Vad är backstag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Vad är backstag?

Inlägg av Joppjopp » tis 02 maj 2006, 22:06

Hej!

Letar efter ny båt som ska ersätta Maxi 68:an. Den vi hittat har backstag. Vad är det? Jag har läst någonstans att det krånglar till saker och ting. Stämmer det?

Jesper

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 02 maj 2006, 22:24

Vad är det för båt?

Backstag har till uppgift att se till att masten inte åker framåt. Det kan vara allt från att masten faller om du missar att sträcka dem till att profilen på förseglet inte blir optimal.

De sitter fästa på samma höjd som förstaget och går därför in i storseglet, varför du måste släppa på det i lä samt sträcka det i lovart. I samband med att du slår eller gippar. Hur kritiskt det är beror på båten.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 02 maj 2006, 22:25

Hej

Det är en liten överdrift som många förfasas över, backstagen som jag ser det är ett alldeles utmärkt trimredskap samt en extra uppstagning av masten.
Vid lättvind och mellanvind behövs de inte för uppstagning, först vid + 8-10 m/s.
Vid hårdvindssegling ligger tekniken att på din bog spånna lovarts backstag så att ditt segel får önskad profil och maximalt drag samt en upprätning av masten för att bibehålla din vingprofil ända upp. vid undanvindssegling är de oftastst mindre viktiga.
Calle

Se gla ut

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Joppjopp » tis 02 maj 2006, 22:28

Hej!

Vi kollar på en Aphrodite 25.

Calle C: innebär ditt svar att man vid \"vanlig\" segling inte behöver bry sig om att justera backstagen?

Jesper

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 02 maj 2006, 22:36

Hej

Om du menar under 8 m/s så har du förstått rätt.
Calle

Se gla ut

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Joppjopp » tis 02 maj 2006, 22:38

Ja, jag menar under 8 m/s :)

tack!

Jesper

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 02 maj 2006, 22:44

håller inte med Calle C riktigt. Det beror på vad det är för båt, om den har svepta spridare eller inte, samt hur tjock masten är om man behöver bry sig om att ta hem på backstagen annat än för trimmets skull. sen ska trimmets betydelse för seglingen inte underskattas, särskilt inte om förstaget är helt saggigt utan sträckt backstag i lovart. då går båten skit på kryssen om man inte tar hem på backstaget. på kryssen behöver man dock inte oroa sig för att tappa masten om det inte blåser hårt. storen håller uppe masten bra av sig självt. värre är det på undanvinden, särskilt om man gippar - frivilligt, eller värre, ofrivilligt.

hur som helst - själv har jag nästan bara seglat båtar med backstag och tycker att den överlägsna kontrollen över rigg och segelform klart överväger nackdelarna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 02 maj 2006, 22:45

Jesper

Du ska trots allt veta att du kan använda backstagen för trim(ökad fart) även vid lägre vindstyrkor, beror mycket på hur dina segel ser ut. Du lär dig det ganska fort.
Ex. lättvind och plattvatten, dra till lovarts backstag för att plana ut storen och öka spänningen i förstaget för högre höjdtagning.

Det här lär du dig snabbt, det är inget att vara rädd för.... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Segla backande

Inlägg av Lasse L » ons 03 maj 2006, 06:43

:lol: Såg en skärgårdskryssare som hissade focken på backstaget och seglade backande ur viken.!
:D Så rent logiskt så är staget akterut BACKstaget.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 03 maj 2006, 07:58

Det finns de som använder \"backstag\" för att beteckna det vi kallar akterstag, förmodligen någon sorts anglicism. Vill man få omgivningen att se ut som byrålådor i pallet kan man också kalla dem länsbarduner - ett för många obegripligt ord.

Annars kan det nog vara si och så med hur man skall se på dem. Det finns riggar där masten är i fara om man inte sköter dem korrekt - sådana är förstås inte alldeles lämpliga för familje- eller ensamsegling. Annars handlar det ofta om att säkra riggen vid kraftig belastning, hålla masten rak i sin långa del och hålla emot förstagskrafterna i litet kraftigare vindstyrkor. Då händer normalt inget farligt, utan det handlar \"bara\" om prestanda och segelform.

