Täta hål efter teak på däck
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
- Ort: Vättern
Täta hål efter teak på däck
Jag har bestämt mig för att ta bort den gamla teaken på mitt däck och ersätta den med TBS. Det är inte ett helt däck utan bara på skarndäcken.
Finns många anledningar att inte ersätta den med ny teak, de främsta är priset och att jag inte vill ha hundratals hål i ett smörgåsdäcket.
Jag tänkte riva bort teaken och borra upp hålen i plasten något för att få i ny plast ordentligt.
Frågan är vad jag skall fylla hålet med.
Med i bilden finns; epoxi av något slag, glasfiberarmerad plast på tub eller bara ren oarmerad polyester.
Några goda råd önskas, jag har förresten aldrig jobbat med epoxy.
Finns många anledningar att inte ersätta den med ny teak, de främsta är priset och att jag inte vill ha hundratals hål i ett smörgåsdäcket.
Jag tänkte riva bort teaken och borra upp hålen i plasten något för att få i ny plast ordentligt.
Frågan är vad jag skall fylla hålet med.
Med i bilden finns; epoxi av något slag, glasfiberarmerad plast på tub eller bara ren oarmerad polyester.
Några goda råd önskas, jag har förresten aldrig jobbat med epoxy.
Jag tog bort ett teakdäck i slutet på 80-talet. Slipade ren det underliggande däcket. Lade på ett par lager glasfibermatta i polyesterplast. Halkskydd av topecoat och sand. På min gamla L32:a (hade inget teakdäck) målade jag med Interdäck några år sen för uppfrächning och halkskydd.
Epoxi limmar bättre mot gammal uthärdad polyseter men är mycket dyrare. Men jag tror inte att jag skulle använda epoxi för en motsvarande \"lagning\" av ovansidan av ett däck likt det jag gjorde i slutet av 80-talet. Jag annser att hållfastheten med polyesterplast är betryggande på en sån yta. Men man måste slipa ren glasfiberlaminatet ordentligt.
tommy
Epoxi limmar bättre mot gammal uthärdad polyseter men är mycket dyrare. Men jag tror inte att jag skulle använda epoxi för en motsvarande \"lagning\" av ovansidan av ett däck likt det jag gjorde i slutet av 80-talet. Jag annser att hållfastheten med polyesterplast är betryggande på en sån yta. Men man måste slipa ren glasfiberlaminatet ordentligt.
tommy
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:21
- Ort: Vättern
Hej SnedseglarnSnedseglaren skrev:Menar du att jag måste lägga väv på hela ytan, räcker det inte med att plasta igen hålen med väv?
Enda syftet är ju att det inte skall komma in vatten i balsan.
Jag redogjorde bara för hur jag gjorde i ett liknade fall för 20 år sen.
Det går naturligtvis att som Mimmi Me att fylla i epoxi. Om man borrar upp med ett klent borr och injiserar med epoxi med hjälp av en spruta. Det är ju tät nedåt så det är ingen risk att det läcker igenom.
Läste på Ital Nordic´s hemsida http://www.italnordic.se/index.asp?CID= ... 28&CC=ital att TBS läggs i Sikaflex och det är ju ett tätningsskick i sig.
Det skulle ju va taskigt om däcksmattan släpper och man inte fått tätt i ett hål och det kommer ner vatten i balsan.
hälsningar från en annan "sneseglare"
tommy
När man rivit bort teaken måste man rensa rent (kanske slipa), och det kan knappast vara meningsfullt att använda annat än epoxy i skruvhålen. Det finns lämpliga tillsatsmedel för armering och priset blir inte högt för det behövs så lite.
Det kan tom vara befogat att gå med borrmaskin och borr (med stoppkloss!!!) för att vidga hålen och ge en ren limyta. Lägger man TBT eller Treadmaster vill man ha ett garanterat tätt däck under.
//HQ
Det kan tom vara befogat att gå med borrmaskin och borr (med stoppkloss!!!) för att vidga hålen och ge en ren limyta. Lägger man TBT eller Treadmaster vill man ha ett garanterat tätt däck under.
//HQ
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 46
- Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32
Jag håller precis på att slipa ned hela däcket för att lacka om överbyggnaden. Det är en hel del gammla hål etc som skall läggas igen.
Här är en länk som jag kan rekomendera www.yachtcare.se. Det finns många tips och bilder på hur dom gått till väga med olika projekt.
Här är en länk som jag kan rekomendera www.yachtcare.se. Det finns många tips och bilder på hur dom gått till väga med olika projekt.
Mikael Westerberg
Wasa 55
Wasa 55