Hydra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lova
Trogen medlem

Hydra

Inlägg av lova » tor 27 apr 2006, 09:02

Finns det någon här som vet om det skall vara lång eller kort rigg på motorn till en Hydra? Även andra synpunkter är välkommet.

Mvh/

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 27 apr 2006, 12:02

Ju längre destå bättre nästan. Även om en kortriggad motor kan fungera i lungnt vatten så får du betydligt bättre grepp med en långriggad motor om det går lite vågor. De båtar jag sett har haft långriggad motor.
//Daniel

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 27 apr 2006, 15:26

Det beror väl lite på hur långt ner motorfästet sitter på din.
Själv har jag en kortriggad, men det är dock inget jag rekommenderar eftersom båten ligger så högt när det är grov sjö att motorn inte får tillräckligt med vatten trots att jag satt den ganska lågt.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 27 apr 2006, 17:03

Vänd på frågan, finns det någon anledning att köpa en kortriggad.
Vad jag vet så finns det inte, om du inte hittar en väldigt billig eller redan har en.

Fördelen med långrigg är att du klarar lite sjö, vilket kan vara då du behöver din motor som bäst! Vidare kan du antagligen montera den lite högre, så att du kan nå motorn och den inte översköljs.

lova
Trogen medlem

Inlägg av lova » tor 27 apr 2006, 22:22

Tack ska ni ha ! Det är min syster som har köpt en liten Hydra. Den kommer att seglas i vättern och även där kan det blåsa upp. Var själv inne i dessa tankebanor så nu blir det en 4-5 hk med lång rigg.

Mvh/

Skriv svar