Bygga eget Lazy-Jack

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Bygga eget Lazy-Jack

Inlägg av Segelbo » fre 12 maj 2006, 07:38

Jag tänkte bygga mitt eget Lazy-Jack istället för att köpa en färdig sats. På Watski kostar en sats drygt 1200 kr. Tittade på Benn's beskrivning och den verkar bra. Enkelt att plocka ihop lösa delar själv.
Min fråga: Behövs det 4-6 mm linor som det står i Benn's beskrivning? Vad har ni andra? Jag stod och tittade i affären igår och tyckte att tom. 4 mm ser onödigt grov ut. Vad säger ni? Är 3 mm för klent?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 12 maj 2006, 08:06

Hej

Min är gjord av 2-3mm fallskärmslina och har åtskilliga år på nacken.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 12 maj 2006, 08:37

Ett tips är att ta rätt så stum lina, och då borde 3 mm (typ, trimtamp till jollar, men knappast motiverat med dyneema) räcka. Håller gör det hur som helst. Att ha (över)tjock lina är lämpligt om det finns risk för skavning någonstans, men det är bättre på alla sätt att eliminera sådana punkter.

Calles fallskärmslina är kanske svår att få tag på... men nu är frågan - hur ser hans spinnaker ut i så fall? Alldeles rund, och med ett mystiskt lätthål mitten??

//HQ

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2006, 08:46

Använder ni små block eller små pålsteksöglor? Öglor borde vara både billigare och snällare mot seglet?
Jag gjorde ett fiaskoförsök med lazyjacks förra sommaren. Satte dit linor under ivrigt klättrande i en trekvart. Hissade seglet vid vindstilla kaj. Sen trasslade det in sig i lazy-linorna så det knappt gick att få ner. Det gick fortare att ta bort linorna än att sätta dit dem, det var ju en tröst. Jag köpte flagglina på Clas O, den var bra att fippla med. Mitt fel var nog att jag satte övre fästet för lågt, dvs i sprridarna en bit ut. Sen är bommen ganska lång också. Sätter jag jaxen på rätt ställe högre upp så inbillar jag mig att de blir i vägen om jag ska klättra upp i maststegen nån gång. Brukar egentligen endast ske i vemvågarklättrahögst-tävling med andra galningar efter ett antal gulvisky.
Så jag struntar nog i lazy-jack även den här sommarn.
I vintras använde jag flagglinan till att sätta fast pressen med, skitbra jämfört med tunna blårep.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2006, 08:50

Ska mäta hur tjock Clas O flagglina är. Den är stum och mkt bra att jobba med. Kommer inte håg priset men det var förvånansvärt billigt i en plastpåse.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Inlägg av Segelbo » fre 12 maj 2006, 11:59

Vanlig flagglina är väl grövre än 3 mm i alla fall. Har inte mätt, men den i vår flaggstång känns som åtminstone 5 mm om mina fingrar minns rätt.
Känner mig bara vankelmodig. 3 mm är väldans tunt - man vill ju inte ha för tunna trådar flängande omkring i riggen... Det kanske finns någon mening med rekommendationen 4-6 mm lina. Eller vad säger ni?
Min tanke är ju att alla snörena skall vara ur vägen, snyggt och prydligt hopsamlade vid knapen på bommen, utom just när man skall ta ned seglet. Då kanske det blir trassligt och jävligt om man har för tunn lina...?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 12 maj 2006, 12:47

Tror knappast inte Clas o-flagglinan är så tjock som 5. Jag tror den linan är perfekt bara man sätter den på rätt ställen. Tror de hade lite olika längder och påsar så man får kolla lite så det inte blir fel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » fre 12 maj 2006, 17:31

Faktum är att Biltema har just polyesterlina (persiennlina) i tunna dimensioner som är bra till just detta. Finns 2,8 4,0 5,0 som är bra till lazy-jacks. Ligger på spolar.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » fre 12 maj 2006, 18:27

En annorlunda lösning på Lazy-Jack, som jag kopierat från tidigare inlägg jag gjort i frågan.


Mina Lazy-Jack fungerar dåligt. Dels hakar sig översta lattan när jag skall hissa och dels fastnar fallet i det fäste som är monterat på masten, ideligen så att jag får gå upp på däcket i onödan. Har fallen neddragna till sittbrunnen just för att slippa gå upp på däcket ( gubben börjar bli gammal och \"stöplebent\"). Kommer inför nästa år att försöka åtgärda detta. (det är inte båten uppe till vänster det gäller)

I en tråd i något av de Båt FORUM som finns, fanns en beskrivning på en variant på Lazy-Jack. Tre linor hade spänts från dirken runt bommen och upp igen, parallellt med masten. När man slackade på dirken slakade man också på linorna och när man sträckte på dirken sträckte man också upp linorna.

Jag tyckte att detta inte verkade så dumt. en på sätt och vis enkel och billig lösning. Funderar på att försöka åstadkomma en sådan lösning. Då jag vinterförvarar båten med masten nedtagen i år kan jag lägga ut mast och bom på marken och måtta till linorna. Annars kan det nog va lite knöligt att få passingen bra.

