Triss Norlinen hemma !

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem

Triss Norlinen hemma !

Inlägg av Ravage » fre 21 apr 2006, 19:40

Har inte varit så aktiv på senare tid men kring årsskiftet fick jag en massa goda råd angående mitt nyköp. Vill snabbt berätta hur resultatet slutligen blev.

Istället för att \"köpa\" en transport svetsade vi ihop en obromsad trailer av skrotmaterial. Priset för en finfin båtkärra blev 2300 inkl nya axeltappar. Vi planerade att snitta ca 50 km/h upp till växjö men en mc polis satte effektivt stop för de planerna redan efter 3 mil. Vi behöll körkortet men OJ vad närma det var att det försvann. Han frågade var vi skulle och när han fick svaret sa han \" Ni är inte kloka, ni fattar väl att ni inte kan köra från Helsingborg till växjö hämta en båt och hem igen med en båtkärra \".

Med facit i hand fick han fel, vi lastade båten imorse klockan 05:50 och var hemma i Helsingborg 17:00. Allt går om man bara vill....

Det skall bli en annorlunda sommar. Min Ravage med lystal 1,23 kommer uteslutande användas till familjen och den nyss hemkomna Triss Norlinen med 0,89 i lys skall endast användas till kappsegling. En ny North stor till Ravagen kostar lika mycket som jag nu lagt ut på en fin Triss Norlin, nya segel, båtkärra och övrig utrustning för 10 000 sek.

Båtens namn blir \"NoStatus\" och den skall inom kort vara snabb som en oljad blixt (på korrigerad tid... )

Ha en bra sommar ! /Dan

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » lör 22 apr 2006, 09:56

Hey Dan.
Grattis med transporten :D Hoppas att du får stor nöjd av NoStatus (fint namn)
Jag har just sjösatt min Larsen 28 och hun skall ha mast på innom dom näste dage. Den nye äger kommer den 5. maj och segler henne till Bogense på Fyn. Min nya båt leveras först den 1. september, så det blir en laaaaaaaaang sommer. Men fölgende planeras: Segle aftonmatch i min kompis Maxi 87 :roll: och jag skall pröve den nya Match28 som min klub har köpt 4 styck av. Frun och jag skall oxå i maj ut och segle med den danska fullriggar \"Georg Stage\" och så har vi en inviation til Fyn Runt med oldtimere och vi kann få segle med Danmarks äldste segelsloop \"Ruth\" från 1858, vikt 25 ton och ingan motor till hamnmanövra :? .
Steen
Danmark

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 22 apr 2006, 11:30

Tack Steen !

Tungt att inte ha båt på hela sommaren... men den som väntar på något gott väntar inte för länge. Du ser dessutom ut att ha planerat tillräckligt med spännade utmaningar ändå, utom turerna med Maxi 87:an eftersom det är en båt som inte bjuder på några överraskningar på något håll. Men trygga är de !

Vore himla kul om du kunde skicka in en recension som berättar vad du tycker om Match 28:an när du väl seglat den. Verkar vara en kul båt.

Får du alltför stor abstinens kan du alltid återvända till dina rötter och köpa en Triss Norlin för 20 000 kr och sälja den när Hansen levererats :wink:

Ha det gott ! /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 22 apr 2006, 11:32

Tack Steen !

Tungt att inte ha båt på hela sommaren... men den som väntar på något gott väntar inte för länge. Du ser dessutom ut att ha planerat tillräckligt med spännade utmaningar ändå, utom turerna med Maxi 87:an eftersom det är en båt som inte bjuder på några överraskningar på något håll. Men trygga är de !

Vore himla kul om du kunde skicka in en recension som berättar vad du tycker om Match 28:an när du väl seglat den. Verkar vara en kul båt.

Får du alltför stor abstinens kan du alltid återvända till dina rötter och köpa en Triss Norlin för 20 000 kr och sälja den när Hansen levererats :wink:

Ha det gott ! /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 22 apr 2006, 11:33

Tack Steen !

Ha det gott ! /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 23 apr 2006, 07:07

grattis till en lyckad hemfärd. Det blir spännande att se hur det går sedan.
Fint namn förresten och mycket passande. Nu är det bara upp till bevis för alla som lägger ner en för mögenhet att visar att det också går något biligare.

