Tesaband och snobbränder...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Tesaband och snobbränder...

Inlägg av Peter_K » sön 14 maj 2006, 12:03

Jag försöket ta bort det jag skrivit, men då försvann visst HELA inlägget, fantastiskt... Nåväl!

Jag håller inte med föregående talare.
Det Ljusne-Gitarr-Nillson benämner snobbrand är vattenlinjeranden. Snobbranden är den smala randen som ofta sitter 10 cm ner på fribordet och är målad eller tejpad. Bifogar en ganska dålig illustration på en båt (min) med både vattenlinjerand och snobbrand.
Bild

Tesaband är en vävtejp av fabrikat Tesa (oftast...) som man använder för att tejpa bl a vassa skruvar, kanter mm på masten etc som kan skada seglet. Tesa tillverkar mycket riktigt även tätningslister för fönster, men det är inte samma sak som Tesa-band.
Bild

Eller..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 14 maj 2006, 14:24

Hej Peter


Beträffande snobbrand och vattenlinje råder som så ofta språkförbristning som i grunden bygger på okunnighet. Jag är av samma uppfattning som du, dvs att snobbranden är linjen ca 10 cm ner på fribordet.

Det är svårt att rätta inlägg i Sailguide. Har vid något tillfälle tagit bort ett inlägg när fingrarna sluntit för mycket på tangenbordet och hela tråden har tillsynes försvunnit.

Sist det hände hade jag tråden uppe i dubbla fönster och la in ett rättat inlägg den vägen och tråden dök upp igen.

Grann båt du har.

Hur bär du dig åt för att lägga in bilder i Saiguide?

tommy

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 14 maj 2006, 16:41

Jo, för att lägga in bilder här måste bilden ligga någon annanstans på en server, så vad jag gjorde var att jag tog en bild som ligger på min hemsida och länkade in den. Först högerklickar man på bilden man vill ha in, väljer 'Egenskaper'. Kopiera sökvägen med Ctrl+C. Klicka på knappen här i forumet som det står 'Img' på. Klistra in länken med Ctrl+V. Klicka på knappen 'Img' en gång till.

Inte helt enkelt, men det fungerar.

Brendan

Snobbrand

Inlägg av Brendan » sön 14 maj 2006, 17:17

Med snobbrand avses det vid vattenlinjen uppdragna \"bältet\", ingenting annat.

Så är det och så har det varit sedan ordet myntades i början av förra århundradet. Det engelska ordet snob kom c:a 1870.

Carl Smith har inte fått med ordet i sin \"Båtseglareordbok\" från 1899 men det finns med i Yngve Rydholms \"Sjösportens Ord\" från 1967 och Bengt O Hults \"Nautisk uppslagsbok\" från 2006.

På engelska heter snobbrand painted waterline (Jan Svartvik, Engelska ord ombord 2003).

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 14 maj 2006, 20:27

Intressant. Själv har jag levt i tron att snobbrand är den högst upp på fribordet. Frågan är ju vad den då kallas - vattenlinje kanske:-)

Skämt å sido, vad ska man kalla den?

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 maj 2006, 20:35

Oj. Jag tänkte be om ursäkt, men hade nog kanske rätt ändå. Jag har nog nån gång hört att en snobbrand ska ligga strax ovanför vattnet. Fast jag är rätt bra på att blanda ihop saker må erkännas.

I dag hade jag tänkt masta på men det var en så jobbigt kall och ilsken väst-blåsa så jag lät bli. Skit. Fast jag fick diskat i båten i stället. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » sön 14 maj 2006, 21:28

Utan att veta vad som är rätt och riktigt, så kalar vi alla linjer på bordläggningen ovan bottenfärgen för snobblinje, vattenlinjen är linjen mellan bottenfärgen och friborden den kan vara markerad av en färg.
Så har jag och de mina sett det.
Calle

Se gla ut

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » mån 15 maj 2006, 07:03

Annars skulle man ju kunna definiera vattenlinjen som man skall göra: Flytvattenlinjen är den \"riktiga\" vattenlinjen, dit båten sjunker ner \"på riktigt\", konstruktionsvattenlinjen den vattenlinje som konstruktören tänkt sig. Skillnaden visar vanligen hur mycket mer eller mindre onödig byling man lagt i båten. Lastförande fartyg har ett antal vattenlinjer, beroende på var och och när de för sin last - vinter, sommar, destination, rutt...

Jag håller med Brendan (och Rydholm och Hult) att snobbranden hittar man på eller åtminstone nära vattenlinjen. Den måste förstås inte vara målad, i dessa dekalernas tidevarv.

I engelska språket har jag hört ordet \"cove line\" för den prydnadslinje längs övre bordet (motsvarande) som ofta är en grund ränna i bordläggningen. Avslutningen/arna är ibland unika för varvet eller konstruktören. Men vad det skulle heta på god svenska har undgått mig.

Q.

Brendan

Båtränder

Inlägg av Brendan » mån 15 maj 2006, 07:31

Quasimodo skrev: Men vad det skulle heta på god svenska har undgått mig.

Q.
Dekorlinje eller dekorrand kanske?

Fredrik Lindström

Inlägg av Fredrik Lindström » mån 15 maj 2006, 07:35

Calle C skrev:Utan att veta vad som är rätt och riktigt, så kalar vi alla linjer på bordläggningen ovan bottenfärgen för snobblinje, vattenlinjen är linjen mellan bottenfärgen och friborden den kan vara markerad av en färg.
Så har jag och de mina sett det.
Utan att veta vad som är rätt och riktigt, så kalar vi höger för babord och vänster för styrbord.
Så har jag och de mina sett det.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » mån 15 maj 2006, 08:09

\"Kalar\" ?

Q.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 15 maj 2006, 08:21

Men om man knallar fram på backen och glor bakåt då kalar man höger för vänster eller babord.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » mån 15 maj 2006, 10:35

Brendan, du får nog skicka en kopia på lexikonet till Curt Gelin också...
\"Trots det är Delphia 29 inte oäven att se på. Skrovhöjden maskeras av en snobbrand, ruffhöjden av en dekorlist i teak.\"
Bild

http://www.batnytt.com/bn_2005/bn8_05/samm2_bn8_05.html
Alla borde ha skägg

Skriv svar