Jag skulle gärna vilja segla LYST. I västra Mälaren är det dock dåligt med det och jag försöker att sälja in det. Det jag kunde se i resultatlistorna från Arkö Runt så ser det ut som man kan bara öka LYST-talet vilket också överensstämmer men deras syfte (som i Golfen ska man kunna "skryta" med sitt LYST-tal).Håkan skrev: Har du testat själv? Man får ett intryck av att det "överkompenserar" dvs det svänger för mycket men det kanske jämnar ut sig med tiden, eller?
Mao seglar du jättedåligt ett race och sedan bra nästa för att sedan segla dåligt igen, kommer ditt LYST tal hoppa jojjo eller kommer det att ligga på ett medelvärde?
Lystal?
Re: några tankar om LYST
Det stämmer väl inte? Jag seglade själv Arkö Runt -03 med en Facil halvtonnare och kom 21:a både på LYS som LYST men de måste börja på 1,00 för att sedan få sänkt efter ett år.MiniMe skrev:
Jag skulle gärna vilja segla LYST. I västra Mälaren är det dock dåligt med det och jag försöker att sälja in det. Det jag kunde se i resultatlistorna från Arkö Runt så ser det ut som man kan bara öka LYST-talet vilket också överensstämmer men deras syfte (som i Golfen ska man kunna "skryta" med sitt LYST-tal).
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Det var väl bara lite misförstånd. Naturligtvis börjar man på Arkö runt med 1,0 första året (samma som har vunnit någon gång) Det är det jag inte tycker om.Håkan skrev:Det stämmer väl inte? Jag seglade själv Arkö Runt -03 med en Facil halvtonnare och kom 21:a både på LYS som LYST men de måste börja på 1,00 för att sedan få sänkt efter ett år.MiniMe skrev:
Jag skulle gärna vilja segla LYST. I västra Mälaren är det dock dåligt med det och jag försöker att sälja in det. Det jag kunde se i resultatlistorna från Arkö Runt så ser det ut som man kan bara öka LYST-talet vilket också överensstämmer men deras syfte (som i Golfen ska man kunna "skryta" med sitt LYST-tal).
Mvh /
För säkerhetsskull kollade än en gång på fjolårets resultat. Det finns några deltagare med 1,0 i LYST som inte vann varken 04 och 03. Det tolkar jag att de har vunnit längre tilbaka i tiden och att man bibehåller LYST-talet, dvs. LYST åker inte upp och ner.
Ja, man startar på Arkö Runt med 1,0 i LYST men en gång i systemet så åker man bara upp. (eller har jag missat något???)
Jag tycker dock att det skulle vara bättre att har ett fast startvärde så att man har något att jobba för som i golfen.
LYST hørtes ut som en bra ide. Om f.eks førstegangsseilere fikk 1.01, kunne man skille proffene (med 1.0) fra amatører. Systemet er bra ved at man MÅ delta mer enn en gang for å få et \"riktig\" LYST tall. Det må jo være motiverende for de som bare blir litt bedre fra år til år og iallefall bli bedre, selv om de aldri vinner?
LYST tallet gjelder bare for enkelte årlige regattaer, eller er meningen at man skal kunne ta LYST tallet med seg til andre regattaer også?
Om det ville vært lett å få innført i Norge tviler jeg på. LYS har blitt veldig sterkt, og for seriøst? hos oss. Det er bra at det er rettferdig og regler finnes, men båter må være innmålt, seil innmålt avgifter betalt innen frister, hvilket gjør det vel byråkratisk og dyrt å delta selv i de minste tur-regattaer. Går seilforeninger utenom NORLYS blir det stort sett ville protester...
LYST tallet gjelder bare for enkelte årlige regattaer, eller er meningen at man skal kunne ta LYST tallet med seg til andre regattaer også?
