Biltemas elpanel ?
-
Gäst
Biltemas elpanel ?
Hej,
kan någon rekommendera Biltemas billiga elpanel (139:-) med sex knappar ?
är det rätt strömfördelning mellan säkringarna ? passar det bra i en segelbåt ?
tack, mvh
GP
kan någon rekommendera Biltemas billiga elpanel (139:-) med sex knappar ?
är det rätt strömfördelning mellan säkringarna ? passar det bra i en segelbåt ?
tack, mvh
GP
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Strömfördelning, förstår inte riktigt.....? Det går väl att byta säkring.
Kollar man på hemsidan luras de lite.
http://www.biltema.se/Archive/Product_i ... -885_l.jpg
I verkligheten står det BILTEMA på panelen. Inte så snyggt tycker jag.
-
Gäst
Ja, Du har rätt, det går ju att byta säkringar, men om det står symbolen för salongsbelysning så kan man förvänta sig att säkringen är rätt vald från början, samma för sötvattenpumpen och laternor t.ex. det var så jag menade.Snedseglaren skrev:Strömfördelning, förstår inte riktigt.....? Det går väl att byta säkring.
Är det ok att använda en panelen i en segelbåt ? materialval med tanke på korrosion, mm ?
tack, GP
-
Herr Q
Biltemas elpaneler är inte några höjdare. De är å andra sidan inte sämre än många andra lågprispaneler från \"riktiga båtaffärn\". Men om du monterar dem inomhus och torrt så kan de nog fungera ett tag. Jag hade sådan ett tag i min förra båt, men brytare och säkringar håller inte i längden. \"Längden\" är några säsonger, i vart fall mer än en.
Tyvärr måste du upp i prisklass rätt rejält för att få fukttåliga brytare.
//HQ
Tyvärr måste du upp i prisklass rätt rejält för att få fukttåliga brytare.
//HQ
-
Quasimodo
-
Gäst
Tack Quasimodo, det låter sunt det där, varför välja en dyr kopia bara för att slippa Biltema logo... Jag skäms inte för mina val.Quasimodo skrev:Aceton löser ofta upp den färg som Biltemas leverantörer använder för att märka sina generiska produkter med "Biltema"-texten. Biltema säljer till och med denna magiska vätska på sina varuhus, förmodligen helt ovetande om dess effekt.
Q.
Jag tror jag väljer den billiga varianten och monterar den på ett skyddat ställe. När jag ser ormboet till elsystem jag har idag (och det fungerade faktiskt i över 30 år), kan det inte bli sämre...
Tack för alla impulser !
GP
-
Budget
Ta bort generande märken
Angående att ta bort Biltemas logo från deras prylar...
I fjol stog det en fabriksny Bavaria daycruiser i Björlanda där ägaren hade gjort ett halvlyckat försök att gnugga bort \"Bavaria Motoryacht\" märket på sidan
Måste vara tråkigt att ha en ny miljonbåt och inte kunna stå rakryggad med båtmärket kvar
I fjol stog det en fabriksny Bavaria daycruiser i Björlanda där ägaren hade gjort ett halvlyckat försök att gnugga bort \"Bavaria Motoryacht\" märket på sidan
Måste vara tråkigt att ha en ny miljonbåt och inte kunna stå rakryggad med båtmärket kvar
-
Gäst
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om man ger panelens baksida en rejäl pys 5-56 eller liknande minst en gång om år håller de nog rätt länge.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Personerna som ägde min båt före mig var stora vänner av Biltema, varför de installerade en Biltema-panel i samband med omtrådningen av elen i min båt. Detta har fungerat felfritt sedan dess, vilket är säkert en 5-6 år sedan. Eftersom panelen sitter i garderoben så syns inte leverantörsnamnet...
Alla borde ha skägg
[/url]