Ett eller två lager bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Glad_seglare
Platinamedlem

Ett eller två lager bottenfärg

Inlägg av Glad_seglare » lör 20 maj 2006, 19:57

Hej

Jag har skrubbat botten med en typ av svamp som har en kraftig abrasiv väv (schots brite eller ngt heter de). Därefter spolat med vatten. På så vis har jag tagit bort all lös bottenfärg. Jag har använt Internationals Cruiser. Det är ett lager av bottenfärg kvar som har en tjocklek på ca 1-2 mm efter avskrubbningen.

Nu är frågan behövar man verkligen måla på två nya lager som det står på burken eller räcker det med att lägga på ett lager?

Vad har ni andra för erfarenheter?

Det regnar som bara den i Gtb och jag ska sjösätta på måndag. Prognosen säger att jag kan måla i morgon kväll. Med andra ord jag hinner max sätta på ett lager bottenfärg om jag inte skall boka om sjösättningstiden.
Glad Seglare

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » lör 20 maj 2006, 20:32

Är hela botten täckt med den färg du skall använda, så räcker det mer än nog med ett lager.
Annars så ta och måla fläckvis där du inte har bottenfärg alls (går att göra i regnet) och måla sedan hela båten en vända.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 20 maj 2006, 21:27

2 lager fungerar alltid bättre!

peter1904

Inlägg av peter1904 » lör 20 maj 2006, 22:21

Var lite lat förra våren och nöjde mig med 1 lager och det fungerade så bra att jag bara drog på 1 lager i år igen.

Använder Hempel Mille Extra (en \"självpolerande\" färg) och båten ligger på västkusten.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » lör 20 maj 2006, 23:34

Vissa självpolerande färger har \"flerårseffekt\" och där lägger man bara på ett nytt lager, beroende på vad som finns kvar. Men Cruiser Superior är inte en sådan färg, såvitt jag minns. Tyvärr framgår det här rätt dåligt av specifikationerna, men står inte något i stil med \"flerårseffekt\" skall man inte räkna med att gammal bottenfärg ger särskilt bra skydd.

Man målar två lager dels för att få tillräckligt mycket, dels för att få ordentlig heltäckning. Målar du \"tjockt\" och noggrannt en gång kan det nog lyckas (måste man så måste man...), men skyll inte på färgen om du får mer beväxning än du hoppas.

Tips för de som fortfarande har tid: Man målar det innersta lagret med avvikande kulör. När man sedan sedan ser den kulören skymta vet man direkt var man måste bättra. På så sätt slösar man inte bottenfärg i onödan, till glädkje för plånbok och miljö.

//HQ

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » sön 21 maj 2006, 00:03

Målade min botten med två tjocka lager med Internationals Trilux förra året. Sjösatte 28 augusti och tog upp en dryg månad senare. Flera mm tjock päls över hella bottnen. Rekommenderar därför absolut fartygsfärg med minst 50% koppar. Inget annat duger på västkusten.

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 15:11

Ett lager med Mille extra brukar räcka för min del. Självpolerande och bra när det gäller västkusten med segelbåten. Förr eller senare så blir det dags för en blästring, men hur som helst så brukar ett lager Mille räcka för året.

Mvh/

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 21 maj 2006, 15:15

Genom att du har ruggat ytan på den gammla färgen så blir den mer aktiv än om du inte hade gjort det, det bör då räcka med enbart ett lager till.
Calle

Se gla ut

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 15:29

Calle C !

Vad för slags båt har du? Själv har vi en Comfort 34a. Bottenlagret börjar bli lite tjockt så vi funderar på blästring nästa år vilket inte har gjorts på 20 år. Lystalet håller i sig ca 6-7 knop med lagom vind.

Mvh/

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 21 maj 2006, 15:39

Hej, så här ser en systerbåt ut.

Bild

När bottenfärgen till sist byggt upp ett tjockt lager är det nog vettigt att göra som du tänker.
Calle

Se gla ut

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 15:49

Underbar båt! Våran ser du på Sailguide.com se bilder. Lite mörka pga gardinerna är fördragna. En liten fråga vad för sorts seglare?

Mvh/

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 21 maj 2006, 15:55

Calle

Se gla ut

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 16:01

Läcker båt! Är det mahogny överbyggnad ? Vilket årtal är båten ifrån?

Mvh/

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 21 maj 2006, 19:09

Hej
Det byggdes 20st för kappsegling mellan 1970-74.
Min var den sista som byggdes med lite annorlunda sittbrunnsarrangemang, bla rattpedistal och hel inredning i mahogny.
Skrovet är i GRP med blyköl ca 3 ton, däcket är byggt på vägare med marinplywood och 1/2\" teak uppepå, ruffen är mahogny med GRP-tak på 1\" plywood. Deplacementet är ca 8 ton.
Min båt är helt utrustad för enmanssegling, och är betydligt vackrare än min fru...... :lol:
Calle

Se gla ut

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » sön 21 maj 2006, 20:56

Tackar!

Men vackrare än frun vill jag inte hålla med om:-)) utan för den del hålla med dig om att båten är vacker. Fin historik för övrigt.

Mvh/

Skriv svar