Återställa teak - något alternativt \"mirakelmedel\"?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Inlägg av Gäst » lör 29 apr 2006, 22:46

Slipa teakdetaljerna med 180-papper tille en ren teakyta kommer fram. Lägg på Teak Sealer (polymer, ej Hempels) med svamp. Mycket drygt, men tar veckor att torka helt.

Teaken ser sen helt ny ut hela säsongen.

Nästa år, slipa bort ytlagret på polymeren och lägg på igen.

Det man eventuellt slipar av på teaken under åren är mindre än vad oxidationen skulle varit om man inte behandlat teaken med teak sealer. Har gjort så nu i 8 år och det funkar oklanderligt och man märker ingen avverkning av slipningarna på detaljerna värd namnet.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tis 02 maj 2006, 21:12

Jag får tacka för inläggen så här långt.
Eftersom det inte inkommit något ytterligare svar på inlägget om varför man inte ska lacka teak kan jag bara tolka det som att om man är noggran och ser till att verkligen lacken fäster i första lagret så går det bra att lacka teak.
Om man nu finner det snyggt d v s.

/Tomas

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 02 maj 2006, 22:28

Epifanes har en fernissa som är till för teak, \"Epifanes teaklack\". Jag har
inte provat den själv ännu, men jag tänkte göra det. Annars går det bra
att använda Benar-olja, som är fernisseliknande, påstås \"andas\" och
inte flagnar.

Rudi

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 03 maj 2006, 07:42

Tomas G skrev:Jag får tacka för inläggen så här långt.
Eftersom det inte inkommit något ytterligare svar på inlägget om varför man inte ska lacka teak kan jag bara tolka det som att om man är noggran och ser till att verkligen lacken fäster i första lagret så går det bra att lacka teak.
Om man nu finner det snyggt d v s.

/Tomas
Det är alltså inte frågan om "snyggt" utan just det att lackad teak är så svårskött. Snyggt blir det säkert, men ack, hur länge... ? Därför menar jag att om man vill ha lackyta kan man hellre välja mahogny, som också blir vackert, men är mycket mer lättlackerat. Å andra sidan, man måste lacka mahogny! Har man redan teak idag är detta naturligtvis en helt meningslös diskussion, utan snarare avsedd att belysa "rätt materialval".

Men, ja - det går bra att lacka teak, men man får vara (som sagtrs tidigare) noga med första lagret och använda oljebaserad lack. Benaroljan är speciell, för den härdar till blank yta, men sägs vara lättbättrad i utbyte mot lite sämre hållbarhet. Hur det verkligen är med hållbarheten vet jag inte.

Annars är modeprodukten par preferance Äkta Kinesisk Träolja, från Tung-trädet - sägs det. Jag har använt (och använder) Le Tonkinois trälack, som jag kan rekommendera, åtminstone inombords. På durkarna (fusknåtad teakply) har jag lagt vanlig International Original, för den ytan förstör jag ändå med antihalk-pärlor. Men då handlar det om kinetisk lack, inte kinesisk...

//HQ

Gäst

Mirakelmedel

Inlägg av Gäst » tor 04 maj 2006, 09:19

Jag har använt \"Fläckbort special\" och rotboste på teakdäck med mycket gott resultat.
Medlet kan vara svårt att hitta men tilverkaren är DUOEX CHEMICAL AB tel 040-41 14 90

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 04 maj 2006, 09:52

Hej

Tycker att du har fått väldigt många svar på varför du inte skall lacka teak.
Om du nu vill ha den typen av utseende och yta så är ett mycket bättre alternativ att använda en bra teakolja 2 ggr/säsong, olja och lack skiljer sig inte nämnvärt åt men du slipper problemen med lacken.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 maj 2006, 10:08

PBÄ hade nyligen en artikel om hur man fick teaken väldigt fin med ¨åt naturmedel som bla innehöll vassle(?) eller nåt liknande från kor. Det var tyvärr svårt att få tag tror jag. Som jag minns var det superbra, inget slitage på teaken
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Benar och Owatrol

