Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
PG
- Rookie
-
Kontakt:
Hejsan!
Jag är spekulant på en seacat men har lite funderingar.
Har alla seacater en rorkult som går att ta bort? Det ex. jag tittat på har en ca5cm lång axeltapp i sittbrunnen som man bara trycker ner rorkulten på. Ingen låsning eller spärr. Det är bara farbror Newton som håller den på plats. Är de inte risk för att man får pinnen i handen mitt i en hård kryssbog?
Hur brukar man lösa pentryproblematiken i en seacat? Det ex. jag tittat på har inget pentry alls. Jag funderar på att skaffa ett gasolkök för engångstuber på biltema (189:-) men vill gärna ha tips på hur man kan montera det. Bilder på olika lösningar mottages med stor tacksamhet. Bilder på pentrylösningar i andra små båtar är också mycket intressant!
Är egentligen mest intresserad av svar på den andra frågan eftersom den första borde kunna besvaras ganska kort och enkelt...

-
sotarn
- Diamantmedlem
Jag tror, utan att veta att det absolut skall vara någon sorts låsning som håller kvar rorkulten, åtminstone någon sorts låsning i form av sprint eller skruv.
Angående lösning av pentry så rekommenderar jag varianten med draglåda i en stickkoj (vanligen bb). En smart konstruerad pentrylåda ger extra förvaring, kan löpa lätt på skenor och/eller hjul och är enkel att lyfta bort (t.ex ut i sittbrunnen) om kojen behöver användas.
//Daniel
-
chrise
- Guldmedlem
Hej!
Håller med föregående om att rorkulten nog ska sitta fast. Orginal har jag för mig att hjärtstocken är fyrkantig och konisk högst upp. Där sätter man en \"klump\" som låses med en mutter på hjärtstocken ovanifrån. På klumpen sätter man lämpligt beslag med rorkult.
Vad gäller köket så hängde det i skenor i BBstickkojs tak. D.v.s. man kan utnyttja kojen att sova i även med köket på plats (men inskjutet). När man drar ut det för att laga mat hänger det i skenorna i ena änden och står på stödben i den andra. Orginalet var nog ett spritkök typ Origo.
Hur man löser det där med kök beror ju lite på hur man ska använda båten och hur många man ska vara ombord.
Jag sätter nog hellre in ett Origo än en gasol, men det beror väl på hur man känner inför eventuellt gasolläckage....
/ Chris
(Seglat SaeCat nr 199 en hel del.)
-
Calle C
- Diamantmedlem
PG
tag kontakt med Svante, titta bland användarna.
Han kab Sea-Caat innan och utan.
Calle
Se gla ut
-
matsa
rorkulten SKA sitta fast med en skruv. ang pentry så kan man göra en fyrkantig träram som passar under trappsteget och på den hänger man en gasolflarra (fotbollsstorlek) med påskruvat enlågig köksdel. det är skitenkelt att göra kardanupphängt med hjälp av några aluplåtbitar och några skruvar. gör sen en ring som funkar som slingerräck för kastrullen så kan du fixa lite käk under segling i ALLA väder. sketenkelt å asbra!!
-
Calle C
- Diamantmedlem
Såklart var det Matsa jag menade....

Calle
Se gla ut