Ohlson 28 som nybörjarbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Martin 2

Ohlson 28 som nybörjarbåt

Inlägg av Martin 2 » fre 31 mar 2006, 10:03

Hej!
Jag är en som alldrig har seglat men som ska börja.
Jag undrar om någon har erfarenhet av Ohlson 28 som nybörjartbåt.

Martin

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 31 mar 2006, 10:45

Det är ju en rätt så stor båt, och då är det litet svårare att lära sig just seglandets mysterier. Det brukar vara lättare att lära sig i en lätt båt med snabbare respons, både på rätt och fel.

Men låt inte det hindra dig, utan jobba dig upp i kunskap. Det är inte så svårt som det verkar, och även \"stjärnorna\" gör ibland bort sig, så det hör till spelet.

Du behöver dock ha litet respekt för att du åker omkring i fyra ton med helt opålitliga bromsar - för att göra en liknelse. Man måste också inse att det gäller att tänka sig för när det gäller väder och vind och att det är dins skicklighet och kunskap som sätter den gränsen, inte båten, även om den känns stor och trygg.

Lycka till & trevliga turer

//HQ

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Nybörjarbåt

Inlägg av Håkan » fre 31 mar 2006, 12:53

Ohlson 28 är säkert en jättebra båt men jag skulle undvika gamla masthead riggade båtar då storseglet är väldigt litet och genuan väldigt stor. Problemet blir då att ni måste kryssa med genua för att det skall gå framåt men efter 15 slag börjar ni tröttna och tar till motorn istället.

Jag skulle satsa på en välkänd, snygg, lättseglad och välseglande båt:

Välkänd går att sälja om ni vill byta
Snygg är alltid bra
Lättseglad gör lättare / roligare att segla oftare och längre
Välseglande båt klarar sig med tex självslående rullfock

Till familj:
Kolla på Albin 78, Maxi Magic och Omega 28

Lite sportigare / enklare:
H-båt, Express

Undvik backstag och kolla framförallt skicket på båten

En jämförelse
Ohlson 28 Vikt 3 ton Storsegel 11,4 m2 Kryssfock 18m2 Lys 1,02
Albin 78 Vikt 2,4 ton Storsegel 14,1 m2 Kryssfock 13,7 m2 Lys 1,03
Maxi Magic Vikt 2,2 ton Storsegel 16,5 m2 Kryssfock 13 m2 Lys 1,08
Omega 28 Vikt 2,7 ton Storsegel 19 m2 Kryssfock 13 m2 Lys 1,07

Var inte rädd för mycket yta på storen, det går alltid att reva.
Men undvik båtar som behöver en genua.

Sätt på en självslående fock så blir det mycket roligare och ni kommer segla mer! Har själv en Diva 399 med självslående fock har inga problem att segla den själv om det behövs.

Lycka till och vill du har mer tips så hör av dig

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

gäst

Inlägg av gäst » fre 31 mar 2006, 13:03

seglade folkbåt förut men bytte till en accent, men jag ångrar mig varje gång det blir mycke kryss folkbåten med sin lilla fock var rolig att kryssa med. Accenten ger mig armar som en babian. Söker efter något med själv slående fock i Accentens storlek aldrig mer en masthead.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 31 mar 2006, 13:19

gäst skrev:seglade folkbåt förut men bytte till en accent, men jag ångrar mig varje gång det blir mycke kryss folkbåten med sin lilla fock var rolig att kryssa med. Accenten ger mig armar som en babian. Söker efter något med själv slående fock i Accentens storlek aldrig mer en masthead.
Helt rätt, med självslående fock är det en fröjd att kryssa och det gör man minst 75% av tiden (känns det som i alla fall...)!

Jag har en upplevelse åt det andra hållet:
Vi lånade en Facil 30 One Off av en kompis för några år sedan och skulle segla några dar. Facil:en har backstag och vi fick enbart med stor + genua.
Vi seglade inomskärs och givetvis 10m/s rätt i nosen, vi fick ta två rev i storen och kryssa med genua vilket blev rätt jobbigt i längden. Till slut gav vi upp och gick för motor, jag älskar att kryssa men detta var helt fel segelutsättning för kryss. Med full stor och en självslående fock hade jag kryssat själv.
Håkan

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 31 mar 2006, 13:24

Glömde att lägga till att min förra båt var en H-båt, vi blev aldrig omseglade vid kryss. En underbar båt att segla men inte särskilt familjevänlig.

Mvh /
Håkan

Sverre

Re: Ohlson 28 som nybörjarbåt

Inlägg av Sverre » fre 31 mar 2006, 14:17

Jeg startet med en Ohlson 28 og det gikk riktig bra. Om du trekker alle fall tilbake til cockpit har du god kontroll. Båten er stødig, typisk "trygg", og seiler helt OK. Jeg seilte mye alene og det gikk uten problemer. Vær imidlertid oppmerksom på at den store genoaen kan være et slit på kryss. Om du er alene er den nesten umulig å håndtere i frisk vind. Jeg hadde Furlex, og uten den hadde det blitt mye seiling med kryssfokk.