Jag sikta på att sjösätta nästa helg. Sedan har vi två veckor på oss att trimma in rigg och besättning intill Lidingö Runt. Jag hoppas att fram till nästa år vara klar med släpet så att den kan registreras och köras 80 km/h. Då blir det även Tjörn Runt. Det borde du väl också kunna göra med Trissen???

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 23 apr 2006, 21:36

MiniMe skrev:grattis till en lyckad hemfärd. Det blir spännande att se hur det går sedan.
Fint namn förresten och mycket passande. Nu är det bara upp till bevis för alla som lägger ner en för mögenhet att visar att det också går något biligare.

Jag sikta på att sjösätta nästa helg. Sedan har vi två veckor på oss att trimma in rigg och besättning intill Lidingö Runt. Jag hoppas att fram till nästa år vara klar med släpet så att den kan registreras och köras 80 km/h. Då blir det även Tjörn Runt. Det borde du väl också kunna göra med Trissen???
MiniMe,

Skulle vara kul om du löpande informerar om hur det går på årets kappseglingar och vad du kommit fram till. Lycka till på Lidingö runt !

Har grejat med Trissen hela dagen (Ravagen ligger avundsjukt sidan om) och jag måste vara ärlig och säga att Trissen är mycket roligare att jobba med än den stora besten sidan om. Allt är så litet, enkelt, billigt och okomplicerat. Rena fröjden för själen. Har lättat trissen ca 30 kg idag vilket är helt ok med tanke på att det finns en del kvar att göra.

De nya seglen kommer om en vecka men jag tror inte jag hinner få allt klart innan den första veckokappseglingen om ett par veckor.

Kan dock lova dig att jag skall göra allt för att visa att det går att slå de stora dyra schabraken med enkla medel. NoStatus skall ligga 1:a det är bara en tidsfråga....

/Dan

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

små kappseglare

Inlägg av Miwa » sön 23 apr 2006, 21:38

Hej,Dan och grattis till din Triss Norlin!

Jag tycker mkt om den båten och var på väg att köpa en sådan.
Min fru blev inte lika förtjust och därför fick det bli en J 17.

Sjösättningen blir första Maj och då blir det intrimmning inför
Lidingö Runt.
Segelmakarna håller just nu på med en ny gennaker.Den blir på
dryga 30 kvm.
Det är tur att båten inte är större,med tanke på vad segel kostar!

Jag har ansökt om nytt lys-brev,men har förstått att sån´t kan man få vänta på.

MiniMe,hur gick det med gennakerpeket i kolfiber?

Jag lät bygga mitt av en befintlig stävstege i rostfritt,enligt samma idé
som Marströms kolfiberpeke på Z-31.Dvs fällbart peke kombinerat med stävstege.

Avslutningsvis kan jag inte låta bli,att lägga in bilder på en annan liten goding:
JS 9000 från 2003

Bild
Bild
Bild

Mått:9,12*1,72
djup:2,13
Depl:1100 kg varav 700 i kölen

Litegrann av 2000-talets svar på neptunkryssare!

Jag kan tänka mig att styra en sådan på Lidingö Runt!
Någon som vill gasta om jag hittar ett ex.?

Hälsningar Miwa

Seglaren

Inlägg av Seglaren » sön 23 apr 2006, 21:43

Kul att du fått hem båten!

Själv har jag fixat båtplats i Oxelösund (11 mil hemmifrån) i år vilket innebär att jag går miste om en del kvällsseglingar och dagsturer. Såg just en Stortriss på Blocket.... man blir ju lite sugen på nåt litet att bara komma ut med när andan faller på, och varför inte förlänga klubbens tisdagsseglingar med en Stortriss, antar att den skulle öka på maxtiden en del:-)

Lycka till med upphottningen!

//Seglaren - www.guyboats.sailfast.se

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 24 apr 2006, 05:36

Ravage skrev: MiniMe,

Skulle vara kul om du löpande informerar om hur det går på årets kappseglingar och vad du kommit fram till. Lycka till på Lidingö runt !

