Brådskande! Sjösättning onsd morgon

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Brådskande! Sjösättning onsd morgon

Inlägg av Gäst » mån 15 maj 2006, 21:26

Hej!
Har en Vindö 40 där jag bytt självlänsarna (genomföringarna + ventil). De som satt i båten var en ny variant för mig, nämligen: istället för slang så var det ett mässingsrör som fortsatte rakt upp för att sedan böjas 90 grader ca 70 cm, därefter en kort slang bit som var fäst vid avrinningshålen i sittbrunsgolvet. (Hoppas att det är någorlunda begripligt)

Nu har jag satt slang diagonalt istället ifrån genomföringen till avrinningshålen i sittbrunsgolvet, ca 70cm. Blir det större risk att jag får in havet i båten då jag kränger? Eller är det bara förhållandet mellan vattenlinjen och avrinningshålen som har betydelse?

Hoppas på snabbt svar då jag tänker sjösätta på onsdag morgon, kanske någon därute som har en Vindö eller en båt med liknande konstruktion och som bytt dessa delar tidigare.

Mvh
Olle

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 15 maj 2006, 21:45

Jag förstår precis.

Köpte själv en L32;a som hade liknade arrangemang fats med kopparrör. Det ena var böjt av en \"kallsmed och det andra var kapat ur ett V och böjt till, 90 graders vinket och ihoplödat med lödtenn. Kapningens vinklar var ite perfekt varför det blev en stor glipa. Denna glipa hademan lödat över med en kopparplåt.

Jag förstod inte varför det stod så mycket vatten i båten tills jag fick se röret till självlänsen. Mycket av det regnvatten som rann in i sittbrunnen, fortsatte in i båten. Att man hade kunnat segla med detta arrangemang i 35 år utan att sjunka är för mig en gåta.

Glasfiberarmerad slang med dubbla slanklämmor tycker jag är ok. En rekomendation är att korsa slangarna. SB går ut på BB sida och tvärt om.-

tommy

Philip
Silvermedlem

Inlägg av Philip » mån 15 maj 2006, 21:46

Hej Olle.
Det är bara förhållandet mellan vattenlinjen och avrinningshålen som har betydelse. Förr i tiden korsades slangar under sittbrunnsdurken, men det behövdes endast när sittbrunnsdurken var nära vattenlinjen. Vid krängning kom genomföringen över vattenytan och därmed förhindrade vattnet från att rinna in i sittbrunnen. Alltså om sittbrunnsdurken inte var så högt över vattenytan kunde ena sidan vid krängning komma under vattennivån. Hoppas att det här går att förstå....
Philip

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 15 maj 2006, 22:04

Tack för snabba svar!!
Då kör jag med armerad slang o dubbla slangklämmor.
Om det bubblar in för mycket vid krängning får jag köpa lite ny slang och korsa dem. Tack!

/ Olle

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 16 maj 2006, 06:42

Som en ren kommentar:

Det kan finnas goda anledningar till att vilja ha metallrör till självlänsar och en del andra sjövattengenomföringar, även om väl fastklamrade slangar brukar vara helt tillfyllest. Vid brand brinner en plastslang (eller smälter, om den är av brandhämmad plast) och där har ett metallrör naturligtvis bättre motståndskraft. Likadant kan slangen behöva vara dragen genom skott eller fasta durkar, och då kan den skavas. Ibland (kylvattenpumpens intag) kan sugkraften bli så stor att bara ett metallrör kan hålla emot utan att plattas till.

Men då får man ändå inte skruva röret direkt i ventilen, det är ett säkert sätt att skapa vibrationer och materialutmattning. Bättre då att ha \"mjuka\" slangar mellan sjövattenventil och rör och mellan rör och genomföring i sittbrunnen.

Tips:

När du byter till slang (som är helt OK!), så kolla så att slangen dels inte skaver mot något i normalläge, dels inte kan tänkas röra sig till ställen där den kan skadas. De här slangarna kan mycket väl tänkas sitta i 25 år, så gör det ordentligt! Dubbla slangklämmor, satta med eftertanke så du kan efterdra dem utan att operera in en extra hand- eller armbågsledled... :-)

//HQ

Skriv svar