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 maj 2006, 22:55

Om man gör det stora krånglet att sätta i en kamin borde det inte vara omöjligt att kardanupphänga den, den första biten av skorstenen gör man i böjlig RF avgasslang, sån finns till bilar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Robin inte inloggad

Kardanupphängd...

Inlägg av Robin inte inloggad » ons 24 maj 2006, 06:59

Tack för svaren!

När jag läste det första svaret, om att dieseln kanske inte rinner in under krängning, så tänkte jag direkt det som Toaen sen hade skrivit under nästa, man får väl sätta regulatorn i båten längsled:)
Läste nån annan stans att dieseln ändå förgasas direkt, och altså aldrig \"ligger\" i koppen, och att det därför inte skulle spela så stor roll att man kränger. Men ja vet inte, har inte testat:)

När det gäller Ljusnes ide om att kardanupphänga kaminen, det läste ja oxå på maringuiden:) Men ja är lite tveksam om sån där böjlig avgasslang i rf är böjlig nog, ska kolla med en kompis som jobbar just med avgassystem:) Men det finns kanske nån annan slang som klarar det. Men ja undrar ändå om det vore en så god ide, den skulle ju ta en del plats, och om man inte har en bur som följer med kaminen, eller omgärdar hela dess rörelse, så kan ju skaderisken bli rätt stor... Inte kul att bli klämd av en jävligt varm kamin... Men det kanske funkar bra, vad vet jag:) Men ja tror att det skulle ta lite för mycket plats i min smala båt tyvärr. Förresten, hur tänkte du lösa kopplingen till vattenslingan? Klart drar man rör upp till kardanpunkten så kan man säkert lösa det med slang.

Jag har i mina stilla funderingar nästan fått för mig att det stora problemet vid segling med kamin, förutsatt att dieseln inte rinner iväg, är skorstenen. Att de skulle bli baksug, och blåsa in dieselångor i ruffen skrev någon någonstans. Men deet handlar väl bara om en bättre skorsten då? Ja menar, om det är så, då borde ju alla värmare med skorsten ha det problemet, inte sant? Om det kan blåsa in genom glembringsskorsten, borde det ju kunna göra det på en Wallas med. Eller, om det nu inte gör det på Wallas och Eberspächer och liknande, varför inte? Annan placering av skorstenen? En annan bättre skorsten? Jag vet inte.
Vad hindrar att man gör skorstens arrangemanget på en glembring på samma sätt som på andra värmare? Det kan ju inte vara någon större skillnad på rökgasernas mängd och temp vid samma effekt.

Eller är det så att det blåser in i andra värmare med? Det har iaf jag aldrig hört talas om...

//Robin

Skriv svar