Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Life
Nu har jag varit och handlat kalkosan, flaskan kostade bara 14:90
Tänke att jag ska prova nu till helgen.
Fast jag undrar fortfarande om det ska användas koncentrerat eller om man ska späda det. Enligt instruktionerna ska det spädas - på riktigt kraftgiga fläckar kan man använda det koncentrerat i ett par minuter.
Jag köper den i konsumbutiken hemma o sprutar ut det över däck pch låter det verka i 25-minuter
Koncentrerat eller utspätt??
//Life
-
sjöbjörn
Life skrev:Nu har jag varit och handlat kalkosan, flaskan kostade bara 14:90
Tänke att jag ska prova nu till helgen.
Fast jag undrar fortfarande om det ska användas koncentrerat eller om man ska späda det. Enligt instruktionerna ska det spädas - på riktigt kraftgiga fläckar kan man använda det koncentrerat i ett par minuter.
Jag köper den i konsumbutiken hemma o sprutar ut det över däck pch låter det verka i 25-minuter
Koncentrerat eller utspätt??
//Life
Börja med att pröva det på en begränsad yta, själv gjorde jag som så att jag körde koncentrerat och skurade lätt med en borste så det löddra sig-sedan lät jag det bara torka , o sköljde av ibland ibland inte , men fläckarna försvann helt.
Men börja med att spä ut om du känner dig osäker!
-
Life
Tackar Sjöbjörn - jag ska prova mig fram.
//Life
-
sjöbjörn
Skulle det ändå inte funka då får du bita i det sura äpplet o gå till apoteket o beställa oxalsyra , kan du få för en hundring.
Men pröva kalkosan först eller citronsyra.
Lycka till!
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
oxalsyra får man även på färgbutiker för under en hundring.
-
johan4518
- Trogen medlem
Biltemas fälgrengöring fungerar också väldigt bra, inne håller oxalsyra
-
Life
Ny har jag provat kalkosan - och tyvärr, inget bra resultat. Fortfarande massa, massa prickar i halkskyddet. Ingen synbar skillnad innan och efter. Och då lät jag det verka i över 30 minuter.
Så nu får vi prova Oxalsyra.
Tackar i alla fall för hjälpen och glad båt påsk helg på er!
//Life
-
Sjöbjörn
Life skrev:Ny har jag provat kalkosan - och tyvärr, inget bra resultat. Fortfarande massa, massa prickar i halkskyddet. Ingen synbar skillnad innan och efter. Och då lät jag det verka i över 30 minuter.
Så nu får vi prova Oxalsyra.
Tackar i alla fall för hjälpen och glad båt påsk helg på er!
//Life
Det var trist o höra men oxalsyran funkar nog ska du se o som ngn mycket riktigt skrev så kan du få ta på det i en välsorterad färgaffär också.
Lycka till.
-
Calle C
- Diamantmedlem
OBS
Nästan ingenting fungerar om inte ALL vax först är borttagen.
Calle
Se gla ut
-
J@nne
- Diamantmedlem
Prova istället med \"Fasad och mögeltvätt\" från Biltema, det fungerar mot mögel och jordslag, jag har själv använt det på båtens halkskydd med gott resultat.
36-1635 59,90 kr
-
K.
Johan, hur funkade den där Jula slipmaskinen? har du testat den med abralonskivor?
Mvh
K.
-
Johan 52
- Diamantmedlem
K. skrev:Johan, hur funkade den där Jula slipmaskinen? har du testat den med abralonskivor?
Mvh
K.
Maskinen fungerar perfekt. Högre ljudnivå än kusinen för det tiodubbla, men mekaniskt o ergonomiskt bra. Mkt bra varvtalsreglering. Bra effekt, 1200W, utan att vara otymplig. Skulle köpt en likadan om jag tappade bort denna!
Jag köpte ett Abralonkit med 2000 o 4000 papper. Det var för fint för att ta bort klisterrester med, men kommer att bli perfekt för att polera upp ytan efter mitt handjagande (sicket klister!! - borde tipsa raketindustrin) med våtslippapper. Tror f.ö. att Abralon är perfekt till oxiderad gelcoat.//Johan.
-
Quasimodo
Om klister:
Tog bort ett antal meter 15 år gammal tejprand i helgen. Tejpen fick värmas bort med hetluft och spackelspade, klistret tvättas bort med limtvätt och fönsterskrapa (rakbladsmodellen - tro inget annat). När gummihandsken och rakbladsskrapan gav upp andan (Lim-Tvätt är inte att leka med och bryter ner plast) var sista limmet borta.
Omkring 20 intresserade (förmodligen också ägare av tapedekaler på dekis) var och tittade för att se hur det gick.
Men gämfört med att skrapa bort 12 års ansamlad bottenfärg av varierande sorter och fabrikat var klistertimmarna trevliga och relativt nöjsama.
Det kan ha varit Lim-Tvättens förtjänst.
Q.
-
Johan 52
- Diamantmedlem
Du har hunnit med lite annat än in/utringning i påsk Q?
Lim -Tvätt, vad är verksam kemikalie där? Jag håller på med en 1,5x0,3 meters dekal. Har iofs klarat av halva, men kan det vara nåt för mig?//Johan.
-
Quasimodo
Tack vare min optimala kroppsform åker jag som regel på bottenrengöringen. Klock-ren repövning, skulle man kunna säga.
Jo, Lim-Tvätt (r) (a 120 kr litern...) innehåller olika kolväten, litet glykol och aceton (står på flaskan, som det skall, men har inte den nära mig). En riktig dundersoppa mao.
Problemet med dekaler är att framsidan är så \"tät\", dvs limtvätten kommer inte åt limmet, utan bara framsidan. Här använde jag hetluft-pistol för att dra/skrapa av ytskiktet, men limmet stannade kvar. Med lagom påblask av Lim-Tvätt löses limmet upp och kan lyftas bort med en rakbladsskrapa. Men ta det försiktigt med denna teknik - det kan bli jack!
Ifall dekalen inte är alltför gammal kan det gå att lyfta bort den med hjälp av litet värme. På ena sidan var dekaltejpen 15 år (skrap, skrap, skrap...), på andra var den 5 år gammal, med i stort sett ren yta efter värmehjälpt lossdragning. Men att dosera värmen är nyckeln till framgång i så fall.
Q.