Ibland bortfaller behovet av hantering i kraftig vind om man revar storen så skäddan hamnar strax nedan backstagens invästning och om man har backstagens infästningar bakom bommens \"svepbåge\". Men det är i så fall en bonus. Råa kappseglare, typ Charlie Barr revar ju nrmalt inte på länsen, men en familjeseglare kan ju mycket väl göra så.

Tyvärr kan jag inte uttala mig i detalj om backstagens karaktär på en Aphrodite 25 :-)

//HQ

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 03 maj 2006, 08:10

Joppjopp skrev:Hej!

Vi kollar på en Aphrodite 25.

Calle C: innebär ditt svar att man vid "vanlig" segling inte behöver bry sig om att justera backstagen?

Jesper
Jag kollade snabbt på en Aphrodite 25 och det verkar vara en trevlig båt.
Men det verkar finnas olika varianter
1) Med backstag (går till aktersegeln)+ Checkstay (sitter på skotskenan)
2) Endast checkstay

Man skall ha respekt för backstag men inte vara rädd för dem!

Vi har backstag + checkstay på vår båt och då vi semesterseglar flyttar vi fram backstagen till relingen och behåller checkstay som de är. Detta gör att vi kan slå och gippa utan att behöva släppa på dem. Skall vi segla med genua, gennaker eller spinnaker flyttar vi bak dem och använder dem som vanligt. På kryss är det enbart trim, på läns säkerhet. Värsta läget är en gipp med spinnaker i hård vind, då har du drag bakåt i masttoppen och drag framåt 2m längre ned från spinnakern, detta kan knäcka en mast men är väldigt ovanligt. Sedan har vinkeln på spridarn betydelse, det verkar som Aphrodite har raka spridare och då har backstag / checktay mer betydelse, har den svepta 15-20 grader (det har vi) så har de mindre betydelse för säkerheten.

Vi har alltså flyttat fram backstag / checksaty så långt fram att vi kan gippa utan att de går emot stagen.

Mitt råd är således:
Det verkar vara en trevlig båt så köp!
Har båten svepta spridare och endast checkstay så är det lungt, har den raka spridare backstag / checkstay bör du vara försiktigare.
Har den sedan självslående fock så blir det en underbar båt tror jag...

Blåser det mycket (>10m/s) tag två rev i storen, spänn backstagen så har du en säker "Masthead" riggad båt.

Blev du klokare (antagligen inte men återkom då...)
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » ons 03 maj 2006, 12:59

Håkan skrev:[Blåser det mycket (>10m/s) tag två rev i storen, spänn backstagen så har du en säker "Masthead" riggad båt.
Revar man två så kanske man även slipper "bry" sig om backstagen för då går
väl storen "fri" från dessa.
Kanske något att börja med innan man fått rätt kläm på backstagen.
Backstagen kan väl även kallas basuner.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 03 maj 2006, 13:21

\"Barduner\"
Och vad jag tycker om det kan du läsa på annan plats.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 03 maj 2006, 13:31

Båtsman skrev:
Revar man två så kanske man även slipper "bry" sig om backstagen för då går
väl storen "fri" från dessa.
Det var det jag menade plus att spänner du bägge backstagen så stagar du upp riggen bättre vid hård vind.

För semestersegling med fock är inte backstagen så kritiska, blåser det upp så tag två rev, spänn båda backstagen så är allt lungt...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Joppjopp
Silvermedlem
Kontakt:

Tack för svaren!

Inlägg av Joppjopp » ons 03 maj 2006, 20:42

Kul att det var ett ämne som intresserade och vi fick många svar. Nu har vi tittat på båten och säljaren berättade att backstagen i detta fall varken var i vägen eller särskilt nödvändiga.

Jesper

Skriv svar