Hittade tråden jag reffererade till:
http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... #entry1193

där finns mycket om Lazy-Jack

innlägget om annorlunda Lazy-Jack är skrivet av Björn Green

\"LazyJacks är mycket bra för oss som cruisingseglar !
Eftersom vi hissar storen parallellt med masten så är det optimalt att LazyJacksen åxå är vertikala: Alltså har jag dragit mina 3 par från olika ställen på dirken o rakt ner till en klen lina som är spänd under bommen. I denna lina sitter åxå de 5 beslagsbanden permanent fastknutna. När jag hissat på så släcker jag ju på dirken, o därmed även automatiskt på LazJacksen. De består av 2 mm persiennlinor som inte stör seglet nämnvärt. De nöter på bomkapellet, men inte på seglet. Detta arrangemang har jag använt på vår Vindö 40 i 17 år. Trasslar aldrig vid bärgning, vid påhissning bör man ligga inom 30 - 40 grader från vindögat. Funkar ännu bättre sen vi fick genomgående lattor.
Som dirk har jag en 8 mm försträckt 3slagen Marlow, så att den håller att lyfta MOB med åxå.
Björn.\"

ha´t sô pen´t

tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 maj 2006, 20:45

Äh...
Enligt skjutmåttet var mina flagglinor från Clas O 5 mm, eller 4,85.
Om man sätter lazysnörena från dirken, hasar de inte nedåt då även om det är en icke-vajer?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Inlägg av Segelbo » mån 15 maj 2006, 07:22

Det undrade jag också.
Kommer nog att sätta ihop mina jacks ungefär som Benn's. Lutar åt 4 mm lina och ett par små lätta block nederst på de övre linorna.
Sitter och funderar efter en söndag med bortmontering av en gammal äcklig spoltoa - fan villket skitgöra... Sedan hängde jag uppoch ned med skallen nedstoppad i motorrummet och monterade bort slangen från fettbehållaren till propelleraxeltätningen och reverseringsmekanismen, som hade rostat sönder.
Det är inte klokt vad många ställen på ens kropp man kan få rivsår, bulor och blåmärken på. Och hur händerna ser ut skall vi bara inte tala om...

Är det förresten någon som behöver mantågsnät? Har förköpt mig och sitter med 20 meter mantågsnät med 100 cm maskor och har ångrat mig. Tror inte att de tar tllbaka nätet eftersom det säljs som metervara.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 15 maj 2006, 10:21

Benns beskrivning är ofullständig. Det är väldigt viktigt att placera fästena på bommen rätt i förhållande till lattorna. Annars fastnar lattorna vid hissning och seglet ramlar ut vid revning.

Exempel: 4 lattor och Lazy jacks med två \"ben\". De två översta lattorna är genomgående, de två nedersta är det inte

Främre benet skall sluta för om den aktre delan av de två översta lattorna
Aktre benet skall sluta för om den främre delen av de två nedersta lattorna.

Robin inte inloggad

Lazy Jacks

Inlägg av Robin inte inloggad » mån 15 maj 2006, 10:23

Nu vill ja inte vara negativ eller så, men bara så att ingen får för sig att den andra varianten på lazy jacks, till dirken alltså, skulle vara något nytt eller annorlunda eller så. Det är så man gjorde från början på skutorna. Där funkar det smidigt i kombination med två dirkar (gaffelsegel).

När vi på knäckte storgaffeln på M/S Atene för några år sedan fick vi rigga dit en ca 4meter för kort gaffel under våren, och sy om ett gammalt storsegel. 10m långa gafflar i fur är inget Seldén har på lager precis:) Då var vi tvunga att rigga lazy jacks, annars hade gaffeln trasslat med dirkarna i varje sättning. Det funkar himla bra skall säga. Dock satta vi inte lazy jacks hela vägen längs bommen, bara tre stycken som täckte in gaffeln så att säga.
Vi hade lazy jacksen skarvade i bottten, annars gick det inte att beslå storen någe vidare.

Jag ser inga som helst problem med att få lazy jacksen att stanna kvar på dirken, speciellt inte om det inte är vajer. Det är ju bara att trä dem igenom dirktampen.... Det bästa vore nog om man gjorde en pålstek där öglan både går igenom dirken och ett varv över den så att säga. Där lär de aldrig någonsin glida ner eller så, och eftersom man även drar öglan \"över\" tampen så drar den inte isär dirkens tamp heller.
Skulle man av någon anledning ha vajer i dirken är det jobbigare, men går självklart att göra på samma sätt.

Ha det gött!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 15 maj 2006, 10:28

consensus skrev:Benns beskrivning är ofullständig. Det är väldigt viktigt att placera fästena på bommen rätt i förhållande till lattorna. Annars fastnar lattorna vid hissning och seglet ramlar ut vid revning.

Exempel: 4 lattor och Lazy jacks med två "ben". De två översta lattorna är genomgående, de två nedersta är det inte

Främre benet skall sluta för om den aktre delan av de två översta lattorna
Aktre benet skall sluta akter om den främre delen av de två nedersta lattorna.
Fasen det går inte att editera sina inlägg... Se korrektion ovan.

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Benns lösning, efterklok

Inlägg av spackel » lör 20 maj 2006, 12:23

Satte förra året dit lazy-jacks från Benns och de har funkat riktigt bra.
Men det finns ju alltid plats för förbättringar... Om jag skulle göra om det så skulle jag skippat knaparna på bommen och istället brytit ned manöverlinorna via masten till sittbrunnen. Det är ju ganska korkat att behöva springa fram till masten och sätta an jacksen när allt annat är neddraget.

/Christer

Skriv svar