Kan dock lova dig att jag skall göra allt för att visa att det går att slå de stora dyra schabraken med enkla medel. NoStatus skall ligga 1:a det är bara en tidsfråga....

/Dan
Dan,

Jag kommer att lägga ut alla resultat på http://www.mustang.org men kommer även här att berätta hur det går. (lite skryt förhoppningsvis).

Just nu har jag spcklad om kölen och rodret. Genakerpeke och nytt roderblad kommer väl senare. En systerbåt använde ett roderblad från en Bull7000 och fick därmed mer grep.
På utbildningsfronten pluggade jag med hjälp av http://www.finckh.org/rspiel/indexe.htm. Det visade sig på en regelkurs att kunskaperna verka ny ligger på en bra nivå. På trimkursen med Björn Österberg fick jag också förstår varför MiniMe beter sig som den gör i många fall. Nu är det bara att jaga varför näst översta telltalsen viker sig före de översta. Jag misstänker att jag misslyckades med stagningen av den spagettimasten för det är precis vid den ovre spridaren det blir fel. (mellanvant för löst???)

Jag hoppas dock att jag hinner med allting inför sjösättningen.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: små kappseglare

Inlägg av MiniMe » mån 24 apr 2006, 05:44

Miwa skrev:Sjösättningen blir första Maj och då blir det intrimmning inför
Lidingö Runt.
Segelmakarna håller just nu på med en ny gennaker.Den blir på
dryga 30 kvm.
Det är tur att båten inte är större,med tanke på vad segel kostar!

Jag har ansökt om nytt lys-brev,men har förstått att sån´t kan man få vänta på.

MiniMe,hur gick det med gennakerpeket i kolfiber?

Hälsningar Miwa
Gennaker får vänta och därmed även peket. Det kommer att bir kul på Lidingö Runt. Jag undrar bara var man ska lägga sig natten inför starten? Hur tar man sig till starten om motor ska stanna kvar i land?

Om du håller utkik efter följande hästhuvud i seglet så har du hittat oss.
Bild

Jens K

Re: små kappseglare

Inlägg av Jens K » mån 24 apr 2006, 14:20

Jag kan tänka mig att styra en sådan på Lidingö Runt!
Någon som vill gasta om jag hittar ett ex.?

Hälsningar Miwa
Heh, det hade ju nästan varit kul kanske. :-) När är Lidingö runt? 13 maj eller?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Lidingö Runt

Inlägg av Miwa » mån 24 apr 2006, 19:32

Hej,MiniMe!

Jag kommer att titta efter nattförtöjning någonstans i vassarna vid
Lidingöbro.
Fjäderholmarna är ett alternativ,likaså Hundudden.

Lämnar du motorn iland,får du äta tidig frukost,så att du hinner segla
till startområdet.

Jag kommer att låta min motor sitta kvar på akterspegeln.Om jag ser
att du har tidsnöd,så kan du få bogsering.
Förmodligen startar du före oss,eftersom vi seglar i låglysklassen.

Segelnumret på Marie-Louise : J 17 , S 20

Gennakern har en blå och gul treuddig stjärna på vit botten.

Hälsningar Miwa

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Alacrity i Lidingö Runt

Inlägg av Miwa » mån 24 apr 2006, 19:56

Hej,Jens K!

Ja,första start går kl.10

Det var trevligt att du visade intresse!
Det finns en JS 9000 till salu på en tysk sajt.

Ägaren verkar dock ljum inför tanken att låna ut sin båt
till Lidingö Runt.
Han vill ha runt 29 000 € + frakt,men då får jag behålla båten.
Det vore ju trevligt,men det blir en rackarns dyr startavgift! :o

Kan du inte delta med din Alacrity,istället?
Det vore trevligt med fler båtar i det lilla formatet.

Hälsningar Miwa :D

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 24 apr 2006, 21:08

Miwa,

Att din fru inte var överförtjust i Trissen kanske är ganska lätt att förstå, den är ju nästan lika bred som den är lång :lol:

Den där JS 9000 skojar man inte bort, tusan vad fräck. Vad månne lystalet bli på en sådan :roll:

/Dan

Skriv svar