Sverre
Martin 2 skrev:Hej!
Jag är en som alldrig har seglat men som ska börja.
Jag undrar om någon har erfarenhet av Ohlson 28 som nybörjartbåt.

Martin

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Nybörjarbåt

Inlägg av Håkan » fre 31 mar 2006, 15:43

En sista kommentar innan det är dags att åka hem...

Det är sällan folk inte seglar för att det blåser för mycket.
Anledning till att folk inte seglar är:

1 Båten kryssar dåligt (läs fel båttyp)
2 Båten är jobbig att kryssa med (läs fel segeluppsättning)
3 För lite vind (läs för lite segel)
4 För mycket vind (här spelar det ingen roll vilken båt du har utan mer om du kan hantera båten och
tycker det är värt det med tanke på blöt besättning, trött besättning, sjösjuk besättning, kaos i ruffen pga dålig sjösurrning mm)

Köp en rolig, välseglande, lättseglad och vacker båt så kommer du inte ångra dig.

Trevlig helg
Håkan

heavy
Silvermedlem

Inlägg av heavy » fre 31 mar 2006, 21:07

Hej det är en bra båt!
Lär dig att segla den och njut!
http://www.sailing-mare.com

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 01 apr 2006, 23:00

heavy skrev:Hej det är en bra båt!
Lär dig att segla den och njut!
http://www.sailing-mare.com
Vad skall jag säga? Imponerande!
Skulle jag korsa Atlanten skulle jag vilja ha en 50 fots stålbåt med minst två master (ifall en går av...) masthead såklart men tanken har inte slagit mig ännu... Jag får väl vänta tills jag blir pensionär...

Olika båtar olika behov, var och en är salig på sin tro!
Håkan

Martin 2

Inlägg av Martin 2 » mån 03 apr 2006, 13:39

Tack för all information det har fått mig att tänka om.

Martin 2

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 apr 2006, 22:08

Hej Martin

Jag seglar ensam en 1-tonnare(12m) med en genua på 50m2, det är inga större problem. Mastheadrigg är en bra rigg som är stabil, den överraskar dig aldrig, den båt du tänker på är en stabil, säker båt som kan lära dig mycket.
Dina problem i början kommer inte vara själva seglingen, snarare tilläggningar, manövrar i hamnar mm. Om du har patialrigg eller masthead spelar ingen roll. Sedan är det så att de flesta båtar har rulle till förseglet eller kryssfockar och då behöver du inte vara någon hulk för att skota hem förseglet....... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 apr 2006, 07:46

Calle C skrev:Hej Martin

Jag seglar ensam en 1-tonnare(12m) med en genua på 50m2, det är inga större problem. Mastheadrigg är en bra rigg som är stabil, den överraskar dig aldrig, den båt du tänker på är en stabil, säker båt som kan lära dig mycket.
Dina problem i början kommer inte vara själva seglingen, snarare tilläggningar, manövrar i hamnar mm. Om du har patialrigg eller masthead spelar ingen roll. Sedan är det så att de flesta båtar har rulle till förseglet eller kryssfockar och då behöver du inte vara någon hulk för att skota hem förseglet....... :wink:
Problem eller ej, det handlar om att göra det enkelt och roligt så att man fortsätter segla...

Jag har sett de som kappseglar ensamma med genua och backstag inomskärs!
Vid varje slag (var 5:e minut kanske) får man då släppa lovarts backstag, styra båten, släppa genuan för att skota in den på nya lä och till sist ta hem backstagen i lovart. Allt går men kan bli jobbigt i längden.
Min poäng är att innan man vet vilken båttyp man tycker om skall man välja en lättseglad, välseglad, populär och kanske vacker båt. En sån båt går alltid och sälja om man tröttnar eller vill byta "upp" sig.

Vi har självslående fock på rulle, genua på rulle, gennaker och spinnaker till vår båt. Första året hade vi med oss allt men nu lämnar vi genuan och spinnakern hemma och vi har "aldrig" saknat dem. Detta gäller förstås semestersegling med familjen, grabbsegling eller kappsegling är en helt annan sak...

Lycka till
Håkan

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 07 apr 2006, 23:08

Tja, eller oxå så släpper man på genua skotet o slår och tar hem på nästa bog. :D Släppa på lovarts backstag osv är väl inte direkt ett allmängiltligt förfarande på en \"vanlig\" mastheadrigg från 70-talet, eller?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 18 apr 2006, 08:12

Anonymous skrev:Tja, eller oxå så släpper man på genua skotet o slår och tar hem på nästa bog. :D Släppa på lovarts backstag osv är väl inte direkt ett allmängiltligt förfarande på en "vanlig" mastheadrigg från 70-talet, eller?
Nä, det var ett svar till Calle att allt går om man vill...
Men som första båt tycker jag man skall köpa en lättseglad båt så att det blir enkelt och skoj att segla.
Hur många kryssar med sina stora försegel? Den inbitne seglaren, de andra går för motor! Om man inte vet om man tycker det är roligt att segla tycker jag man skall göra det lätt för sig.
Jag har inget emot Ohlsson 28 som båt utan det är endast fel!

Mvh /
Håkan

Skriv svar