Om det ville vært lett å få innført i Norge tviler jeg på. LYS har blitt veldig sterkt, og for seriøst? hos oss. Det er bra at det er rettferdig og regler finnes, men båter må være innmålt, seil innmålt avgifter betalt innen frister, hvilket gjør det vel byråkratisk og dyrt å delta selv i de minste tur-regattaer. Går seilforeninger utenom NORLYS blir det stort sett ville protester...
Det är tråkigt om LYS görs mer komplicerad i Norge. Jag tycker att det är en styrka med LYS att den är så enkelt (men inte helt rättvis). Åt andra sidan diskuteras det rätt ofta om en pinne upp eller ner när man se i resultatlistorna att det kan skillja sig mellan första och sista båten 20-30%. +/- 1-2 % käns då lite väl onödigt att bråka om.
Det med LYST kan vara en bra sak. Alla faktorer som används som försvar som t.ex. gamla segel, båten är för tungt, besättningens okunskap (men det finns väl inte...) eller dylikt korrigeras med LYST utan att ändrar något på själva LYS.
Jag tycker ändå att det finns faktorer som gör att ett visst startvärde borde finnas. 1,0 borde förbehållas för de som har seglad i toppen.
Att ta med LYST till andra kappseglingar fungerar kanske inte så bra då LYST är en jämförelsefaktor till bästa båten i tävlingen och tävlingarna har olika nivåer. Det är kanske lättare att vinna en viss regional klubbsegling än t.ex. Lidingö Runt /Tjörn Runt.
Det med LYST kan vara en bra sak. Alla faktorer som används som försvar som t.ex. gamla segel, båten är för tungt, besättningens okunskap (men det finns väl inte...) eller dylikt korrigeras med LYST utan att ändrar något på själva LYS.
Jag tycker ändå att det finns faktorer som gör att ett visst startvärde borde finnas. 1,0 borde förbehållas för de som har seglad i toppen.
Att ta med LYST till andra kappseglingar fungerar kanske inte så bra då LYST är en jämförelsefaktor till bästa båten i tävlingen och tävlingarna har olika nivåer. Det är kanske lättare att vinna en viss regional klubbsegling än t.ex. Lidingö Runt /Tjörn Runt.
Håller med MiniMe
Jag tror LYST skulle funka på kvällsseglingar lokalt då man seglar mot samma båtar men blir nog svårt att administrera på tex Tjörn Runt.
LYST kommer säkert inte heller bli rättvist men kan man få mer som kappseglar och tycker att det är roligt har man vunnit mycket.
Mvh /
Jag tror LYST skulle funka på kvällsseglingar lokalt då man seglar mot samma båtar men blir nog svårt att administrera på tex Tjörn Runt.
LYST kommer säkert inte heller bli rättvist men kan man få mer som kappseglar och tycker att det är roligt har man vunnit mycket.
Mvh /
Håkan

Helt korrekt LYS baserar inte på medelvärde av båtarna. Det är ändå statistisk där bästa båten räknas. Jag vill minnas att jag läste någonstans att bästa resultat dock räknas bort pga man vill minska inflyttande av extrema förhållande och förhållande rapporteras inte in.Herr Q skrev:Fast det är inte riktigt sant att Lys baseras på statistik, dvs det handlar inte om någon sorts medelprestanda. I stället handlar det om extremvärden, men med reservationen att de skall vara statistiskt säkerställda.
Det innebär att vissa båtar automatiskt får svårt att hävda sig, särskilt gamla racingbåtar eller extrema prestandabåtar. Men det är inte Lys-regelns fel, utan det beror på att extrema båtar kräver skickliga besättningar för att segla upp till sin fartpotential, och det är där det brister, som regel. Det räcker då att en eller ett par besättningar seglar maximalt, så sticker Lystalet direkt.
På en mer "lättseglad" och förlåtande båttyp vinner den bra besättningen också, men det blir inte alls lika stora tidsskillnader. Men det är för att normala båtar är mer förlåtande och lättare att segla nära sitt max även för en halvbra (rent tekniskt) besättning.
