Rengöra gelcoat med Autosol och aceton?
-
Vårfixarn
Rengöra gelcoat med Autosol och aceton?
Hej på er seglarvänner. Hörde vid något tillfälle att man kunde använda Autosol och aceton för att göra ren sin gelcoat. Har en del fläckar som verken rubbing, polish eller båt tvätt rår på. Har någon provat detta? Eller om någon har någon annan bra metod?
Tack på förhand
/Martin
Tack på förhand
/Martin
-
Gäst
Om du redan provat med rubbing utan framgång så hjälper nog inte Autosol heller. Autosol är just rubbing - av den grövre sorten.
Aceton löser plast, risken är att gelcoaten blir flammig, men prova gärna på en liten yta innan. Det är möjligt att fläcken går bort och glansen sedan kan poleras upp med Autosol och polish.
/Tomas
Aceton löser plast, risken är att gelcoaten blir flammig, men prova gärna på en liten yta innan. Det är möjligt att fläcken går bort och glansen sedan kan poleras upp med Autosol och polish.
/Tomas
-
Herr Q
Fläckar som inte går bort, speciellt i vattenlinjen kan ofta blekas bort med oxalsyra. Annars kan Autosol vara en aning effektivare än rubbing, mest beroende på om det handlar om latmansrubbing (verkar kemiskt - lägg ut-vänta-polera) eller traditionell rubbing (slipmedel - lägg ut-polera-polera...) ).
Aceton rengör och avfettar ytan och kan naturligtvis prövas. men om det inte närmast omgående löser upp fläcken/föroreningen skall man inte hålla på för mycket - som redan sagts bryter det ner plasten i längden.
//HQ
Aceton rengör och avfettar ytan och kan naturligtvis prövas. men om det inte närmast omgående löser upp fläcken/föroreningen skall man inte hålla på för mycket - som redan sagts bryter det ner plasten i längden.
//HQ
-
Vårfixarn
-
K.
många förespråkar abralon(googla så hittar du info) sliprondeller, korn 2000/4000, friborden jag har på min båt är apfula och jag ska anv abralon(efter en del gelcoatfix, repor osv), ev att gå över ytan med 800/1200 innan abralonrondellerna om det är riktig misär, gäller bara att få tag i en lågvarvig rondell(kollade häromdan, lite dyra typ 4500kr), går ju att handjaga med dom också
K.
K.
-
Vårfixarn
-
Sjöbjörn
-
Life
Svarta prickar på halkskyddet
Om man tar Err-Bee polerpasta 103 (som är en vattenemulsion som kan spolas bort med högtrycksspruta) och borstar med en rotborste så får man bort det mesta som sitter i porerna i dalarna på halkskyddet.
Kan nog användas med vanlig polish också, men den kan ev. behöva borstas bort med vatten +diskmedel efteråt.
Kan nog användas med vanlig polish också, men den kan ev. behöva borstas bort med vatten +diskmedel efteråt.
-
Sten
Autosol kromglans...
Hej! Du har fått flera bra tips - oxalsyran är kanon och fixar det mesta utan mankemang. Om du redan har autosol kromglans - använd polermaskin så det inte blir flammigt!
Sten
Sten
[quote="Vårfixarn"]Tjena Abralon kit finns bland annat på Watski och kostar 325:-. De rek. att man har en polermaskin som kan köra med oscillerande varvtal c:a 1700/1800.
Hej! Jag har använt Abralon med gott resultat, särskilt på den matta blåa snobbranden på fribord. Har provat med Autosol tidigare men resultatet höll inte länge.
Jag använder en excenterslip, Bosch PEX 400 AE. Plattan är 125mm i diameter, alltså lite mindre än slippappret men det verka inte spela nån roll. Den kostade under 800kr hos Silvan. Det finns betydligt billigare excenterslip hos Jula, Biltema etc. men Boschen har vissa fördelar. Bl.a. kvalite, elektronisk varvtalsreglering och låg vikt. Man kan t.ex köra den med enbart en hand samtidigt som man sprejar lite vatten på ytan från en sprayflaska i andra handen. Hela friborden på min båt (Albin 82MS) tog under tre timmar. Ta bort filtret annars gäggar det igen. Behövs inte när man våtslipar.
Polerset Abralon finns på Hjertmans för 297kr. Extra slippapper kan man med fördel köpa hos en billackerare.
Många är lite rädd för att våtslipa på gelcoaten, men den är många gånger tjockare än billack, och billackerare använder Abralon på nylackade bilar jämnt.
Hej! Jag har använt Abralon med gott resultat, särskilt på den matta blåa snobbranden på fribord. Har provat med Autosol tidigare men resultatet höll inte länge.
Jag använder en excenterslip, Bosch PEX 400 AE. Plattan är 125mm i diameter, alltså lite mindre än slippappret men det verka inte spela nån roll. Den kostade under 800kr hos Silvan. Det finns betydligt billigare excenterslip hos Jula, Biltema etc. men Boschen har vissa fördelar. Bl.a. kvalite, elektronisk varvtalsreglering och låg vikt. Man kan t.ex köra den med enbart en hand samtidigt som man sprejar lite vatten på ytan från en sprayflaska i andra handen. Hela friborden på min båt (Albin 82MS) tog under tre timmar. Ta bort filtret annars gäggar det igen. Behövs inte när man våtslipar.
Polerset Abralon finns på Hjertmans för 297kr. Extra slippapper kan man med fördel köpa hos en billackerare.
Många är lite rädd för att våtslipa på gelcoaten, men den är många gånger tjockare än billack, och billackerare använder Abralon på nylackade bilar jämnt.
Philip
-
ruter
Life skrev:Hej Sjöbjörn.
Använder du kalkosan koncentrerat eller blandar du ut det med vatten eller något annat?
Finns det risk för att det kan skada gelcoaten![]()
Jag har lite problem med svarta prickar i halkskyddet på däck..
//Life
Jag köper den i konsumbutiken hemma o sprutar ut det över däck pch låter det verka i 25-minuter är det mycket drar jag med en borste när jag lagt ut , inte gnuggar utan bara så det löddrar lite-jo det gör faktiskt det.
Sedan låt det verka! Sen skölj
Hade hela däcket fullt med rostprickar en säsong efter blivit tvungen göra mastjobb(bågfilsarbete) på sjön.
Satte sig som fn omöjligt få bort genom att skura , men köpte kalkosan o pang var allt borta- fungar även med om det är i mindre omfattning att köpa en citron o dela den i två halvor o skura över prickarna.
Förövrigt är det även oxalsyra i kalkosanen , annars går det o köpa i konc form på apoteket , men det blir mycket dyrare.
Men funkar även det kanon naturligtvis-dock dyrare.
-
Gäst
Förtydligande från Sjöbjörn/ruter nej är ingen fara för plasten dock behövde jag inte det låta sitta mer än 5-10 minuter.Life skrev:Hej Sjöbjörn.
Använder du kalkosan koncentrerat eller blandar du ut det med vatten eller något annat?
Finns det risk för att det kan skada gelcoaten![]()
Jag har lite problem med svarta prickar i halkskyddet på däck..
//Life
Jag hade verkligen däcket full med prickar o vips så var dom väck med kalkosan efter att först prövat de dyrare medlen som inte förändrade ngt .Blev mycket rent runtom men prickarna var kvar!
Funderade först på o gå o köpa citroncyra men prövade kalkosan o det funkade kanon