1- eller 2-komp det är frågan.......
-
Nisse
1- eller 2-komp det är frågan.......
.....vad är svaret.
Har nu slipat ner den gamla bottenfärgen och ska lägga på grundfärg.
Valet av märke blir International, det är det som sälj på orten.
Båten ligger i sötvatten, om det nu har någon inverkan på grundfärgen.
Mitt resonemang är som följer:
I och med att båten togs upp sent och borttagningen av gammal bottenfärg inte påbörjades förrän relativt nyligen, 2veckor, så borde skrovet (laminatet) inte vara tillräckligt torrt för att aplicera en 2-komponents epoxybaserad grundfärg. Som borde leda till en inkapsling av fukten.
Vilket då leder till valet av inter.:s 1-komp grundfärg, då det inte leder till någon onormal inkapsling av fukten.
Tänker jag rätt eller..........vill gärna kvalitetssäkra mina beslut med forumets kollektiva kometens.
I övrigt anser jag att Herr Statsminister o CO får fixxa lite vår som kompensation för diverse allt-som-är-roligt-är-förbjutet-och-beskattas-påfund.
/Nisse
Har nu slipat ner den gamla bottenfärgen och ska lägga på grundfärg.
Valet av märke blir International, det är det som sälj på orten.
Båten ligger i sötvatten, om det nu har någon inverkan på grundfärgen.
Mitt resonemang är som följer:
I och med att båten togs upp sent och borttagningen av gammal bottenfärg inte påbörjades förrän relativt nyligen, 2veckor, så borde skrovet (laminatet) inte vara tillräckligt torrt för att aplicera en 2-komponents epoxybaserad grundfärg. Som borde leda till en inkapsling av fukten.
Vilket då leder till valet av inter.:s 1-komp grundfärg, då det inte leder till någon onormal inkapsling av fukten.
Tänker jag rätt eller..........vill gärna kvalitetssäkra mina beslut med forumets kollektiva kometens.
I övrigt anser jag att Herr Statsminister o CO får fixxa lite vår som kompensation för diverse allt-som-är-roligt-är-förbjutet-och-beskattas-påfund.
/Nisse
När du säger enkomponents grundfärg? Vilken menar du då?
Resten av världen sliter nämligen sitt anletes svett för att slipa bort gammal Polygrund från sjuttiotalet, och du äverväger att måla dit ny?
Om jag vore du så skulle jag avstå från bottenmålning fullständigt, sjösätta sent, torrsätta tidigt, och låta båten torka ut ordentligt tills nästa år.
Gör om, gör rätt.
Resten av världen sliter nämligen sitt anletes svett för att slipa bort gammal Polygrund från sjuttiotalet, och du äverväger att måla dit ny?
Om jag vore du så skulle jag avstå från bottenmålning fullständigt, sjösätta sent, torrsätta tidigt, och låta båten torka ut ordentligt tills nästa år.
Gör om, gör rätt.
Du tänker, åtminstone enligt den expertis som jag varit i kontakt med och
som menar att epoxibehandling alltid skall föregås av torkning, kontrol-
lerad med fuktmätning, helt rätt. Sötvatten anses ju vara mer benäget
att tränga in i laminatet, i andra avseenden kan det kvitta.
Gör dig inga förhoppningar om att regeringen skall ingripa i väderläget.
Vädret faller under SMHI:s ansvarsområde.
Rudi
som menar att epoxibehandling alltid skall föregås av torkning, kontrol-
lerad med fuktmätning, helt rätt. Sötvatten anses ju vara mer benäget
att tränga in i laminatet, i andra avseenden kan det kvitta.
Gör dig inga förhoppningar om att regeringen skall ingripa i väderläget.
Vädret faller under SMHI:s ansvarsområde.
Rudi
Min båt har legat på land i två och ett halvt år samt transporterats på lastbil 11 mil (det skedde en aningen regndisig dag) för sex månader sedan.
Tror ni att det i mitt fall är nödvändigt att fuktmäta skrovet eller är det bara att sätta igång med en epoxibehandling?
Hur länge håller en epoxibehandling normalt, behöver den göras om?
Tror ni att det i mitt fall är nödvändigt att fuktmäta skrovet eller är det bara att sätta igång med en epoxibehandling?
Hur länge håller en epoxibehandling normalt, behöver den göras om?