På det sättet kan man naturligtvis påstå att vissa båtar är mindre "Lysvänliga" än andra, men egentligen är det båten som är (för) krävande, inte Lystalet som är för högt.
PS: Lyskommiten framhåller också att Lystalen för sportbåtar, jollar och "vanliga båtar" inte är jämförbara sinsemellan, utan bara inom gruppen.
//HQ
Samtidigt kan det sägas att båttyper som kappseglas flitigt också utvecklar hela båttypen mycket bättre än andra båtar. Det kan man se på t.ex. mastlutning av Expresser, M30 mm.
Det med Lystalel för sportbåtar, flerskrov, jollar och "vanliga båtar" hänger väl fortfarande kvar från den tiden där då dessa båtar inte borde tävla motvarandra. Att de inte är jämförbara sinsemellan har dock tagits bort. Synsättet, fast det finns några kvar som vill hålla fast vid det, har dock förändrats även inom LYS-kommiten. Jag tycker dock fortfarande att det är bara snack. olika båtstyper har sina förhållanden där de presterar bäst och det gäller för "vanliga båtar" som för sportbåtar. Statistiken kan jämna ut det, dvs delta en båttyp endast på sina vindar så åker LYS-talet upp. Annars jämnar det ut sig så att chancen att komma bra till jämnas ut. En Vega i hårdvind har ett stort övertag över de flesta sportbåtar som är tvungna att reva i tidigt skede t.ex.
Det har dock funnits en viss inflation på sportbåtsidan så att i dags läget ligger deras LYS-tal inte bara 1-2 pinnar över det de borde ligga (gäller de flesta). Underlaget var helt neklet för lite. De fick inte heller vara med de vanliga båtar på flera håll. Jag hoppas dock att det anpassas med tiden så att alla är välkomna till kappseglingarna på närmare lika villkor.
Helt korrekt LYS baserar inte på medelvärde av båtarna. Det är ändå statistisk där bästa båten räknas. Jag vill minnas att jag läste någonstans att bästa resultat dock räknas bort pga man vill minska inflyttande av extrema förhållande och förhållande rapporteras inte in.Herr Q skrev:Fast det är inte riktigt sant att Lys baseras på statistik, dvs det handlar inte om någon sorts medelprestanda. I stället handlar det om extremvärden, men med reservationen att de skall vara statistiskt säkerställda.
Det innebär att vissa båtar automatiskt får svårt att hävda sig, särskilt gamla racingbåtar eller extrema prestandabåtar. Men det är inte Lys-regelns fel, utan det beror på att extrema båtar kräver skickliga besättningar för att segla upp till sin fartpotential, och det är där det brister, som regel. Det räcker då att en eller ett par besättningar seglar maximalt, så sticker Lystalet direkt.
På en mer "lättseglad" och förlåtande båttyp vinner den bra besättningen också, men det blir inte alls lika stora tidsskillnader. Men det är för att normala båtar är mer förlåtande och lättare att segla nära sitt max även för en halvbra (rent tekniskt) besättning.
På det sättet kan man naturligtvis påstå att vissa båtar är mindre "Lysvänliga" än andra, men egentligen är det båten som är (för) krävande, inte Lystalet som är för högt.
PS: Lyskommiten framhåller också att Lystalen för sportbåtar, jollar och "vanliga båtar" inte är jämförbara sinsemellan, utan bara inom gruppen.
//HQ
Samtidigt kan det sägas att båttyper som kappseglas flitigt också utvecklar hela båttypen mycket bättre än andra båtar. Det kan man se på t.ex. mastlutning av Expresser, M30 mm.