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 04 maj 2006, 10:22

Ang Benarolja.
Jag och båtgrannsgubben hade träbåtar i många år. Vår erfarenhet av Benarolja är att den är väldigt bra på tex skrovsidan som faller utåt vattnet, eller inne i båten. Men på en plan yta som däck eller sittbrunneens teak är det för mjukt. När vattnet ligger kvar på Benaroljan kryper det ganska snart igenom och lacken blir ohjälplig grå. Så på ett däck ska man ha vanlig fernissa och bättra den en gång varje år.
Benaroljan andas antagligen för mycket, då kryper regnvattnet igenom.
På en ytterdörr tex är det nog svårslaget.

Båtklubbskompis byggde om ruffen på sin lilla snipa i ny teakplywood. Den gamla ruffen hade ruttnat sönder too much. Han beehandlade med Owatrol, resultatet blev eenormt bra. Ytan blev lika fin som tex min stege ner i ruffen som jag lackat med Zickens dyr fernissa. Och Owatrolen ska stå emot väder och vind väldigt bra. Han lackade fem lager minst tror jag enligt rekommendationerna. Han blev jäkligt nöjd i alla fall.
Jag har alltid trott att Owatrol är mer som en olja, men ytan blir i alla fall som den bästa lack.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 25 mar 2007, 21:27

Om man nu inte ska lacka teak, ska man då överhuvudtaget ytbehandla teakbeklädnad på bänkar och durken i sittbrunnen?

/j

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 25 mar 2007, 22:29

I vinter har jag slipat min teak-kult och lagt på först två lager Tonkinois Bio Impression olja, sen ca 5 varv med Tonkinois lack. Jag har gjort samma procedur med golvtrallen och teakplanken på peket. Just nu är de väldigt snyggt.
Ska berätta till hösten om det släpp eller inte. Jag tror att Bio-oljan gör att lacken får ett superfäste. Men slitstarkheten hos den lacken kan man fundera på. Golvtrallen kanske ser ut som fan ganska snart. Fast inte värre än innan jag slipade och hade mig.
Jag tror på nåt vis att det ultimata på teak som utsätts för slitage, vore att först lägga på Tonkinois Bio impression olja, sen använde en vanlig enkomps fernissa med polyuretan som grund. Fast det har jag ju inga som helst belägg för.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 26 mar 2007, 07:04

Owatrolbehandling i två steg har oljans inträngande egenskaper och fernissans ytfinnish!
Först mättar man trät med D1 olja (tunnflytande inträngande) - vått i vått och så många omgångar att det inte suger längre. Sedan lägger man på ett par (tre-fyra) lager med D2 olja som är mer tjockflytande och ger en yta som är lika blank som fernissa.
Har använt det på "svåra" detaljer som ruffluckor, rorkultar, winchfundament, skotbalkar och andra ytor som utsätts för mycket slitage och därför inte är lämpliga att lacka.
Ett jack i en lackad yta släpper ju igenom fukten direkt = det blir grått o börjar flaga. Owatrolen däremot är "fet" innanför ytskiktet och tar inte åt sig vatten. Bara att laga med ny D2.
Men då D1an är mycket lättflytande är det inte lämpligt att olja detaljer som sitter monterade på båten - det vill gärna rinna....

CaptainParis
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av CaptainParis » mån 26 mar 2007, 16:16

Om man vill tvätta bort gammal teak olja är Snappy teak-nu kit ett GRYMT bra medel!

Blir som nytt!! rekommenderar jag verkligen!

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 27 mar 2007, 12:10

PB föreslår i senaste numret en teak sealer för att förhindra fläckar av spill och tappade mackor. Någon som har erfarenhet? (Alltså inte av tappade mackor utan av teak sealer)

/j

Skriv svar