Det med Lystalel för sportbåtar, flerskrov, jollar och "vanliga båtar" hänger väl fortfarande kvar från den tiden där då dessa båtar inte borde tävla motvarandra. Att de inte är jämförbara sinsemellan har dock tagits bort. Synsättet, fast det finns några kvar som vill hålla fast vid det, har dock förändrats även inom LYS-kommiten. Jag tycker dock fortfarande att det är bara snack. olika båtstyper har sina förhållanden där de presterar bäst och det gäller för "vanliga båtar" som för sportbåtar. Statistiken kan jämna ut det, dvs delta en båttyp endast på sina vindar så åker LYS-talet upp. Annars jämnar det ut sig så att chancen att komma bra till jämnas ut. En Vega i hårdvind har ett stort övertag över de flesta sportbåtar som är tvungna att reva i tidigt skede t.ex.
Det har dock funnits en viss inflation på sportbåtsidan så att i dags läget ligger deras LYS-tal inte bara 1-2 pinnar över det de borde ligga (gäller de flesta). Underlaget var helt neklet för lite. De fick inte heller vara med de vanliga båtar på flera håll. Jag hoppas dock att det anpassas med tiden så att alla är välkomna till kappseglingarna på närmare lika villkor.
-
Herr Q
Det är ju också bra för alla att man tillåter alla typer av båtar i kvällsracen, det skulle bli för få tillfällen att kappsegla annars. Man behöver verkligen inte vara dogmatisk, även om det kan kännas hopplöst för de med Expresser.
Vi har t ex en välseglad, äldre Soling som \"aldrig\" placerar sig bra - förmodligen ett bra exempel på hur en gammal racer får ett \"för högt\" Lys-tal.
Men man kan ju (lite på skoj) fundera på hur en Laser med 1.17 skulle hävda sig mot en vanlig \"större familjebåge\", också med 1.17...
Där blir det lätt att förstå hur väder, vind och kappseglingens längd spelar in.
//HQ
Vi har t ex en välseglad, äldre Soling som \"aldrig\" placerar sig bra - förmodligen ett bra exempel på hur en gammal racer får ett \"för högt\" Lys-tal.
Men man kan ju (lite på skoj) fundera på hur en Laser med 1.17 skulle hävda sig mot en vanlig \"större familjebåge\", också med 1.17...
//HQ
Lite LYST-tankar.
- Baserar sig talet på båten eller besättningen?
och...
- Om det baserar sig på båten, hur blir det med hyrbåtar?
- Om det baserar sig på besättningen, om jag som amatör seglar med en sammansvetsad besättning och har hand om matlagningen ombord, hur pååverkar detta LYST-talet?
- Om en annars duktig besättning byter båt till en de inte är vana vid, vad händer då med LYST-talet
och sist...
- Är det verkligen kul att vinna en tävling bara för att man tidigare år placerat sig så fruktansvärt dåligt att bara en förbättring till halvdåligt gör att du vinner tävlingen.
Måste allt vara så förbenat rättvist, typ 'alla skall kunna vara vinnare'?
- Baserar sig talet på båten eller besättningen?
och...
- Om det baserar sig på båten, hur blir det med hyrbåtar?
- Om det baserar sig på besättningen, om jag som amatör seglar med en sammansvetsad besättning och har hand om matlagningen ombord, hur pååverkar detta LYST-talet?
- Om en annars duktig besättning byter båt till en de inte är vana vid, vad händer då med LYST-talet
och sist...
- Är det verkligen kul att vinna en tävling bara för att man tidigare år placerat sig så fruktansvärt dåligt att bara en förbättring till halvdåligt gör att du vinner tävlingen.
Alla borde ha skägg
Jag tror att det baseras på båt + skepparen men iom det ligger fortfarande i försöksstadiet så är det upp till arrangören att besluta vad som gäller.
Fråga man varför folk inte kommer till kappseglingarna får man bl.a. höra att jag har för gammla segel, båten är för tungt med all semesterutrustning, jag har ändå ingen chance mot Expresserna (eller någon annan båttyp) mm.
All detta jämnas väl ut om man seglar LYST. Man får kanske jämföra med golfens handikap där man kan tävla motvarandra fast man ligger på helt olika nivåer i prestation. Det blir något roligare.
Fråga man varför folk inte kommer till kappseglingarna får man bl.a. höra att jag har för gammla segel, båten är för tungt med all semesterutrustning, jag har ändå ingen chance mot Expresserna (eller någon annan båttyp) mm.
All detta jämnas väl ut om man seglar LYST. Man får kanske jämföra med golfens handikap där man kan tävla motvarandra fast man ligger på helt olika nivåer i prestation. Det blir något roligare.
Köper du en lott hoppas du vanligtvis på att vinna, är du med i en tävling hoppas du kanske på att placera dig hyfsat eller åtminståne inte komma sist varje gång.Misil no87 skrev:
och sist...
Jag tror inte att LYST kommer vara 100% rättvist men jag tror att det kan locka fler att börja kappsegla i sin hemmaklubb och det är positivt.
Men jag tror LYST skulle passa "hobby" seglarna bra på lokala seglingar.
De "seriösa" seglarna bryr sig nog inte, de seglar ändå jolle eller entyp!
Allt måste inte vara rättvist, jag skall själv segla Lidingö Runt med vår Diva och jag vet redan nu att vi kommer att placera oss långt ned i listan.
Men vi kanske alla skulle segla utan LYS, är det mer rättvist?
Vem tror du vinner av oss?
Håkan

Tänk vad folk kan bete sig märkligt! Själv har jag bara haft minimal erfarenhet av segling (från ett par kurser) men det räckte för att jag skulle bli förtjust i att kryssa. Mer action, mer fartkänsla, helt enkelt mer kul än slör och läns!Herr Q skrev:Till exempel kan en utpräglad kryssbåt förefalla långsammare än sitt Lys-tal på halv- och undanvind, medan en bred, lätt undanvindsbåt kan förefalla snabbare. Resonemanget bygger litet på att tur- och semesterseglare inte så ofta väljer att segla i motvind, utan hellre i öppna vindar.
-Jörn
-
Herr Q
Nöjet med en \"actionfylld kryss\" avtar litet grand redan efter fyra-fem timmar, och på fjärde dagen av spray, stänk, sjöställ, tröja och revade segel ser man det där litet annorlunda. Men i lätt väder löper de flesta segelbåtar bäst med vinden något för om tvärs, så ur den synvinkeln håller jag ändå med dig att det kan vara trevligt att inte ha vinden i ryggen. Men att kunna gå rakt på sitt mål brukar ändå uppskattas av de som är på väg någonstans.
Dock är det statistiskt så att man kan räkna med att kryss bara är 1/4 av tiden till sjöss på \"långfärd\", medan Lystalet sätts efter förutsättningen att kryss ingår i banan.
//HQ
Dock är det statistiskt så att man kan räkna med att kryss bara är 1/4 av tiden till sjöss på \"långfärd\", medan Lystalet sätts efter förutsättningen att kryss ingår i banan.
//HQ
Hej igen Straycat!Straycat skrev:
Tänk vad folk kan bete sig märkligt! Själv har jag bara haft minimal erfarenhet av segling (från ett par kurser) men det räckte för att jag skulle bli förtjust i att kryssa. Mer action, mer fartkänsla, helt enkelt mer kul än slör och läns!
Kul att du uppskattar kryssen.
Jag har själv går från medvindseglare till kryssare.
I slör gungar båten, inget tryck i seglen, ryck i bommen, seglen slår mm mm.
Kryssar du vilket jag tycker man gör 75% (Obs Överdrift) av tiden får man en känlsa av harmoni och balans.
Du behöver inte skota om så mycket utan rorsman kan balansera båten själv, båten har konstant lutning och allt är frid och fröjd... Lägg därtill en självslående fock sår går det som en dans!
Visst en bomkryss i +10m/s och 2meter höga vågor kräver en del men då seglar inte så många varken med eller mot vinden.
Tillbaka till vår diskussion om Ohlsson 28, tänk på vad du vill ha båten till och hur du vill segla.
Mvh
Håkan